chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    TDV21 - donderdag 25/11

    De focus op donderdag

    Op donderdag 25 november openen de deuren van het ICC om 8u00.

    Op het programma staat een liveshow in het auditorium. Nadien is er uitgebreide aandacht voor de laatste ontwikkelingen binnen het MAGDA-gegevensdelingsplatform, wordt het SOLID-verhaal in Vlaanderen toegelicht en organiseert Exello.net haar jaarlijkse managementcongres.

    Plenaire openingssessie - 9u30 - Auditorium

    Deze openingssessie wordt gebracht onder de vorm van een liveshow. Barbara Van Den Haute en Wim De Vilder ontvangen verschillende gasten aan hun tafel voor een gesprek, een getuigenis, een verhaal. De rode draad? U raadt het al: Digitalisering in Vlaanderen. Zo licht Rik Vera de toekomstvisie Vlaanderen 2035 toe, Sir Tim Berners-Lee vertelt waarom persoonlijke datakluizen een volgende logische stap zijn en vertegenwoordigers van de Stad Gent, Microsoft, de Cronos groep en imec brengen hun kijk op de toekomst.

    Exello.net managementcongres - 10u45 - Baekelandzaal

    Dit managementcongres is enkel toegankelijk voor de (adjunct) Algemeen Directeurs van de 300 Vlaamse steden en gemeenten. 

    Keynote speaker Exello.net 15u00 - Auditorium

    Exello.net brengt een keynote speaker naar voor. Deze sessie is toegankelijk voor iedereen.

    Slotshow Exello.net managementcongres - 15u40 - Auditorium

    Deze slotshow met verrassingsoptreden is toegankelijk voor iedereen.

    Legende

    Handige tip: plan uw bezoek aan de Trefdag zo efficiënt mogelijk: aan de hand van de kleurcodes kan je zien welke van de 4 thema’s (Smart/Data/Low Touch/Pods) best wordt gecoverd in de verschillende sessies. Zo plan je je dag zoveel mogelijk rond wat jou écht interesseert.

    Legende  

    Hier vindt u het dagschema van donderdag .

    Keuzesessies tussen 10.45 - 11.35 uur

    • 25 nov

      10.45 - 11.35 - Sessie 23: Data & AI voor Sustainability

      Korte inhoud:

      In deze sessie die uit 2 delen bestaat gaan we dieper in op de initiatieven die Microsoft samen met de Vlaamse overheid onderneemt rond sustainability.

      Deel 1: DjustConnect maakt data delen veilig en efficiënt, met respect voor boer en tuinder

      ILVO zorgt ervoor dat iedereen in de agro-voedingsketen op de correcte manier toegang krijgt tot de beschikbare data. Door slimme toepassingen te voeden met data wordt administratie eenvoudiger en worden adviestools beter.

      Deel 2: Ovam deelt bevindingen van hun onderzoeksproject: Artificiële intelligentie (AI) voor zwerfvuilmonitoring

      Eén van de verantwoordelijkheden van de OVAM is het monitoren van zwerfvuil. Momenteel wordt dit uitgevoerd aan de hand van manuele meetcampagne en een extrapolatie op Vlaams niveau. Via deze studie onderzocht de OVAM in welke mate artificiële intelligentie dit kan automatiseren.

      Ordina en Ovam lichten toe hoe ze het project hebben aangepakt en welke onderzoeksvragen beantwoord werden.

      Thema: 

      sessie 23

      Sprekers:

      • Stephanie Van Weyenberg - ILVO
      • Kimberly Hermans - Ordina
      • Jan Van Stockem - Ovam

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 25 nov

      10.45 - 11.35 - Sessie 28: Het Webplatform gebruiken, hoe gaat dat in zijn werk?

      Korte inhoud:

      De overheidswebsite vlaanderen.be wordt gemaakt in het Webplatform van Digitaal Vlaanderen. Dat is bepaald geen monolithische website met een centrale redactie. Iedere entiteit van de Vlaamse overheid kan er gebruik van maken en blijft daarbij meester over zijn eigen content. Het Webplatform mikt op het beste van twee werelden. Aan de ene kant krijgen gebruikers (meestal burgers, maar soms ook professionals, organisaties en bedrijven) een herkenbare site voor ogen waarin zij snel hun weg vinden. Aan de andere kant hebt u als overheidsentiteit allerlei  mogelijkheden om uw eigen dienstverlening vorm te geven.

