chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Informatie Vlaanderen helpt VLAIO corona-hinderpremie in sneltempo online zetten

    vrijdag, 3 april 2020

    Veel bedrijven en handelszaken moeten door de corona-maatregelen de deuren sluiten. Het agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) heeft in recordtempo een online toepassing opgezet. Ondernemers vragen daar een premie aan om hun verlies enigszins te compenseren. De applicatie werd gelanceerd op 27 maart. Informatie Vlaanderen hielp ze mee realiseren.

    Om in aanmerking te komen voor de corona-hinderpremie moet een onderneming voldoen aan bepaalde voorwaarden. Daarvoor worden ondernemingsgegevens uit de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) en tewerkstellingsgegevens van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) ingezameld en gecombineerd.

    Om deze gegevens op te halen doet VLAIO een beroep op het gegevensdelingsplatform MAGDA. Ons MAGDA-team voerde samen met de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (BOSA) en KBO testen uit. “We wilden nagaan of de webdiensten en bronnen een piekbevraging aankunnen. We volgen nu ook de aanvragen op om vertragingen en onderbrekingen van de dienstverlening te vermijden” aldus Paulin Van Biesen van het MAGDA-team.

    Informeren van ondernemers

    Sinds het begin van de maatregelen zitten veel ondernemers met vragen. Het VLAIO-contactcenter werkt nauw samen met de collega’s van 1700 om deze vragen te beantwoorden. “Ons team beantwoordt vragen via verschillende kanalen: FAQs op vlaio.be, per telefoon, e-mail, WhatsApp en de sociale media. Bedrijven kunnen ook bij ons terecht voor technische ondersteuning als ze problemen hebben met de online toepassing” laat Tania Huybrechts van het contactcenter weten.

    Trots op de snelle realisatie

    “We zijn trots op de snelle realisatie van de online toepassing voor het aanvragen van de corona-hinderpremie” vertelt Barbara Van Den Haute, administrateur-generaal van Informatie Vlaanderen. “Het is een mooi voorbeeld van wat er allemaal gerealiseerd kan worden als overheden samenwerken.”

    Meer informatie?

    Informatie over de corona-hinderpremie vindt u bij het agentschap innoveren en ondernemen.

    Informatie over het MAGDA-platform vindt u op deze pagina

    Informatie over 1700 vindt u op deze pagina.