chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    MAGDA verbindt al 15 jaar de overheden

    dinsdag, 9 maart 2021

    Op 21 februari 2006 werd het platform 'Maximale Gegevensdeling tussen Administraties' (MAGDA) gelanceerd. Het was de bedoeling om de papierberg te verkleinen voor burgers, ondernemingen en overheden en gegevens slechts één keer in te zamelen (het once only principe). Dat is vandaag nog altijd de missie van het gegevensdelingsplatform MAGDA. Maar in die vijftien jaar heeft MAGDA niet stilgezeten.

    Bescheiden begin

    “MAGDA was een van de eerste wapenfeiten van CORVE, de Coördinatiecel Vlaams e-government die in die tijd de digitalisering van de Vlaamse overheid op gang moest trekken” vertelt Bruno De Vrieze, aansluitingsmanager van MAGDA bij Digitaal Vlaanderen. “De eerste functionaliteiten van MAGDA waren eerder bescheiden. Burgers hoefden bij overheidsadministratie bijvoorbeeld enkel nog hun rijksregisternummerdoor te geven in plaats van hun naam en geboortedatum. Voor ondernemingen volstond hun ondernemingsnummer. Overheidsdiensten konden vervolgens voor hun administratieve toepassingen via MAGDA-webservices de nodige gegevens in de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en de Kruispuntbank Ondernemingen raadplegen.”

    Gestage groei en ontwikkeling

    Geleidelijk aan werd het webdienstenaanbod van MAGDA uitgebreid, terwijl ook het aantal aangesloten brondatabanken aangroeide. Ieder jaar vonden - en vinden - meer Vlaamse en lokale overheden hun weg naar het MAGDA-platform. Op die manier is MAGDA uitgegroeid tot de unieke data-draaischijf voor de uitwisseling van gegevens binnen de Vlaamse publieke sector, waaronder ook de steden en gemeenten.

    Twee recente verwezenlijkingen van MAGDA zijn MAGDA Online, een gebruiksklare interface bedoeld om  ad-hoc gegevens op te vragen, en de MAGDA Documentendienst waarmee overheden de veilige verzending van hun brieven en documenten volledig kunnen automatiseren. De MAGDA-documentendienst wordt bijvoorbeeld ingezet om de oproepbrieven voor een coronavaccinatie te versturen.

    Vanaf 2019 zorgt MAGDA  er ook voor dat heel wat tegemoetkomingen uit het Groeipakket -de voormalige kinderbijslag, red.- automatisch worden toegekend. Ouders moeten hiervoor geen aanvraag meer doen. Om te bepalen waar elk kind recht op heeft, stromen gegevens uit zo’n 40-tal verschillende databronnen via het MAGDA-platform naar de juiste instanties.

    Groeispurt

    Sinds 2017 maakt MAGDA een ware groeispurt door. In 2017 gebeurden er 71 miljoen transacties via de webdiensten, in 2018 was dit al verdubbeld tot 142 miljoen transacties. De Corona-crisis zorgde voor een extra duw. De Vlaamse overheid kwam in een digitale stroomversnelling terecht en ook MAGDA groeide exponentieel. In 2020 steeg het aantal transacties via de MAGDA-webdiensten tot 288 miljoen. Een toename met 40 % ten opzichte van het jaar ervoor. Toen telden we 205 miljoen transacties. Het gegevensdelingsplatform MAGDA heeft haar jubileumjaar dus met verve ingezet. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

    Meer informatie?

    Meer informatie over het gegevensdelingsplatform MAGDA vind je op deze pagina. Gegevensdelingsplatform (MAGDA) | Vlaanderen Intern