chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Op zoek naar hulp of extra ondersteuning om je digitale dienstverlening toegankelijk te maken? We organiseren regelmatig een live helpdesk en we bieden je een aantal nuttige hulpadressen. 

    Stappenplan webtoegankelijkheid

    Zijn je websites, mobiele applicaties of webtoepassingen nog niet toegankelijk? Of heb je geen goed zicht op hoe het gesteld is met de toegankelijkheid? Volg dan dit stappenplan om in lijn te zijn met de regelgeving over webtoegankelijkheid voor overheidsinstanties.

    • 1

      Inventariseren

      Beantwoord in een Excel-bestand de volgende vragen:

      • Voor hoeveel websites is je organisatie/dienst verantwoordelijk?
      • Hoeveel van deze sites beheer je zelf? Hoeveel zijn extern gebouwd? Voor de externe systemen: tot wanneer lopen de contracten?
      • Hoe toegankelijk zijn deze websites? Baseer je op objectieve resultaten. Misschien is er onlangs nog een audit gebeurd? Bekijk ook zeker de evaluatie uit de automatische screeningtool van Siteimprove.
      • Welke sites hebben een toegankelijkheidsverklaring?
      • Welke collega’s zijn betrokken bij deze sites, en dus ook bij de toegankelijkheid van deze sites?
    • 2

      Maatregelen treffen en prioriteren

      Na de inventaris kan je actie ondernemen. Afhankelijk van je context en organisatie/dienst, zal je de onderstaande acties niet allemaal of niet in deze volgorde uitvoeren. Deze lijst dient ter inspiratie.

      • Stel het thema voor aan de directie. Benadruk de wettelijke verplichting en het belang van webtoegankelijkheid. Vraag naar het engagement van de directie.
      • Laat alle websites in scope screenen met behulp van een automatische screeningtool. Bekijk de feedback die hieruit komt en stel prioriteiten. Begin met een 'quick win'.
      • Volg een opleiding over webtoegankelijkheid. We organiseren twee keer per jaar opleidingen over webtoegankelijkheid voor verschillende profielen. 
      • Houd bij wie een opleiding heeft gevolgd, wie er nog een moet volgen en zorg voor voldoende herhaling.
      • Voeg het thema webtoegankelijkheid toe aan de algemene opleiding voor webredacteurs.
      • Zorg zowel inhoudelijk (webredactie) als technisch (webontwikkeling) voor webtoegankelijkheid.
      • Overweeg je een nieuwe website of een herwerk je een bestaande site? Houd van bij het begin rekening met webtoegankelijkheid.

      Belangrijk! Houd je voortgang bij: noteer welke acties je hebt ondernemen en welke nog op de planning staan.

    • 3

      Stel een toegankelijkheidsverklaring op

      Stel de verplichte toegankelijkheidsverklaring op. Stel ook een afzonderlijke toegankelijkheidsverklaring op, op maat van elke website en publiceer deze op de betrokken site.

    • 4

      Begin opnieuw!

      Webtoegankelijkheid is een voortdurend proces. Houd er altijd rekening mee, controleer regelmatig en werk je toegankelijkheidsverklaring regelmatig bij.

    Live helpdesk

    Volgde je al één of meerdere opleidingen en zoek je nu concrete feedback op je eigen site? Of heb je nog een praktische of theoretische vraag? We plannen in het voorjaar van 2019 een live helpdesk waar je al je webtoegankelijkheidsvragen kan stellen, groot of klein, specifiek of nog heel algemeen.

    Maak hier een afspraak met Gijs van AnySurfer.

    Hulpadressen

    Word lid van het Yammer-netwerk TOETS!

    TOETS! is een netwerk om kennis te delen rond toegankelijkheid van websites en, bij uitbreiding, rond gebruiksvriendelijkheid. Het is een netwerk: 

    • waar informatie wordt uitgewisseld over TOEgankelijke Sites
    • met een naam die verwijst naar een TOETSenbord
    • dat de leden en hun collega's aanspoort om hun sites te TOETSen op toegankelijkheid, maar ook op kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

    Het is de bedoeling om er kennis en goede praktijken te delen, vragen in de groep te gooien, feedback te verzamelen, enz. Deze groep is voor iedereen die betrokken is bij of werkt rond gebruiksvriendelijke en toegankelijke websites. Neem gerust eens een kijkje op de Yammer-pagina TOETS!.

    Contacteer de verantwoordelijke webtoegankelijkheid van je organisatie/dienst

    Je eerste aanspreekpunt is de entiteitsverantwoordelijke webtoegankelijkheid. Dit is de lijst met entiteitsverantwoordelijken.

    De rol van de entiteitsverantwoordelijken:

    • Informatie over webtoegankelijkheid verspreiden (richtlijn, criteria, opleidingsdata, …)
    • Eerstelijnshulp binnen de organisatie/dienst bieden (antwoorden op vragen, vragen doorspelen, …)
    • Het thema webtoegankelijkheid binnen hun organisatie/dienst levendig houden, en draagvlak en betrokkenheid creëren

    Maar de entiteitsverantwoordelijke kan niet alle vragen beantwoorden.

    Laat je site automatisch screenen en krijg concrete tips

    Organisaties/diensten kunnen met behulp van het raamcontract voor een automatische tool hun eigen websites screenen met behulp van Siteimprove, een automatische screeningtool. Zo zie je meteen wanneer er iets misloopt op het vlak van toegankelijkheid, maar ook hoe je dit gemakkelijk oplost.

    Benieuwd naar de screening of de resultaten? Vraag het aan de entiteitsverantwoordelijke van jouw organisatie/dienst!

    Onderwerp je site aan een gebruikerstest en krijg meteen feedback

    De dienst Diversiteitsbeleid heeft een overeenkomst met twee personeelsleden met een visuele handicap voor gebruikerstests. Zij kunnen door je website klikken en feedback geven op elementen die voor hen ontoegankelijk zijn. Zo krijg je een indicatie van hoe toegankelijk je website is, op welke vlakken je goed scoort en op welke minder.

    Zij screenen zowel online- als offline-websites. Wil je aanwezig zijn bij een gebruikerstest, zodat je achteraf vragen kan stellen, stuur dan een mailtje naar diversiteitsbeleid@vlaanderen.be om een afspraak te maken.

    Stel je vraag aan de centrale helpdesk

    Vragen die de entiteitsverantwoordelijke niet kan beantwoorden, kan je stellen aan de centrale helpdesk. Stuur een mailtje naar diversiteitsbeleid@vlaanderen.be.

    Vraag concrete hulp om je site toegankelijk te maken

    Voor praktische hulp om je website toegankelijk te maken, kan je terecht bij AnySurfer. Zij hebben expertise in het thema webtoegankelijkheid.