Gedaan met laden. U bevindt zich op: Criteria voor heldere en doeltreffende standaardbrieven en -mails Heerlijk Helder

Criteria voor heldere en doeltreffende standaardbrieven en -mails

Hieronder vind je 30 criteria voor heldere en doeltreffende brieven en mails. Heldere taal is een heel belangrijke voorwaarde voor de doeltreffendheid van een brief of mail, maar is vaak niet voldoende. Ook factoren die het gedrag van mensen bepalen, zoals aandacht, motivatie, uitstelgedrag en weerstand, spelen daarbij een grote rol. Door daarop in te spelen, vergroot je de kans dat je lezers je brief of mail lezen en dat ze ingaan op een verzoek.

De onderstaande 20 criteria gelden voor alle soorten brieven en mails. Als je rekening houdt met deze criteria, vergroot je de kans dat lezers aandacht hebben voor je boodschap en dat ze de brief of mail meteen begrijpen.

Boodschap

Doelgroep

Structuur en lay-out

Formulering

Afwerking

Als je de lezers van je brief of mail vraagt om iets te doen (of te laten), moet je rekening houden met 10 extra criteria, die gebaseerd zijn op beïnvloedingstechnieken uit de gedragswetenschappen. Door in te spelen op de onderstaande gedragsfactoren, vergroot je de kans dat lezers het gewenste gedrag vertonen. Meer informatie over gedragsinzichten vind je in de handleiding Gedragstechnieken voor brieven en e-mails(opent in nieuw venster) van het Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL).

Motivatie

Uitstelgedrag

Weerstand