chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Burgers vinden meer dan ooit de weg naar vlaanderen.be en het contactcenter 1700

    donderdag, 28 mei 2020

    De coronacrisis weegt op de samenleving. Nooit eerder zat de Vlaamse burger met zoveel vragen. Nooit eerder ook, richtte de Vlaming zich zo massaal tot de overheid om er een antwoord te vinden. Om aan deze nood tegemoet te komen, centraliseert Vlaanderen.be/corona alle Vlaamse coronamaatregelen in een overzichtelijke lijst. Meer diepgaande informatie, aanvraagformulieren en nuttige links zijn nooit verder dan één klik verwijderd. Het platform groeide in geen tijd uit tot het centrale punt dat je wegwijs maakt in alle Vlaamse coronamaatregelen.

    1,8 miljoen bezoeken op Vlaanderen.be

    “Burgers hebben sinds midden maart massaal de weg naar Vlaanderen.be gevonden," vertelt programmamanager Tine Van den Heuvel. "Het aantal bezoeken steeg met 58% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Goed voor bijna 1,8 miljoen bezoeken . Ook de pro-actieve corona-updates doen het goed. Meer dan 3000 mensen schreven erop in via de website vlaanderen.be/corona. Ze ontvangen nu de nieuwste berichten over de Vlaamse coronamaatregelen in hun mailbox. Zo zijn ze altijd als eerste op de hoogte.”

    Waar burgers voorheen op Vlaanderen.be vooral informatie zochten over werken voor de Vlaamse overheid, rijbewijzen en energiepremies, ligt het accent nu op de gevolgen van de coronacrisis. Mensen willen bijvoorbeeld weten of ze in aanmerking komen voor de water- en energievergoeding die uitgereikt wordt aan wie tijdelijk werkloos is. Ook de pagina’s over mobiliteit en buitenactiviteiten worden drukbezocht. Ondernemers vinden de weg naar de hinder- en compensatiepremies en ook alles met betrekking tot tijdelijke werkloosheid is een vaak geconsulteerd topic.

    Contactcenter verwerkt helft meer vragen

    Ook het contactcenter 1700 verwerkt sinds midden maart elke dag 1000 tot 2000 extra oproepen. Dat is ongeveer de helft meer dan voor de coronacrisis. “Er komen vooral vragen binnen over de corona-hinderpremie en de compensatiepremie voor ondernemers” vertelt programmamanager Tania Huybrechts. “Ook de energievergoeding voor tijdelijke werklozen, de regels rond het openen en sluiten van zaken en de heropstart van de scholen komen vaak aan bod. Er zijn daarnaast veel vragen over financiën, bijvoorbeeld of je de betaling van een belastingaanslag kan spreiden of uitstellen.”

    Meer informatie?

    Informatie over de Vlaamse coronamaatregelen vindt u op https://www.vlaanderen.be/vlaamse-maatregelen-tijdens-de-coronacrisis. U kunt er ook inschrijven voor de corona-updates via Mijn Burgerprofiel.