chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    In Kortrijk kunnen burgers nu de status van hun meldingen opvolgen via Mijn Burgerprofiel

    maandag, 23 augustus 2021

    Wie zich tot het Kortrijkse meldpunt 1777 richt, kan via Mijn Burgerprofiel voortaan elke stap volgen. “Je kan het vergelijken met hoe je vandaag ook de levering van een pakjesdienst kan opvolgen”, zegt schepen van 1777 Stephanie Demeyer. “Kortrijk is de eerste stad in Vlaanderen die deze service aanbiedt”, aldus schepen van Digitale Transformatie, Arne Vandendriessche.

    Vragen, meldingen of klachten komen in Kortrijk hoofdzakelijk via het gratis meldpunt 1777 binnen. Er waren dit jaar in Kortrijk al meer dan 40.000 meldingen. Ze kwamen via telefoon, mail of het webformulier van de stad. Het merendeel kan meteen worden afgehandeld, maar zo’n 8000 meldingen hadden toch verdere opvolging nodig. De status van een vraag, klacht of melding kan voortaan digitaal worden opgevolgd via Mijn Burgerprofiel. De melder kan er de historiek van de melding nakijken en ook nagaan of er een actie gepland is, bijvoorbeeld, het opruimen van sluikstort of het herstellen van een loszittende straattegel. Omdat het een digitale dienstverlening betreft, is deze 24/7u aanspreekbaar. Kortrijk wil zo meer transparantie en betere communicatie bieden aan haar burgers.

    Digitale overheid

    Deze nieuwe service is tevens een aanmoediging voor de inwoners van Kortrijk om Mijn Burgerprofiel te activeren en mee op de digitale trein van de overheid te springen. Mijn Burgerprofiel biedt namelijk ook toegang tot een groot (en snel groeiend) aantal overheidsdiensten van lokale, Vlaamse en federale overheidsinstanties. Burgers kunnen er formulieren aanvragen, hun COVID-19 vaccinatiecertificaten downloaden, (fiscale) attesten opvragen, de status van een bouwaanvraag, een studiebeurs raadplegen,... Terwijl je vroeger op elk van die diensten afzonderlijk moest inloggen, geeft Mijn Burgerprofiel via één centrale login toegang tot al die diensten. Het gebruik is bovendien eenvoudig en intuïtief.

    Kortrijk als inspirerend voorbeeld

    Het is niet de eerste keer dat Kortrijk het voortouw neemt op het vlak van digitalisering. In 2018 meldde Kortrijk zich samen met Genk aan als pilootgemeente voor Mijn Burgerprofiel. Ze waren de eerste om live te gaan en Mijn Burgerprofiel aan hun inwoners aan te bieden. De stad zet sindsdien onafgebroken in op digitalisering, transparantie en snelheid. De digitale opvolging van een melding laat opnieuw zien dat zowel overheid als burgers er baat bij hebben. Burgers van hun kant hoeven niet persé naar een fysiek loket en overheden houden meer tijd vrij voor kwalitatieve dienstverlening. Dat Kortrijk geen moeite geen moeite spaart, blijkt uit dit instructiefilmpje, dat stapsgewijs uitlegt hoe je iets meldt en opvolgt.

    Heeft ook uw stad of gemeente interesse om aan te sluiten op Mijn Burgerprofiel? Wil u meer weten over wat Mijn Burgerprofiel voor uw stad of gemeente kan betekenen? Stuur dan even een mailtje naar aansluitingen.mijnburgerprofiel@vlaanderen.be. We nemen dan spoedig contact met u op.