chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Je meldt nu makkelijker wijzigingen aan de Basiskaart Vlaanderen (GRB)

    dinsdag, 16 maart 2021

    Op 1 maart ging het volledig vernieuwde en erg gebruiksvriendelijke meldingssysteem (GRBMS) voor de Basiskaart Vlaanderen (GRB) de lucht in. Het is nu veel eenvoudiger om fouten en wijzigingen door te geven. Door melden makkelijker en laagdrempeliger te maken, spreekt Digitaal Vlaanderen een bredere doelgroep aan. Zo kan de Basiskaart Vlaanderen efficiënter en sneller geactualiseerd worden.

    “De Basiskaart Vlaanderen, ook wel Grootschalig Referentiebestand (GRB) genoemd, is een digitale kaart met onder meer informatie over gebouwen, wegen, waterlopen, spoorwegen en percelen. Iedereen kan de kaart gratis raadplegen en de informatie hergebruiken” vertelt Kurt De Jonghe. Hij is product owner van het GRB Meldingssysteem binnen Digitaal Vlaanderen “Het is erg belangrijk dat deze informatie correct en actueel is. De Basiskaart Vlaanderen is een authentieke gegevensbron in Vlaanderen en dus ook een belangrijk werkinstrument voor tal van overheidsinstanties, organisaties en nutsbedrijven”

    Gebruiksvriendelijke webtoepassing

    Fouten of wijzigingen in de Basiskaart meld je individueel of in bulk via een webtoepassing. Organisaties die heel veel melden, kunnen ook een webdienst (API) inbouwen in hun eigen applicaties. Het nieuwe en erg gebruiksvriendelijke systeem werd op 1 maart gelanceerd. Dat was nodig, want het oude platform was 13 jaar oud en meer gericht op professionals. Wie een afwijking wou melden in het oude systeem, moest een gestructureerde syntax invullen en GRB-afkortingen kennen. Er waren veel keuzemogelijkheden en de handleiding was te uitgebreid, wat niet echt uitnodigend overkwam. De validatieomgeving was bovendien rigide en fragiel bij updates van de software.

    Betere technologie

    “Het platform werd nu volledig opnieuw gebouwd met betere technologie” laat relatiebeheerder Diedrik Gaus weten. “Je moet nu minder velden invullen, de handleiding werd gereduceerd tot twee korte filmpjes en we laten ook weten wat er met je melding is gebeurd. Het is echt een pak makkelijker geworden. Nu melden eenvoudiger is, hopen we een bredere doelgroep aan te spreken. Denk maar aan medewerkers van de Vlaamse overheid, lokale besturen of nutsbedrijven, notarissen, onderwijspersoneel en de immobiliënsector. Hoe meer melders, hoe beter en actueler de Basiskaart wordt.“

    Beveiligde toepassing

    Het nieuwe systeem is een beveiligde toepassing en voorlopig alleen toegankelijk voor geregistreerde organisaties. Burgers geven een wijziging of fout door via digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be of via het meldingsformulier op Geopunt.

    Meer informatie?

    Meer informatie over het meldingsplatform vind je op deze pagina.

    De Basiskaart Vlaanderen (GRB) bekijk je op Geopunt.

    Meer informatie over de Basiskaart Vlaanderen (GRB) vind je op deze pagina.