chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Het Nieuwe Werken in het Herman Teirlinckgebouw

    Met Het Nieuwe Werken spelen organisaties in op veranderingen in onze samenleving en op het werk. Ook de Vlaamse overheid wil met Het Nieuwe Werken de best mogelijke diensten leveren aan haar klanten. Zo bestaat het werk van Vlaamse overheidsambtenaren steeds meer uit het verwerken en verrijken van kennis en informatie. Werk dat je los van plaats en tijd kan uitvoeren – ook op kantoor.

    Daarom kies je zelf waar en wanneer je best werkt, afhankelijk van je agenda en de activiteit die je gaat uitvoeren. Daarbij sta je garant voor de kwaliteit van de dienstverlening.

    Kies de juiste werkplek

    Opperste concentratie vereist of nood aan interactie?
    Open en afgeschermde werkplekken worden afgewisseld met afgesloten ruimten, zodat jij steeds je gading vindt. Er zijn individuele en samenwerkplekken om te vergaderen, brainstormen, les te geven of te krijgen ... afhankelijk van je planning. Ook in de binnentuinen kan je aan de slag. Verschillende leeshoeken bieden rustige plekjes in het gebouw.

    Jouw flexibele werkplek
    Voor het dagelijkse werk kunnen jij en je collega’s plaats nemen aan één van de flexibele werkplekken. Dat betekent dus dat elke collega gebruik kan maken van elke werkplek. Er zijn voldoende van deze flexibele werkplekken voorzien per entiteit. Topambtenaren kunnen aan de slag in flexibele management offices.

    Voor medewerkers met een specifieke arbeidshandicap – bijvoorbeeld een visuele beperking – kan een vaste werkplek voorzien worden.

    Clean desk

    Gedaan met werken? Laat je werkplek netjes en leeg achter. Op die manier kan elke werkplek netjes worden gepoetst en is ze beschikbaar voor een collega die na jou de werkplek gebruikt.

    Lockers

    Je kan persoonlijke spullen zoals je laptop en kantoormateriaal opbergen in je eigen locker. De code zal bij ingebruikname standaard op 2244 staan.

    Locker opnieuw instellen op de kantoorverdiepingen

    Op je locker staat een grote draaiknop, met aan de rechterzijkant een klein knopje. Let wel: dit knopje is enkel zichtbaar en in te duwen als de locker open is.

    • Wens je de code van je locker te veranderen, duw dan het kleine knopje in.
    • Terwijl je het knopje ingeduwd houdt, stel je de gewenste code in. Zorg ervoor dat de gewenste cijfers exact op een lijn staan en perfect in het midden van de afronding.
    • Laat het knopje los. Je code is nu ingesteld.
    • Berg je spullen op in je locker.
    • Sluit je locker, draai de knop een kwartslag naar links, wijzig de code en je locker is op slot.
    • Om opnieuw te openen, geef je de juiste code opnieuw in. Je kan de knop dan een kwartslag naar rechts draaien en je locker opendoen.

    Code vergeten?

    Meld dit via Facilipunt.

    Verlichting: de eerste doet het licht aan

    Hoe gebruik je de kantoorverlichting in het Herman Teirlinckgebouw

    Per kern en per verdieping is er een aansteekpaneeltje waarmee je elke ochtend het licht kunt aandoen. Ook als er gedurende 30 minuten geen aanwezigheidsdetectie is, dien je het licht terug in werking te stellen. Klik hiertoe op de kwadranten “aan”. Na het indrukken van de knoppen op het paneeltje, dien je naar het kwadrant in kwestie te gaan. De lichten worden pas geactiveerd door beweging ter plaatse - niet vanop afstand.

    Verlichtingsregeling in detail

    De verlichting wordt aangestuurd door een elektronische klok die deel uitmaakt van het gebouwbeheersysteem.

    • Om 6u gaat de verlichting aan. De verlichting gaat dan naar ongeveer 100 lux. Dat is het standby-niveau op 10% van het volle vermogen - met het oog op energiebesparing.
    • Om 18.30u wordt alle verlichting opnieuw naar 100 lux gestuurd. Ben je dan nog op kantoor dan moet je opnieuw het kwadrant aansturen op het scherm.
    • Om 20.45u gaat de verlichting volledig uit naar 0 lux.


