chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Vlaanderen.be drukbezocht in 2019

    donderdag, 16 januari 2020

    In 2019 werd Vlaanderen.be 16 miljoen keer bezocht. Een stijging van 15% in vergelijking met 2018. Ook het aantal contacten met 1700 steeg.

    Vlaanderen.be is de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. De verkiezingen en actualiteit over de woonbonus brachten in 2019 heel wat extra informatiezoekers naar de website.

    Vlaanderen.be groeide ook doordat het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Departement Werk en Sociale Economie ervoor kozen om hun digitale informatie toegankelijk te maken via deze centrale website. Bovendien ontsluit Vlaanderen.be nu “Mijn Burgerprofiel”. Het platform bundelt de gegevens die de Vlaamse overheidsdiensten over u hebben op een handige profielpagina. U kunt er ook attesten downloaden.

    Vlaanderen Intern, het platform met nieuws en Informatie voor Vlaamse ambtenaren, kreeg 7,5 miljoen bezoeken. Dat is een stijging van 22%.

    1700

    Burgers kunnen met vragen terecht bij het gratis contactnummer 1700. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

    Het aantal mensen dat contact opnam met 1700 steeg. Op jaarbasis is er in 2019 sprake van een stijging tot 950 000 contacten. Dat zijn er ongeveer 50.000 meer dan in 2018.

    Nieuwe of gewijzigde maatregelen als het groeipakket, het Vlaams opleidingsverlof en de woonbonus zorgden voor heel wat vragen aan 1700. Burgers vroegen daarnaast informatie over belastingen, studietoelagen, woonpremies en verschillende verlofmaatregelen. Ook het aantal vragen over aanloggen op e-loketten van de Vlaamse overheid blijft stijgen.

    Bereikbaarheid 1700 minder goed in 2019

    Het contactcenter van de Vlaamse overheid behandelt naast vragen aan 1700 ook contacten van andere Vlaamse infolijnen. Denk maar aan de Kind en Gezin-Lijn, De LijnInfo en de infolijn van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). In 2019 werd er voor het eerst ook ondersteuning geboden aan de Belbuscentrale en de VDAB-servicelijn. Het aantal contacten op deze “sectorlijnen” steeg daardoor van 630.000 naar 830.000.

    Tussen augustus en oktober -de drukste periode van het jaar- zorgde dit ook voor een lagere bereikbaarheid van 1700. Burgers moesten vaak wat langer wachten op een antwoord of een vrije voorlichter dan in de jaren ervoor. Korte wachttijden garanderen blijft ook in 2020 een belangrijke uitdaging voor het contactcenter.

    bereikbaarheid contactcenter

    Bron

    Het gaat om een Vlaamse openbare statistiek van Statistiek Vlaanderen.