chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    VLAIO en UXpro testen de gebruiksvriendelijkheid van de toepassing ‘KRIS’

    Het Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO) gebruikt de applicatie ‘KRIS’ voor klantenrelatiebeheer en dossieropvolging. De voorbije jaren voegde VLAIO tientallen instrumenten en modules toe aan KRIS. Om de interactie van de gebruikers met het systeem te verbeteren voerde VLAIO samen met het bedrijf UXpro een gebruikerstest uit.

    Testcase


    In de eerste fase van het experiment werd bepaald welke scenario’s het experiment moest valideren. Er werd gekozen voor een complexe maar frequent voorkomende case waarover veel klachten waren: het invoeren en wijzigen van projectbegrotingen.

    De UX-experts van UXpro gaven de scenario’s in op hun eigen testplatform. Een dossierbeheerder van VLAIO voerde eerst een testcase uit. Zo werd ervoor gezorgd dat de scenario’s duidelijk omschreven waren en dat de test technisch werkte. De UX-expert kon zich op die manier ook voorbereiden op de echte test.

    Gebruiksvriendelijkheid

    In een volgende stap werd de test op gebruiksvriendelijkheid opgestart. Acht dossierbeheerders doorliepen de verschillende stappen van de test. Hun gedrag en feedback werd via het testplatform opgeslagen en geanalyseerd. Door de coronamaatregelen voerden de dossierbeheerders de test uit vanuit hun eigen woning, op afstand gemodereerd door de UX-expert.

    Beeld uit de testsessie met het testplatform voor gebruiksvriendelijkheid van UXpro

    Inzichten en suggesties ter verbetering

    Het testplatform van UXpro kon detecteren waar het kan misgaan bij de interactie van gebruikers met de applicatie. Het rapport toonde VLAIO waar de applicatie haperde en gaf tips om de applicatie gebruiksvriendelijker te maken. Dit waren de suggesties:

    • Consistent zijn in het gebruik van iconen 
    • Navigatie-elementen meer zichtbaar te maken 
    • Lijsten dynamisch schalen 

    De testresultaten toonden ook voor welke onderdelen er nood is aan extra opleidingen.

    Verhoging bewustzijn van rol UX-design

    De grote meerwaarde van dit experiment? De rol die UX-design kan spelen in de ontwikkeling van  (interne) applicaties en dus ook in een positievere gebruikersbeleving.

    Wie is UXpro?

    UXpro is een innovatief bedrijf dat gespecialiseerd is in het testen van de gebruiksvriendelijkheid van nieuwe sites en apps. Het bedrijf heeft een eigen platform ontwikkeld dat de resultaten van de testen overzichtelijk analyseert.

    Wie is VLAIO?

    Het Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO) is hét aanspreekpunt voor alle ondernemers in Vlaanderen. VLAIO stimuleert en ondersteunt innovatie en ondernemerschap en draagt bij aan een gunstig ondernemersklimaat.

    Meer informatie?

    Heb je vragen over dit Sandbox-experiment? Neem dan contact op met Stephane Coppens, coördinator Sandbox Vlaanderen, tel. 0485 30 90 11