    100 lux is onvoldoende voor een kantooromgeving, daarvoor is minimaal 500 lux nodig. Je kan het licht volledig activeren met het bedieningspaneel. 

    • De kantooroppervlakte is opgedeeld in zones. Dat zijn de lange tabellen in het menu, maar eigenlijk hoef je daar geen rekening mee te houden.
    • Elke kern is opgedeeld in vier vierkante blokken oftewel kwadranten:
      • Oost - Havenlaan
      • West - park
      • Noord - Citroëngarage
      • Zuid - Koninklijk Pakhuis
    • Zet je een kwadrant op 'aan' dan gebeurt er ogenschijnlijk niets. Pas nadat je terug naar je werkplek gaat en een aanwezigheidssensor jou opmerkt, zal het licht langzaam 'aangaan' en feller worden tot 500 lux.
    • Vind je moeilijk het juiste kwadrant? Geen nood, zet ze allemaal op 'aan'. Zolang er niemand in een zone komt, gaat het licht toch niet feller branden.
    • Is er gedurende 30 minuten niemand in de zone, zal het licht opnieuw dimmen naar 100 lux. Je dient in dit geval nog eens je aanwezigheid te bevestigen op het paneel.
    • Gedurende jouw aanwezigheid in de zone kan het licht dimmen en opnieuw feller worden. Dat komt door de daglichtregeling: het lichtniveau wordt automatisch steeds bijgestuurd naar 500 lux in functie van het daglicht. Wanneer de zon fel schijnt, zal het licht binnen dus minder fel schijnen.

    Werkt het systeem niet naar behoren? Laat het snel weten via Facilipunt.

    Bediening ramen en zonnewering

    Per module is een groot raam voorzien. Van dat raam kan bij twee van de drie delen het bovenste gedeelte in klikstand gezet worden.

    Er is buitenzonnewering die automatisch naar beneden gaat om het energieniveau in het gebouw op peil te houden. Dit zijn geen verduisteringsgordijnen, doorzicht naar buiten is nog steeds mogelijk.

    Aan de binnenzijde van de ramen is er binnenzonwering die men zelf naar beneden kan laten bij storende lichtweerkaatsingen.

    In de vergaderzalen op de eerste verdieping en de auditoria zijn er verduisteringsgordijnen voorzien.

    Klimaatregeling

    Het gebouw is een passiefgebouw volgens de standaarden van het Brussels gewest, dit betekent dat het grootste deel van de energie nodig voor verwarmen en koelen afkomstig is uit hernieuwbare energie.

    De basisverwarming wordt voorzien door betonkernactivering, in de betonnen welfsels lopen kleine verwarmingsbuizen die aangesloten zijn op een warmtewisselaar die zijn warmte of koude haalt uit de grond.

    Daarnaast is er de hygiënische ventilatie die de basistemperatuur ook kan bijsturen. In de winter zal deze lucht via warmterecuperatie van de afgevoerde lucht opgewarmd zijn, in de zomer is deze mogelijk koeler.

    De verwarming is niet individueel te regelen. De inblaasmonden op de kantoorverdieping zijn wel enigszins bij te stellen.

    Vloerbekleding

    Op de kantoorverdiepingen liggen er in het grootste gedeelte fijnstofreducerende tapijttegels. De aannemer koos voor Desso Airmaster.

    Aan de inkomzones en aan de kitchenettes en koffiehoeken is er linoleum voorzien. Hier zijn ook werkplekken voorzien voor medewerkers met een allergie.

    Digitale werkplek

    Tools

    In het Herman Teirlinckgebouw ondersteunen verschillende computertoepassingen je werk: Skype voor Bedrijven met Telefonie, OneDrive, SharePoint, Yammer ...  Om deze te leren gebruiken, volg(de) je de nodige opleidingen. Heb je een vraag over deze tools? Ontdek jouw digitale werkplek op de website Werkplek Vlaanderen.

    Mobiel printen

    Print steeds aan de dichtsbijzijnde printer, waar je ook bent. In het hele gebouw geldt ‘mobiel printen’: printen, kopiëren, scannen of faxen doe je vanaf ieder toestel met je toegangsbadge.

