chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Digitaal Vlaanderen werkt aan een snellere bijhouding van de Basiskaart Vlaanderen (GRB)

    dinsdag, 13 juli 2021
    Digitaal Vlaanderen wil de Basiskaart Vlaanderen (GRB) sneller actualiseren door het volledige traject te bundelen en per zone uit te besteden aan één enkele partij. Tot nu toe deelde Digitaal Vlaanderen de bijhouding op in verschillende processen die per gemeente via overheids-opdrachten werden uitbesteed. De uitrol van de nieuwe manier van werken is voorzien voor 2023. Er is eerst een testfase gepland.

    Meer toegevoegde waarde voor gebruikers

    "Bij Digitaal Vlaanderen zoeken we voortdurend naar manieren om de service aan onze klanten sneller, efficiënter en accurater te maken. De Basiskaart Vlaanderen (GRB) is dé digitale topografische referentiekaart van Vlaanderen en heel veel (lokale) overheden vertrouwen er op voor het uitvoeren van hun taken, beleidsvoorbereiding e.d. Hoe sneller de bijhouding gebeurt, hoe actueler de kaart en hoe groter de toegevoegde waarde voor de diverse overheden en instanties die re gebruik van maken", aldus  Liesbet De Wolf, productmanager Basiskaart Vlaanderen (GRB) bij Digitaal Vlaanderen.

    Snellere actualisatie

    “Om het GRB actueel te houden is het nodig om fouten, onvolledigheden en wijzigingen op te sporen en te verwerken. Tot nu was dat bijhoudingstraject verdeeld in zes verschillende processen die door verschillende dienstverleners en per gemeente werden uitgevoerd. Omdat er nood was aan een snellere actualisatie, kiezen we nu voor een bijhouding via managed services. Concreet houdt dit in dat één enkele partij verantwoordelijk wordt voor het volledige bijhoudingstraject in een grote zone.”


    Eén dienstverlener verantwoordelijk voor alle processen en de planning

    Tot nu toe werd gewerkt met zes verschillende bijhoudingsprocessen: ‘Terreinupdate’, ‘Bijhouding binnengebieden’, ‘Globale bijhouding’, ‘Kadastralisatie’, ‘Adp-update’ en ‘Inpassen as-builtplannen’. Elk proces wordt per gemeente uitbesteed via overheidsopdrachten. Digitaal Vlaanderen zorgt voor de planning en de kwaliteitscontrole. 

    Om de Basiskaart sneller te kunnen actualiseren en de manier van werken te verbeteren, wordt het volledige bijhoudingstraject nu gebundeld en uitbesteed aan één partij voor een grote zone. Die is verantwoordelijk voor alle bijhoudingsprocessen in een die zone en zorgt ook voor de planning.


    De termijn voor een individuele mutatie- of foutmelding zal nu ook beginnen lopen van zodra deze binnenkomt bij Digitaal Vlaanderen. Op die manier wordt een afwijking direct in de bijhouding opgenomen en verloopt de actualisatie sneller. De dienstverlener moet zijn planning hierop organiseren. In het oude systeem werden anomalieën per gemeente opgespaard tot een nieuwe procescyclus begon te lopen.

    Aanleveren van meldingen en as-builtplannen blijft belangrijk

    In de vernieuwde bijhouding blijft het ook belangrijk dat gebruikers actief blijven melden via het GRB-meldingssysteem. Indien we op de hoogte zijn van fouten, onvolledigheden en mutaties kunnen we gerichter en efficiënter de Basiskaart Vlaanderen (GRB) actualiseren. Ook het aanleveren van GRB-conforme as-builtplannen door opdrachtgevers van spoor-, water- en weginfrastructuur blijft vandaag en in de toekomst belangrijk voor de bijhouding van het GRB.

    Testfase

    Deze nieuwe manier van werken betekent een grote verandering, zowel voor Digitaal Vlaanderen als voor de dienstverleners. Daarom is  een testfase voorzien die loopt van 1/10/2021 tot 30/6/2022 . Digitaal Vlaanderen koos 39 gemeenten en steden uit voor de testfase en verdeelde ze over vier percelen. Elk perceel wijzen we toe aan een dienstverlener, die het perceel op de nieuwe manier bijhoudt.

    De planning van de bijhouding in deze gemeentes is tijdens de testfase niet in het stand van zaken rapport te zien, omdat de dienstverlener de planning bepaalt. 

    Over welke testgemeenten/-steden gaat het?

    ""

    Gemeentes opgenomen in de testfase: 

    Perceel 1 Kust (Knokke-Heist, Damme, Brugge_A, Blankenberge, Zuienkerke, Jabbeke, De Haan, Bredene, Oudenburg, Oostende) 

    Perceel 2 Midden Oost-Vlaanderen (Deinze, Gent_C, Sint-Martens-Latem, De Pinte, Merelbeke, Oosterzele, Nazareth, Kruisem, Zulte, Gavere) 

    Perceel 3 Waasland (Gent_A, Wachtebeke, Temse, Hamme, Moerbeke, Stekene, Sint-Niklaas, Waasmunster, Sint-Gillis-Waas) 

    Perceel 4 Hageland (Aarschot, Holsbeek, Herent, Leuven, Lubbeek, Bierbeek, Boutersem, Tienen, Hoegaarden, Rotselaar) 

    Meer informatie?

    Meer informatie over de nieuwe manier van bijhouden vind je op deze pagina.