chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Diensten van Kruispuntbank Vlaanderen samen goed voor meer dan 4 miljard transacties in 2020

    dinsdag, 9 februari 2021

    4 miljard. Waar komt dat cijfer vandaan? En welke nieuwe diensten werden in 2020 voor het eerst aangeboden?

    Geografische webdiensten koploper

    Ruim 3 miljard transacties, of driekwart van het totaal, zijn voor rekening van de Geografische webdiensten. En de groei is nog niet gestopt. Vorig jaar gingen de cijfers opnieuw fors de hoogte in met liefst 15%. Het aanbod van de Geografische webdiensten werd in het afgelopen jaar dan ook uitgebreid met verschillende nieuwe diensten. Deze spelen zeker mee in de cijfers die vandaag worden neergeschreven.

    MAGDA-platform snelste stijger

    We noteerden 44% meer aanvragen op het MAGDA-platform. Corona en de digitale mind-shift bij de Vlaamse- en lokale overheden verklaren de stijging gedeeltelijk. Daarnaast speelt ook het versnelde aanbod van nieuwe diensten een rol.

    We zoomen even in op twee nieuwkomers, de MAGDA Documentendienst en Automatisch Advies.

    MAGDA Documentendienst, een snelgroeiende nieuwe dienstverlening

    De MAGDA Documentendienst werd uitgerold tijdens de eerste lockdown. Toen werd immers duidelijk dat er nood was aan veilige digitale verzending van brieven en documenten tussen overheden en burgers. Er zijn ondertussen reeds 80 overheden aangesloten en we noteerden 26 unieke verzenders. Onder hen VLABEL, de Vlaamse Zorgkas, het agentschap Zorg en Gezondheid, het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Ook steden, gemeenten en provincies zagen snel de voordelen van de nieuwe dienst. Stad Gent, Kortrijk, Roeselare, Ingelmunster en de provincie Antwerpen behoorden tot de eersten om aan te sluiten. Veel anderen toonden inmiddels hun interesse. In 2021 staan ondertussen een aantal mooie uitbreidingen op het programma.

    Automatisch Advies, een gewilde nieuwkomer

    Met de nieuwe dienstverlening Automatisch Advies, krijgen overheidsentiteiten een automatisch advies voor bijvoorbeeld de behandeling van een subsidieaanvraag of de erkenning tot een zorgberoep. Het agentschap Zorg en Gezondheid behoorde tot de eerste gebruikers van Automatisch Advies. Het proces naar een erkenning voor een zorgberoep kon dankzij de gedeeltelijke automatisering versneld worden afgehandeld. Ook het departement Jeugd, Cultuur en Media maakte gebruik van de nieuwe dienst. Zij konden 5 484 aanvragen voor de cultuurcoronapremie sneller afhandelen en ruim 11 000 culturele activiteitenpremies van culturele organisaties verliepen via dezelfde weg. Het wordt alvast een druk jaar bij Automatisch advies want heel wat organisaties toonden inmiddels hun interesse.