chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Sterke groei bij Vlaanderen.be en Contactcenter 1700

    maandag, 8 februari 2021

    De cijfers spreken boekdelen. De groei die was ingezet bij de start van 2020 bleef aanhouden en tikte af op meer dan 23 miljoen bezoeken aan vlaanderen.be en bijna 1,2 miljoen contacten bij 1700. Opvallend daarbij is dat het aantal bezoekers op de website tweemaal zo sterk groeide als het aantal contacten op het contactcenter 1700. Daarmee wordt duidelijk dat digitaal met stip de eerste keuze is van Vlamingen op zoek naar informatie m.b.t de Vlaamse overheid.

    23 miljoen bezoeken aan vlaanderen.be

    De stijging van 44% ten opzichte van 2019 is nooit eerder gezien.  

    Grafiek statistiek Vlaanderen

    De toename heeft te maken het de covid-19-crisis, maar dat is zeker niet de enige reden. Al sinds 2014 stijgt het jaarlijks aantal bezoeken aan de website sterk. Een optimale vindbaarheid op zoekmachines en steeds meer informatie op de website helpen de groei vooruit. Bovendien geniet digitale selfservice duidelijk de voorkeur van een groeiend aantal mensen. In het laatste kwartaal van 2020 werd vooral gezocht naar informatie over reizen en verplaatsing, rijopleiding en -examen, de corona-app en de sluiting van handelszaken. Maar ook de vacatures en informatie over erfbelasting haalden de top 10 van het laatste kwartaal.

    Digitaal is met stip de eerste keuze van de Vlaming op zoek naar informatie met betrekking tot de Vlaamse overheid.

     

    Contactcenter 1700 kreeg 22% meer oproepen

    1,16 miljoen contacten verwerkte het contactcenter 1700 in 2020. Dit omvat telefoons, e-mails en chats. Het contactcenter kent elk najaar een piek, maar in oktober 2020 werd een record gebroken. Heel wat extra voorlichters kregen een opleiding om de vele vragen rond de coronamaatregelen te beantwoorden. Ook hier gingen de meest gestelde vragen over reizen tijdens de corona-crisis, coronatesten en quarantaine. Daarnaast riepen de Vlaamse belastingaanslagen veel vragen op.

    Opvallende nieuwkomer: hulp bij aanmelden e-loketten

    “We noteren elk jaar verschuivingen in het type vragen,” stelt Tania Huybrechts Programmamanager contactcenter. “Maar afgelopen jaar was er opvallend meer vraag naar ondersteuning bij het aanmelden op e-loketten. Een verdubbeling in vergelijking met het jaar ervoor. De reden ligt voor de hand: steeds meer ondernemers en burgers kiezen voor het comfort van het e-loket. Het aanmelden via het veilige centraal digitaal toegangs- en gebruikersbeheer (ACM-IDM) is vandaag wel de norm, maar niet iedereen vindt er altijd even gemakkelijk de weg in. Burgers helpen om hierin vaardiger te worden, is dus zeker een aandachtspunt voor de komende jaren.”