chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Bekendmaking

    Hoe maak je de subsidie bekend opdat de juiste doelgroep er tijdig van op de hoogte is?

    Sommige open oproepen worden bijvoorbeeld bekend gemaakt via het Belgisch Staatsblad terwijl anderen dit louter aankondigen op een eigen website. Soms wordt de wijze van bekendmaking ook bepaald in de regelgeving. Op welke manier dit het beste werkt hangt ongetwijfeld ook van de doelgroep af. Deel jullie vragen of concrete ervaring op ons kennisnetwerk. 

      Subsidiedatabanken

        Er bestaan tal van subsidiedatabanken die een zo volledig mogelijk overzicht proberen te bieden van openstaande oproepen:

        Via de informatiekanalen van de Vlaamse infolijn (http://www.vlaamseinfolijn.be/), waarvan de bekendste het nummer 1700 en www.vlaanderen.be zijn, wordt wegwijs- en eerstelijnsinformatie over subsidies gegeven.

          Doelgroep bereikt?

          Bij de bekendmaking moet gestreefd worden om de doelgroep van de subsidie volledig te bereiken, zodat men niet telkens in dezelfde vijver blijft vissen. Hiervoor is een brede en actieve bekendmaking zeer belangrijk. Dit kan door middel van nieuwsbrieven, informatiesessies, maar ook door sociale media.

          Het Agentschap Ondernemen beschikt bijvoorbeeld door de KMO-portefeuille over een online applicatie waarin momenteel al meer dan 100.000 verschillende ondernemingen geregistreerd zijn. Een aankondiging van een nieuwe pijler binnen hun subsidiemogelijkheden  wordt op die manier dus ook meteen wijd verspreid.

          naar boven

          Mattheus-effect

            Hoe wordt het Mattheus-effect vermeden dat opsteekt bij een subsidievorm? Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat subsidie voor opleidingen in bedrijven niet enkel bij die bedrijven terecht komt waar al een uitgewerkt HR-dienst aanwezig is maar dat ook kleine micro-ondernemingen er aanspraak op doen.

            Een armoede-toets onderzoekt alvast of de nieuwe regelgeving geen ongewenste effecten voor mensen in armoede heeft. Dergelijke vragen moeten bij aanvang van de subsidie goed overdacht worden zodat de beleidsdoelstelling bereikt kan worden.

            naar boven

              yammerHeeft u zelf ook tips om een subsidie bij de juiste doelgroep kenbaar te maken? Deel uw eigen ervaringen op de Yammer-netwerkpagina "Slimme Subsidies".