chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    MAGDA in de praktijk

    Ontdek hier voorbeelden van toepassingen die gebruik maken van MAGDA-gegevensuitwisseling.

    Gegevensdelingsplatform MAGDA maakt vrijetijdsaanbod toegankelijker voor kansengroepen

    Via de UitPAS nemen mensen in armoede met een fikse korting deel aan het vrijetijdsaanbod. Dankzij een aansluiting op het gegevensdelingsplatform MAGDA werd het recht op verhoogde tegemoetkoming dit jaar automatisch verlengd. Deze administratieve vereenvoudiging verlaagt de drempel voor mensen in armoede om deel te nemen aan het uitgebreide vrijetijdsaanbod. UiTPAS is een Vlaams Vrijetijdsprogramma. Steden en gemeenten verhogen via de UitPAS de vrijetijdsparticipatie (cultuur, jeugd en sport) van hun inwoners. De doelgroep 'mensen in armoede' is een belangrijke subgroep. De UiTPAS garandeert hen een vast en betaalbaar kansentarief als ze deelnemen aan het vrijetijdsaanbod. Steden en gemeenten die met UiTPAS aan de slag gaan sluiten een contract met Publiq. Ze geven dan aan het UiTPAS-platform een mandaat om de nodige gegevens bij te houden en up-to-date te houden. Helft van de UiTPAS-gebruikers zijn mensen in armoede Vandaag zijn er 140.000 UiTPAShouders. De helft van de UiTPAS-gebruikers zijn mensen in armoede. Zij krijgen een structurele korting van minstens 75% op vrijetijdsaanbod dat het UiTPASlabel draagt. Om na te gaan of zij nog aan de voorwaarden voldoen om een korting te ontvangen, werd hun financiële situatie jaarlijks gescreend. Dit gebeurde in het verleden na het binnenbrengen van de nodige bewijsstukken. Dit zorgde voor heel wat administratie en tijdsverlies bij de indiener en de verwerker van de aanvraag. Dankzij een aansluiting van Publiq op de MAGDA-dienstverlening werd het recht op verhoogde tegemoetkoming dit jaar automatisch verlengd. Publiq sloot aan op de dienst ‘GeefSociaalStatuutVoorLijst 2.0’. Deze dienst maakt gebruik van de databank geharmoniseerde sociale statuten bij de Kruispuntbank Sociale Zekerheid. Deze webservice op het MAGDA-gegevensdelingsplatform gaat voor een lijst van personen na of zij voldoen aan een bepaald sociaal statuut. Automatische verlenging Door deze vereenvoudiging zien 80% van de gerechtigde burgers hun recht op verhoogde tegemoetkoming automatisch verlengd voor 1 jaar. Deze werkwijze is structureel. Ook de komende jaren wordt het recht op participatie aan een kansentarief automatisch verlengd voor pashouders in armoede. Wat is MAGDA? MAGDA staat voor MAximale GegevensDeling tussen Administraties. Het MAGDA-gegevensdelingsplatform zorgt ervoor dat gegevens uit authentieke bronnen op een veilige manier opgehaald en uitgewisseld kunnen worden. De website van MAGDA geeft duidelijk aan welke gegevens de MAGDA-diensten bieden en hoe ook andere toepassingen en systemen op het MAGDA-platform aangesloten kunnen worden (https://overheid.vlaanderen.be/magda). Het MAGDA-platform is een onderdeel van het programma Kruispuntbank Vlaanderen van Informatie Vlaanderen. • Kruispuntbank Vlaanderen: https://overheid.vlaanderen.be/kruispuntbank-vlaanderen • Informatie Vlaanderen: https://overheid.vlaanderen.be/informatie-vlaanderen