chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Ik start bij de Vlaamse overheid

    Wat te doen als je start bij de Vlaamse overheid? Als nieuwe medewerker vind je hier alle informatie voor een vlotte start. Veel succes in je nieuwe job!

    Voor wie?

    Wat is het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA)?

    Het Dienstencentrum Personeelsadministratie (DCPA) verzorgt de gemeenschappelijke dienstverlening rond personeelsbeheer binnen de diensten van de Vlaamse overheid. Het is een soort ‘overkoepelende personeelsdienst’ binnen de Vlaamse overheid.

    Als je departement of agentschap klant is van het DCPA, kun je er terecht voor al je vragen over je personeelsdossier en je personeelsadministratie.

    Lees meer op de webpagina van het DCPA.

    Wat te doen vóór je start...

    Wat te doen op je 1ste werkdag(en)...

    • 1

      Onthaalmoment van het DCPA

      Kort voor je 1ste werkdag of op de dag van je indiensttreding krijg je een persoonlijk onthaalmoment met een dossierbehandelaar van het DCPA.

      Tijdens dit onthaalmoment worden de laatste administratieve stappen van je indiensttreding in orde gebracht en krijg je een woordje uitleg over relevante administratie die bij je tewerkstelling komt kijken. Je ontvangt ook een arbeidsreglement waarin je de algemene arbeidsvoorwaarden van je departement of agentschap vindt. Ben je contractueel? Dan moet je ook je contract ondertekenen als je dat nog niet eerder hebt gedaan.

      Tips:

      • Neem eventueel nog ontbrekende documenten mee als je deze nog niet aan het DCPA had bezorgd.
      • Lees je contract en het arbeidsreglement van je departement of agentschap grondig na.
    • 2

      Breng je woon-werkverkeer in orde

      Als je met een duurzaam vervoersmiddel naar het werk komt, kun je meestal een tegemoetkoming of vergoeding krijgen voor de vervoerskosten van je woon-werkverkeer (bijvoorbeeld: openbaar vervoer of (elektrische) fiets.). In sommige situaties geldt dit ook voor de wagen.

      Tips:

      • Vraag zo snel mogelijk een abonnement en/of fietsvergoeding aan.
      • Houd in tussentijd je aangekochte tickets voor het openbaar vervoer goed bij voor een terugbetaling.
    • 3

      Ontvangst badge voor toegang en prikklok

      Afhankelijk van de plaats waar je aan de slag gaat, krijg je een badge die je toegang verleent tot je gebouw. Deze bevat je foto en je naam en is dus strikt persoonlijk. Als je departement of agentschap nog met een prikklok werkt, dan registreer je gewerkte uren met je badge.

      Tips:

      • Houd je post thuis goed in het oog, want je ontvangt je badge kort voor je indiensttreding of tijdens de 1ste werkdagen.
      • Draag je badge altijd zichtbaar in alle grote kantoorgebouwen, dit is verplicht.
    • 4

      Ontvangst werkmateriaal

      Je ontvangt het nodige werkmateriaal van je departement of agentschap (bijvoorbeeld: kantoorgerief, computer, werkkledij als dit vereist is in je functie, …)

      Tip: Ondervind je problemen met je computer, printer, netwerk, …? Contacteer dan de ICT-verantwoordelijke van je departement of agentschap of de centrale helpdesk van de Vlaamse overheid ‘HB+’.

    • 5

      Leer je gebouw kennen en noodsituaties

      De Vlaamse overheid beschikt over verschillende gebouwen. De faciliteiten verschillen per gebouw: parkeermogelijkheden, restaurant, vergaderzalen, bibliotheek, kinderopvang, …

      Tips:

      • Boek vergaderzalen of meld problemen in het gebouw via Facilipunt.
      • Raadpleeg eventueel de menu van het restaurant in je gebouw.
      • Betaal enkel elektronisch in de restaurants van de Vlaamse overheid.
      • Vraag na wie op je werkplek de EHBO- en evacuatieverantwoordelijke is. En vraag naar de procedure in geval van een noodsituatie.
      • Wil je roken? Dan kun je in bepaalde gebouwen gebruik maken van een rooklokaal.
      • Werk je in het Herman Teirlinck gebouw? Neem dan alvast een kijkje binnenin het gebouw via een virtuele rondleiding.

    Wat te doen na je 1ste werkdag...

    Kennismaking Vlaamse overheid

    Praktisch

    Wat te doen tijdens je loopbaan...

    Duurzame loopbaan

    Praktisch

    Informatie voor specialisten

    Ben je leidinggevende, HR- of onthaalverantwoordelijke? Dan kun je rekenen op extra richtlijnen en sjablonen om het onthaal in jouw departement of agentschap succesvol te laten verlopen. Lees meer op de webpagina ‘Richtlijnen onthaal’.

    Contact

    Meer informatie of een vraag?


    Suggesties?

    Heb je aanvullingen of een opmerking over deze webpagina? Meld je suggestie(s).