chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Informatie Vlaanderen helpt om de lage-emissiezone in Gent te realiseren

    maandag, 21 oktober 2019

    In februari 2017 voerde Antwerpen met succes de lage-emissiezone (LEZ) in. De meest vervuilende voertuigen mogen sindsdien de binnenstad niet meer in. Informatie Vlaanderen en partners werken nu volop mee aan de lage-emissiezone in Gent. De invoering is gepland op 1 januari 2020.

    Het toezicht op een LEZ gebeurt via nummerplaatcontrole. ANPR-camera’s detecteren de nummerplaat van elk voertuig dat een lage-emissiezone binnenrijdt. De stad stuurt de lijst met gedetecteerde nummerplaten door naar Informatie Vlaanderen. Het agentschap haalt aan de hand van de nummerplaat via een geautomatiseerd proces de technische gegevens op van het voertuig. Informatie Vlaanderen bezorgt deze gegevens aan het departement Omgeving.

    Zij controleren aan de hand van deze technische gegevens of het voertuig aan de toegangscriteria voldoet. De informatie bezorgen ze aan de stad. Bestuurders van voertuigen die niet binnen mogen, krijgen een boete. De gegevensstromen verlopen via het MAGDA-platform van Informatie Vlaanderen.

    Jaarlijks gebeurt er in Antwerpen een controle van ongeveer 15 miljoen voertuigen. Het aantal te controleren voertuigen stijgt door het invoeren van de LEZ in Gent waarschijnlijk tot 20 miljoen voertuigen. De controle verloopt via het gegevensdelingsplatform MAGDA. 

    Verbetering via samenwerkingsovereenkomst

    Het beleidsdomein Omgeving wil de werking van de LEZ-databank optimaliseren en sloot een samenwerkingsovereenkomst met Informatie Vlaanderen. Zo zal MAGDA wellicht in 2020 via BOSA het Eucaris-platform consulteren.

    Eucaris is een Europees uitwisselingsplatform voor voertuig- en rijbewijsgegevens. De connectie met Eucaris maakt het in de toekomst mogelijk om technische voertuiggegevens op te vragen van voertuigen uit lidstaten die het Eucaris-verdrag ondertekenden en die over de nodige regelgeving beschikken. Voorlopig is dit enkel het geval voor Nederland. Nederlanders die de lage-emissiezone willen binnenrijden moeten zich dan niet langer registreren. Het voordeel van de connectie met Eucaris is dat gegevensuitwisseling makkelijk kan worden opgezet, van zodra een land over de nodige regelgeving beschikt. 

    De steden en het departement Omgeving willen ook nagaan wat de impact is van de LEZ-zones op de voertuigen die de LEZ-zones binnenrijden. Worden niet-toegelaten voertuigen bijvoorbeeld vooral vervangen door tweedehands benzinevoertuigen of eerder door nieuwe dieselwagens?

    Verstrenging normen

    Vanaf 1 januari 2020 verstrengen de toelatingsvoorwaarden in een lage-emissiezone. Vanaf januari 2020 zijn enkel nog dieselwagens met een Euronorm 5 of hoger toegelaten, en wagens op benzine of LPG met een Euronorm 2 of hoger. 80% van de Belgische wagens voldoen aan de toelatingsvoorwaarden en mogen de LEZ automatisch in.

    Goede samenwerking met partners

    De lage-emissiezone vereist een nauwe samenwerking op lokaal, Vlaams en federaal vlak. Partners zijn onder meer de stad Antwerpen en de stad Gent, Informatie Vlaanderen met het gegevensdelingsplatform MAGDA, het Departement Omgeving en de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV).  

    Ook andere Vlaamse steden toonden al interesse in de lage-emissiezone.