chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Contactcenter en 1700

    Ondersteuning contactcenter

    De Vlaamse overheid werkt al sinds 1999 samen met een extern contactcenter om vragen van burgers, bedrijven en organisaties te beantwoorden. Overheidsdiensten kunnen een beroep doen op de ondersteuning van dit contactcenter. De medewerkers van het contactcenter beantwoorden telefoons, e-mails en chats over Vlaamse overheidsthema’s.

    Ondersteuning via het nummer 1700

    1700 is het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid en het eerste aanspreekpunt voor vragen aan die overheid. Burgers, bedrijven en organisaties kunnen er terecht voor klantgerichte overheidsinformatie en digitale hulp.

    Heel wat Vlaamse overheidsdiensten werken al samen met 1700, o.a. de Vlaamse Belastingdienst, de Afdeling School- en Studietoelage, NARIC (erkenning van een buitenlands diploma), de Examencommissie secundair onderwijs, de Vlaamse Milieumaatschappij, de VREG, de kmo-portefeuille, de Afdeling Zorgberoepen, Het Facilitair Bedrijf (Toegangs- en gebruikersbeheer), Wonen Vlaanderen, het departement WSE … en communiceren 1700 als hun algemeen nummer.

    In een samenwerking met 1700 wordt de dienst ondersteund door een content designer en contactcentermanager. Zij bekijken samen met de dienst welke informatie door de voorlichters van het contactcenter kan worden gegeven en welke moeilijkere vragen door de experten van de dienst zelf zullen beantwoord worden. Ook de manier waarop de vragen door 1700 aan de dienst worden doorgegeven wordt afgesproken. Het voordeel voor de burger is de herkenbaarheid van het nummer 1700 en de goede en ruime bereikbaarheid van de verschillende kanalen.

    Aan overheidsdiensten die ondersteuning vragen voor een groot volume contacten of voor specifieke informatieverlening waarvoor een doorgedreven opleiding nodig is, vragen we een bijdrage in de kosten.

    Het gratis nummer 1700 is elke werkdag bereikbaar van 9 tot 19 u. Bellen vanuit het buitenland kan ook, maar niet gratis. Mailen en chatten met 1700 kan via de website www.vlaanderen.be en in de toekomst via de digitale hulp in de universele header die geïntegreerd kan worden in andere overheidswebsites.

    Ondersteuning via het eigen nummer van de overheidsdienst

    Sommige overheidsdiensten hebben één of meerdere eigen telefoonnummers of eigen contactkanalen die gekend zijn bij hun doelgroep en willen dit behouden. Via afname van het raamcontract, is het mogelijk om het contactcenter in te schakelen voor ondersteuning van uw eigen contactkanalen. O.a. De Lijn, Kind en Gezin, het VAPH, de Vlaamse Zorgkas en de Vlaamse sociale bescherming werken op deze manier.

    Bij dit soort samenwerking maakt de dienst zelf rechtstreeks afspraken met het contactcenter en zorgt zelf voor de informatie die voorlichters nodig hebben om de vragen te beantwoorden. De dienst betaalt ook de kosten voor deze dienstverlening. Om een efficiënte ondersteuning door het contactcenter te garanderen, worden zoveel mogelijk centrale gebruikstools ingezet, zoals een centrale voorlichterswebsite (kennisdatabank) en een centrale contactregistratietool.

    Ook lokale besturen kunnen gebruik maken van deze ondersteuning.