    ICT-technische ondersteuning

    • Voor entiteiten die afnemen van de gemeenschappelijke ICT-dienstverlening van HB-plus via het ICT-contract 2015 van Het Facilitair Bedrijf:
      • met alle vragen i.v.m. je computer, toepassingen, telefonie ... kan je terecht bij de servicedesk van HB-plus via 02 553 9000 of servicedesk@vlaanderen.be.
      • In de binnenstraat van het Herman Teirlinckgebouw kan je ook terecht bij een ICT-punt van HB-plus.
    • Voor entiteiten die niet afnemen van het ICT-contract van Het Facilitair Bedrijf: bij computerproblemen en -vragen volg je de procedure die geldt in jouw organisatie.

    Informatie- en archiefbeheer

    De Vlaamse overheid zet volop in op goed informatiebeheer en op digitaal en papierloos werken. Daar werd bij de inrichting van het gebouw rekening mee gehouden.

    • In het gebouw wordt voor het eerst een archiefnorm van in totaal 5 lopende meter papieren dossiers per VTE toegepast, verdeeld over kasten op de werkvloer en kelderarchieven.
    • In de kelder (-2) van het gebouw zijn er archiefzones met een totale capaciteit van ca. 5 km archiefrekken.
    • Op de verdiepingen zijn er voor elke entiteit nog kasten voorzien voor het bewaren van actieve dossiers of regelmatig geraadpleegde afgesloten dossiers.

    Inrichting kantoorruimte

    Het interieur van de kantoorverdiepingen in het Herman Teirlinckgebouw kreeg vorm en kleur in overleg met elke entiteit. Rekening houdend met de behoeften van de specifieke organisatie, de bouwtechnische aspecten van het gebouw én de principes van Het Nieuwe Werken. De inrichting ligt om deze redenen vast.

    Aanvraag aanpassing inrichting

    Wens je toch uitzonderlijk een aanpassing aan de inrichting, meld dit dan via Facilipunt. Je aanvraag komt terecht bij de gebouwcoördinatoren die met jou contact zullen opnemen om de mogelijkheden te bespreken. Het is niet toegestaan om zelf aanpassingen door te voeren. Zo voorkom je beschadiging aan de constructie van het gebouw.

    Prikbordwanden voor een persoonlijke toets

    Het gebouw bestaat uit 3 kernen: A, B en C. Per kern zijn er grote prikbordwanden voorzien waarop je boodschappen kan achterlaten voor collega’s. Met deze prikbordwanden geef je de
    kantoorruimte ook een persoonlijk accent.

    Belangrijk!

    • Boor nooit zelf gaten in de muren. Dit is zeer belangrijk aangezien de verwarming wordt gestuurd via betonkernactivering. Elke verstoring van dit systeem heeft bijzonder nadelige gevolgen.
    • Gebruik geen plakband op de geverfde muren om beschadiging te voorkomen.
    • Er worden planten voorzien en onderhouden. Daarnaast mag elke entiteit zelf planten plaatsen mits degelijk onderhoud. Wel opletten dat deze extra planten de veiligheid niet hinderen en het schoonmaken van de kantooromgeving niet in de weg staan.

    Entiteitsgebonden afspraken

    Verdere afspraken rond het werken in het Herman Teirlinckgebouw en het gewenste gedrag in de eigen kantooromgeving worden gemaakt op het niveau van elke entiteit. Controleer hiervoor het afsprakenkader van jouw entiteit.

    Telewerken op een satellietwerkplek

    Werk je meestal in een ander gebouw van de Vlaamse overheid dan kan je telewerken in het satellietkantoor op de 3de verdieping (zone 3B).

    • Satellietwerkplekken dien je altijd te reserveren. Dit kan via het zaalreservatiesysteem in Facilipunt.
    • Op een satellietwerkplek kan je jezelf als personeelslid met je laptop aanmelden op het netwerk van de Vlaamse overheid en krijg je internettoegang.
    • Er zijn lockers voorzien voor het tijdelijk wegbergen van je spullen.
    • Aan de balie op het gelijkvloers kan je vragen om een kit die ergonomisch werken bevordert: een laptophouder, toetsenbord, muis – inclusief handleiding. Die reserveer je ook via Facilipunt.