chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Hoofdpartnerschappen

    Kortetermijnsamenwerking (geen labels)

    Een entiteit van de Vlaamse overheid is de trekker van het partnerschap. Dat betekent dat die entiteit de initiatiefnemer, de organisator en/of de belangrijkste financiële drager van het partnerschap is.

    Ook bij projecten die samen met Europa worden georganiseerd, waarbij Europa vraagt het EU-subsidielogo te gebruiken, zijn de onderstaande regels van toepassing.

    Situatie 1: je werkt als enige entiteit van de Vlaamse overheid mee aan het project = je communiceert in niveau 2 

    • Bovenaan plaats je steeds het themalogo.
    • De afzenderstructuur hangt af van het aantal medepartners.
      • Als je project maar met één partner gedeeld wordt, komt het logo van de partner links onderaan. Rechts onderaan plaatst je jouw entiteitslogo en de door jouw gewenste contactgegevens.
      • Als je project wordt ondersteund door meerdere partners, plaats je alle partners onderaan. Je plaatst de door jouw gewenste URL daarboven in een gekleurde balk.
    • Je kiest uit drie verschillende stijlen:
      • Een trapezium in het wit, in de kleur van het themalogo of in een steunkleur.
      • Een balk in het wit of in de kleur van het themalogo,
      • Een dunne gekleurde en grijze lijn (alleen als je een foto gebruikt).

    voorbeeld niveau 4 geen label deel 1 voorbeeld samenwerking niveau 4 zonder label

    Situatie 2: je werkt met meerdere entiteiten van de Vlaamse overheid samen aan het project = je communiceert in niveau 1

    • Bovenaan plaats je steeds één van de corporate logo's.
    • De afzenderstructuur hangt af van het aantal medepartners
      • Als je project maar met één partner gedeeld wordt, komt het logo van de partner links onderaan. Rechts onderaan plaatst je het typografisch logo van de Vlaamse overheid (zonder leeuw) en de door jouw gewenste contactgegevens.
      • Als je project wordt ondersteund door meerdere partners, plaats je alle partners onderaan. Je plaatst de door jouw gewenste URL daarboven in een gekleurde balk.

    grid hoofdpartnerschap vo

    Langetermijnsamenwerking (labels)

    Wanneer is er sprake van een label?

    • Je bent zowel organisatorisch als financieel hoofdpartner, en/of het project wordt betaald met Vlaamse middelen.
    • Er is sprake van een impactvolle samenwerking die twee jaar of langer duurt. 
    • De partners hebben nood aan een label om in hun eigen communicatie te gebruiken. 
    • Er zijn verschillende toepassingsgebieden
      • Kwaliteitslabels
      • Erkenningslabels
      • Producten (Loopbaancheque, kanooh)
      • Telefoonnummers
      • Prijzen en wedstrijden
      • Dag van …, Week van …, Maand van …
      • Partnerschappen.

    Wat zijn de kenmerken van communicatie met een label?

    • In de eigen communicatie wordt het label in de plaats van het themalogo gebruikt.
    • De labels worden altijd op dezelfde manier opgebouwd (zie de voorbeelden). Laat je label altijd maken door het projectteam Merkbeleid.
      • Bij kwaliteitslabels, erkenningslabels, prijzen en wedstrijden wordt onderaan standaard de naam van de entiteit toegevoegd.
      • De leeuw wordt steeds in de rechterbovenhoek geplaatst. Alleen bij uitzondering kan de leeuw worden weggelaten (als die gevoelig ligt voor een partner).
      • De invulling van de strook onderaan is vrij te bepalen: je website, themalogo, entiteitslogo …
    • We onderscheiden drie varianten: liggend, staand en geblokt. De staande variant is het basislabel. De andere versies gebruik je afhankelijk van de ruimte waarover je beschikt.
    • De labels worden ook door de partners in hun communicatie gebruikt. Enkele voorbeelden:
      • een vlag op school, zoals op de Vlaamse Veldloopweek
      • een banner op de website van een school als kwaliteitslabel
      • een label op de gevel van een gebouw als erkenning.

