chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Hulpadressen webtoegankelijkheid

    Zoek je nog extra hulp? Raadpleeg de volgende hulpadressen achtereenvolgens.

    Waar kan je terecht voor hulp?

    • 1

      Word lid van het Yammer-netwerk TOETS!

      TOETS! is een netwerk om kennis te delen rond toegankelijkheid van websites en bij uitbreiding rond gebruiksvriendelijkheid.

      • Een netwerk waar informatie uitgewisseld wordt over TOEgankelijke Sites;
      • Een netwerk met een naam die verwijst naar een TOETSenbord;
      • Een netwerk dat de leden en hun collega's aanspoort om hun sites te TOETSen op toegankelijkheid en breder op kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

      De bedoeling is om kennis en goede praktijken te delen, vragen in de groep te gooien, feedback te verzamelen enzovoort. Deze groep is voornamelijk gericht naar iedereen die betrokken is bij of werkt rond gebruiksvriendelijke en dus toegankelijke websites. Neem gerust eens een kijkje op de Yammer-pagina TOETS!.

    • 2

      Contacteer de verantwoordelijke webtoegankelijkheid van jouw entiteit.

      Het eerste aanspreekpunt is telkens de entiteitsverantwoordelijke webtoegankelijkheid. De verantwoordelijke van jouw entiteit contacteren? Bekijk hier de lijst met entiteitsverantwoordelijken.

      Rol entiteitsverantwoordelijke:

      • Verspreiden van informatie over webtoegankelijkheid (richtlijn, criteria, opleidingsdata, …)
      • Zorgen voor eerstelijnshulp binnen de entiteit (antwoorden op vragen, vragen doorspelen, …)
      • Houden het thema webtoegankelijkheid binnen hun entiteit levendig en creëren draagvlak en betrokkenheid

      Wat is hun rol niet?

      • De entiteitsverantwoordelijke wordt niet geacht alle vragen te kunnen beantwoorden.
    • 3

      Laat je site automatisch screenen en ga direct aan de slag met concrete tips.

      De dienst Diversiteitsbeleid heeft een raamovereenkomst afgesloten met Siteimprove, die nog loopt tot eind 2020. Entiteiten kunnen hun websites laten screenen met behulp van een automatische screeningtool. Hier zie je als er iets misloopt op vlak van toegankelijkheid, maar ook hoe je dit gemakkelijk oplost. Benieuwd of jouw entiteit al met Siteimprove werkt? Vraag het aan jouw entiteitsverantwoordelijke webtoegankelijkheid.

    • 4

      Onderwerp je site aan een gebruikerstest en neem de feedback mee.

      De dienst Diversiteitsbeleid heeft een overeenkomst met twee personeelsleden met een visuele handicap voor gebruikerstests. Zij kunnen door je website lopen en feedback geven op elementen die voor hen ontoegankelijk zijn. Zo krijg je een indicatie van hoe toegankelijk je website is, op welke vlakken je goed scoort en op welke minder. Zowel online- als offline-websites kunnen door hen gescreend worden. Als je erbij wilt zijn om zo ook de mogelijkheid te hebben om vragen te stellen, kan dit ook altijd! Als je een website wilt laten screenen, stuur dan een mailtje naar diversiteitsbeleid@vlaanderen.be om een afspraak te maken.

    • 5

      Stel je vraag aan de centrale helpdesk.

      Vragen die niet kunnen worden beantwoord door de entiteitsverantwoordelijke, kunnen gesteld worden aan de centrale helpdesk. Hiervoor kan je mailen naar de dienst Diversiteitsbeleid – diversiteitsbeleid@vlaanderen.be.

    • 6

      Concrete hulp bij het toegankelijk maken van je site.

      Voor praktische hulp om je website toegankelijk te maken, kan je terecht bij AnySurfer. Zij hebben expertise in het thema webtoegankelijkheid.