Algemeen

1. Wat is het KLIP ?

2. Wat staat er in het KLIP-decreet?

3. Moet ik deelnemen aan het KLIP?

4. Welke toegangsrechten bestaan er in het KLIP?

5. Hoe vraag ik toegang tot het KLIP?

6. Hoe integreer ik met het KLIP via de beveiligde web services?

7. Zijn alle KLB’s in het KLIP geregistreerd?

8. Kan ik als particulier ook gekoppeld worden aan een bedrijf?

9. Kan ik de aanvragen die ik als particulier deed ook zien bij mijn organisatie?

10. Welke web browser garandeert mij een goede werking van het KLIP?

11. Waar kan ik met mijn vragen terecht?

1. Wat is het KLIP ?

Meer informatie over het KLIP vind je op deze pagina:

https://overheid.vlaanderen.be/wat-is-het-klip

Naar boven

2. Wat staat er in het KLIP-decreet?

Het KLIP-decreet vind je op deze pagina: https://overheid.vlaanderen.be/klip/wettelijk%20kader.

Naar boven

3. Moet ik deelnemen aan het KLIP?

Ja, planaanvragers en kabel- en leidingbeheerders moeten verplicht deelnemen aan het KLIP. Dit wordt geregeld door het KLIP-decreet.

Openbaar Domeinbeheerders kunnen deelnemen aan het KLIP.

Naar boven

4. Welke toegangsrechten bestaan er in het KLIP?

Het KLIP kan gebruikt worden door Kabel- en Leidingbeheerders (KLB), Planaanvragers (PAV) en Openbaar Domeinbeheerders (ODB). Deze actoren hebben elk hun eigen verantwoordelijkheid binnen het KLIP-platform.

KLIP onderscheidt voor elk van deze actoren verschillende toegangsrechten.

KLB

  • KLIP KLB beheerder: kan de instellingen van de KLB beheren
  • KLIP KLB operator: kan de planaanvragen gericht aan de KLB bevestigen, beantwoorden en bekijken
  • KLIP KLB raadpleger: kan de planaanvragen gericht aan de KLB en de gegeven antwoorden bekijken, maar niet bevestigen of beantwoorden.
  • KLIP KLIM beheerder: kan de administratieve gegevens van een KLIM-KLB beheren

PAV

  • KLIP planaanvrager: kan in het KLIP plannen aanvragen en plannenpakketten bekijken
  • KLIP raadpleger: kan in het KLIP plannenpakketten bekijken.

ODB

  • KLIP ODB Beheerder: kan het KLIP gebruiken als openbaardomeinbeheerder

KLIP-services

Planaanvragers en KLB’s kunnen ook met het KLIP integreren via services. Daarvoor kunnen service accounts met verschillende scopes worden aangevraagd. Meer details vind je hier.

Naar boven

5. Hoe vraag ik toegang tot het KLIP?

Een gebruiker kan verschillende rollen hebben in het KLIP. Je eigen organisatie kent rollen toe. Ook de helpdesk van Informatie Vlaanderen kent rollen toe als je organisatie niet zelf het beheer heeft over het toekennen van rollen voor Informatie Vlaanderen-toepassingen. Maak daarvoor een lijstje met personen die een KLIP-rol moeten hebben, plaats achter de naam de rollen die ze moeten krijgen en stuur dit lijstje door naar informatie.vlaanderen@vlaanderen.be. Personen uit het lijstje moeten nog niet geregistreerd zijn. De helpdesk nodigt hen uit. Personen die wel geregistreerd zijn, krijgen een bevestiging dat ze de rol gekregen hebben.

Indien je organisatie zelf de rollen voor Informatie Vlaanderen-toepassingen beheert, contacteer je de toegangsbeheerder. Wie dit is, kan je bij de Helpdesk Informatie Vlaanderen opvragen.

Service accounts vraag je steeds aan via de Helpdesk Informatie Vlaanderen. Meer informatie vind je hier.

Naar boven

6. Hoe integreer ik met het KLIP via de beveiligde web services?

De ICT-afdeling van je eigen organisatie ontwikkelt de integratie via de beveiligde web services . Dit kan ook met behulp van een dienstenleverancier, die ICT-oplossingen op maat voorziet of een standaard KLIP-integratie voor planaanvragers aanbiedt. Deze mogelijkheid vergt dus wel enig programmeer- of configuratiewerk. Vooreerst moet de organisatie gekend zijn in het KLIP, je moet een integratiescenario kiezen en en je moet functioneel bepalen welke services worden gebruikt en welke KLIP-gebruikersrollen daarvoor nodig zijn. Daarna kan de technische integratie aangevat worden.

De eerste technische info daarover vind je hier.

Naar boven

7. Zijn alle KLB’s in het KLIP geregistreerd?

Vanaf 1 september 2009 moet iedereen die grondwerken plant een planaanvraag uitvoeren via het KLIP. Iedereen die als KLB beschouwd wordt, is verplicht zich in het KLIP te registreren.

Het is de verantwoordelijkheid van deze partijen om hun gegevens ook daadwerkelijk in het KLIP onder te brengen en te beheren. Elke KLB die zich niet of niet tijdig registreert of zijn zone niet correct beheert, is aansprakelijk voor de schade die hiervan het gevolg is.

De planaanvrager moet enkel het KLIP raadplegen om een overzicht te bekomen van de aanwezige kabel- en leidingbeheerders.

Naar boven

8. Kan ik als particulier ook gekoppeld worden aan een bedrijf?

Je kunt naast je particuliere account ook gekoppeld zijn aan een of meer bedrijven. Indien je als particulier en als werknemer van een bedrijf toegang wil tot de Informatie Vlaanderen-applicaties, vraag je aan je toegangsbeheerder of de helpdesk van Informatie Vlaanderen om je account ook te koppelen aan je bedrijf.

Indien je aan meerdere organisaties gekoppeld bent, of indien je zowel als particulier en als professionele planaanvrager gekend bent, moet je bij aanmelden kiezen of je je wil aanmelden als ‘citizen’ of ‘particulier’ of voor een ‘organisatie’.

Naar boven

9. Kan ik de aanvragen die ik als particulier deed ook zien bij mijn organisatie?

Neen. Wanneer je de planaanvragen die je als particulier deed nog wil raadplegen, moet je je aanmelden als particulier. Als je dit wil doen is het van belang dat je de particuliere account behoudt en je daarnaast koppelt aan een bedrijf.

Naar boven

10. Welke web browser garandeert mij een goede werking van het KLIP?

Het KLIP is een webapplicatie die je in een gewone web browser raadpleegt. Vanaf volgende browserversies garanderen we een goede werking:

  • Internet Explorer 11.0 en hoger
  • Firefox
  • Google Chrome

Naar boven

11. Waar kan ik met mijn vragen terecht?

Voor vragen of opmerkingen over het gebruik en de werking van het KLIP neem je contact op met de Helpdesk Informatie Vlaanderen.

Naar boven