chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Afgerond experiment Uxpro

    Uxpro: user testing van de nieuwe app voor de Examencommissie

    Wie is de Examencommissie?

    De Examencommissie secundair onderwijs -die deel uitmaakt van AHOVOKS - geeft iedereen de kans om via zelfstudie en op eigen tempo een getuigschrift diploma secundair onderwijs te behalen. Wie deelneemt aan examens regelt alles vanop een digitaal platform: inschrijven voor een studierichting, examens plannen, de info lezen waarmee ze zich voorbereiden op examens, resultaten raadplegen, vragen stellen, … De Examencommissie organiseert jaarlijks meer dan 50.000 examens voor zo’n 6.000 kandidaten.

    De hele werking van de Examencommissie zit dus in het kandidatenplatform. Het is dan ook het belangrijkste informatie en communicatiepunt voor de Examencommissie. Dit kandidatenplatform wordt momenteel vernieuwd en de Examencommissie had in die zin al eerder gebruikerstests gedaan met gratis software en had er zelf ook al heel werk ingestoken.

    Wie is UXpro?

    UXpro is een innovatief bedrijf gespecialiseerd in usability testen van nieuwe sites en apps. Hiervoor heeft het een eigen platform ontwikkeld waarbij de resultaten van de testen overzichtelijk worden geanalyseerd.

    Wat hield het experiment in?

    De Examencommissie was onmiddellijk geïnteresseerd in het platform van UXpro gezien de vernieuwing van hun digitaal kandidatenplatform.

    In de eerste fase van het experiment heeft UXpro aan de service designers van de Examencommissie een beknopte opleiding usability testen gegeven. Zo maakten ze hen vertrouwd met het platform.

    Vervolgens werden samen de scenario’s bepaald die gevalideerd zouden worden in het experiment. Daarbij werd ook een pilot test opgezet om scenario’s te verifiëren en om de moderator skills van de medewerkers van de Examencommissie uit te proberen. Nadien konden ze het platform blijven gebruiken om er verder vertrouwd mee te geraken.

    In een volgende stap werd door de Examencommissie de uiteindelijke usability test opgezet. Hierbij doorliepen verschillende toekomstige gebruikers van het digitaal platform de scenario’s.

    Hun ervaring en feedback werd opgeslagen en geanalyseerd in het platform van UXpro, wat interessante informatie opleverde.

    Zo werden er heel wat bugs gevonden, maar ook problemen met de gebruiksvriendelijkheid.

    De voornaamste bevinding was de bevestiging dat de navigatie binnen het kandidatenplatform onduidelijk bleek voor gebruikers. Het grote aantal bugs in de ‘onboarding’ maakte ook duidelijk dat het nog niet klaar is voor release.

    De UXpro-webtoepassing maakt het uitvoeren van gebruikerstesten en het rapporteren volgens de Examencommissie eenvoudig. De annotaties van de video’s waren volgens hen ook handig in gebruik en het rapport toonde een goed overzicht van data zoals bijvoorbeeld de tijd die nodig was nodig voor het uitvoeren van een taak.

    De externe expertise van het UXpro team was voor de Examencommissie een grote meerwaarde voor het uitvoeren van de gebruikerstesten. UXpro leverde naast de webtoepassing ook een expert review op voor de toepassing. Ook deelde UXpro steeds zijn kennis met het team van de Examencommissie, wat een frisse externe blik opleverde op het digitale kandidatenplatform.