    Labels worden altijd door het team Merkbeleid ontwikkeld . Je kan het team contacteren door te mailen naar merkbeleid@vlaanderen.be

    Voorbeelden: Jaar van..., Week van..., Dag van ...

    communicatie vlaamse havendag luchtvaartdag

    Voorbeelden: telefoon

    voorbeeld label woonzorglijn

    Voorbeelden prijzen:

    voorbeeld label onroerenerfgoed prijs

    Voorbeelden: kwaliteits- en erkenningslabel

    voorbeeld kwaliteitslabel toerisme Vlaanderen

    voorbeeld evc erkenningslabel

    voorbeeld label kmo portefeuille

    voorbeeld label vks

    Voorbeelden: internationaal

    voorbeeld label internationaal

    Voorbeelden: toegepast als webbanner

    Webbanner op een externe website, met doorklik naar de EVC website.

    voorbeeld webbanner label

    Voorbeelden: toegepast op een vlag

    voorbeeld label vlag

    Voorbeelden: Toegepast in een tv-spot

    • Linksboven plaats je de hele spot de leeuwenkop 92% zwart in een witte trapezium, dekking 75%. Bij de uitzending van een TV-spot kan het door de instelingen van het toestel gebeuren dat de randen van het beeld worden afgesneden. Daarom plaats je het trapezium (= logo) binnen het frame ‘title safe’. Zo ‘plakt’ het logo bij het tonen van de spot niet aan de rand van het tvscherm.
    • Tijdens de hele spot plaats je links onderaan de horizontale variant van het entiteitslogo. 
    • Op het einde van de spot gebruik je altijd een pancarte met een gele achtergrond en links onderdaan in een wit vlak de URL.
    • Centraal in het kleurvlak vermeld je de centrale boodschap van de spot of de tekst van het label. Het logo van de Vlaamse overheid staat linksboven op de eindpancarte.

    Tijdens de hele spot

    pancarte hele spot niveau 4

    Op het einde van de spot

    eindpancarte spot nvieau 4

    Voorbeelden: Toegepast in webfilmpjes

    • Voor webfilmpjes is het niet noodzakelijk rekening te houden met het frame 'title safe' aangezien het beeld niet wordt afgesneden. Het trapezium mag dus in de hoek geplaatst worden. 
    • Het is in webfilmpjes niet nodig om permanent het logo van de Vlaamse overheid links bovenaan te tonen. In het begin verschijnt het 75% transparant trapezium met leeuwenkop 92% zwart 3 seconden in beeld en op het einde in de eindpancarte. Je gebruikt altijd een eindpancarte in de hoofdkleur van jouw entiteit met links onderdaan de URL. Centraal in het kleurvlak vermeld je jouw thema/tekst. 

    Voorbeelden: toegepast in een radiospot

    Een radiospot die langer dan tien seconden duurt, eindigt met een vaste boodschap. Je kan kiezen uit de volgende tekstjes:

    1. ‘Vlaanderen, verbeelding werkt.’

    2. 'Dit is een initiatief van de Vlaamse overheid.’  

    Voorbeelden: toegepast in print (zonder vermelding van partners)

    Het staande label komt rechts bovenaan op de affiche.

    • Links onderaan plaats je jouw entiteitslogo en rechtsonder de gewenste contactgegevens.
    • Je kiest uit drie verschillende stijlen: een trapezium in het wit of in de kleur van het themalogo, een gekleurde balk of een witte balk en een dunne gekleurde en grijze lijn (alleen als je een foto gebruikt).

    voorbeeld label in print staand voorbeeld label in print staand met trapezium

    voorbeeld label in print staand met streep

    De gekleurde schuine lijnen staan willekeurig en zonder vaste schuintegraad op het campagne beeld.

    voorbeeld label in print liggen trapezium voorbeeld label in print streep

    De gekleurde schuine lijnen staan willekeurig en zonder vaste schuintegraad op het campagne beeld.

    voorbeeld label in print liggen balk

    Voorbeelden: toegepast in print (met vermelding van partners)

    Het staande label komt rechts bovenaan op de affiche.

    • Onderaan plaats je alle partners. In de balk daarboven plaatst je de gewenste contactgegevens.
    • Je kiest uit drie verschillende stijlen: een trapezium in het wit of in de kleur van het themalogo, een gekleurde balk of een witte balk en een dunne gekleurde en grijze lijn (alleen als je een foto gebruikt).

    voorbeeld label in print staand balke met partners voorbeeld label in print staand met partners balk voorbeeld label in print met partners streep

    De gekleurde schuine lijnen staan willekeurig en zonder vaste schuintegraad op het campagne beeld. 

    voorbeeld labels in print met partners liggend