      In deze sessie zullen we eerst de eigenschappen en mogelijkheden van het Webplatform voor u uiteen rafelen. Daarna nemen we u door middel van een demo mee naar de wereld van het Webplatform. Uiteraard zal er ruimte zijn om vragen te stellen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Godfried Knipscheer & Veerle Van Den Broeck - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Guislain 1

    • 25 nov

      10.45 - 11.35 - Sessie 33: De componenten van Mijn Burgerprofiel en e-loketondernemers.be technisch bekeken

      Korte inhoud:

      In deze sessie nemen we u mee onder de motorkap van Mijn Burgerprofiel en e-loketondernemers.be. We loodsen u door de uitgebreide technische documentatie van de global header en footer, de aanvraagmodule, dossierstatus-informatiesysteem, notificaties en attesten & vergunningen.

      Na deze sessie hebt u een goed beeld van de diverse componenten, hun samenhang en verschillen. U krijgt tips en tricks en kunt met die kennis een goede inschatting maken hoe u best backendsystemen kunt koppelen aan deze componenten. Dit is cruciale kennis om als betrokken dienstenleverancier een realistisch beeld te krijgen van de effectieve technische inspanning die nodig is.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Kjell Baert - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Hubert Van Eyck

    • 25 nov

      10.45 - 11.35 - Sessie 38: Panel sessie AI4Growth over AI en Machine Learning

      Korte inhoud:

      AI4Growth Sessies bieden waardevolle business inzichten in de nieuwste ontwikkelingen binnen Artificiële Intelligentie en Machine Learning. In deze AI4Growth Sessie focussen we op Smart Mobility. Met testimonials van verschillende bedrijven en organisaties leert u hoe zij AI hebben geïmplementeerd, wat ze ervan hebben geleerd en hoe het hun manier van werken heeft verbeterd. AI4Growth heeft het netwerk om relevante businesscases van hoge kwaliteit te presenteren door lokale experts. Tijdens de AI-sessies brengen we een community samen van vooruitstrevende corporates, young potentials, academici en ondernemers met één duidelijk doel: banden smeden en de samenwerking tussen deze stakeholders versnellen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Diverse sprekers - AI4Growth community

        AI4growth is de community van AI-stakeholders in Vlaanderen. De leden bestaan uit leveranciers van AI-technologie, bedrijven die op zoek zijn naar AI-toepassingen en bedrijfs- en academische experts.

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 25 nov

      10.45 - 11.35 - Sessie 43: Het Vlaams Datanutsbedrijf - Veilig data delen. Meer privacy dan ooit.

      Korte inhoud:

      Het Vlaams Datanutsbedrijf geeft zuurstof aan de Vlaamse data-economie door data beter vindbaar en interoperabel te maken, maar vooral door "bruggen" te bouwen tussen partijen en zo data-samenwerking te faciliteren. Tegelijk wil het Datanutsbedrijf de bewustmaking van de burger rond het delen van data stimuleren door in te zetten  op meer ethisch verantwoord data delen wil het zo het vertrouwen van de burger in het delen van data gevoelig verhogen. In deze sessie delen we onze strategische doelstellingen en het aanbod van het Vlaams Datanutsbedrijf. Verder maakt u kennis met ons team.

      Thema: 

      sessie 43

      Sprekers:

      • Björn De Vidts, Raf Buyle en Dorien Bauwens - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Van Rysselberghe

    • 25 nov

      10.45 - 11.35 - Sessie 48: Kruispuntbank Vlaanderen anno 2021, een overzicht

      Korte inhoud:

      Kruispuntbank Vlaanderen staat garant voor het optimaal delen en veilig uitwisselen van gegevens binnen en met de overheid. Het bouwt verder op de sterktes van MAGDA en de geografische webdiensten. Het MAGDA-platform vierde in 2021 zijn 15de verjaardag en is uitgegroeid tot de unieke data-draaischijf voor uitwisseling van gegevens binnen de Vlaamse openbare sector. Kruispuntbank Vlaanderen investeert ook in de ontwikkeling van slimme diensten. Het intelligent gebruik van vlot beschikbare overheidsdata zorgt voor beter functionerende overheden. Daar plukken burgers en ondernemingen finaal de vruchten van.

      In deze sessie krijgt u een overzicht van de belangrijkste aspecten van Kruispuntbank Vlaanderen: de betekenis in Vlaanderen, het ruime aanbod van gegevens uit de verschillende databronnen, de diensten waarmee u gegevens kunt ophalen, hoe MAGDA zorgt voor het veilig uitwisselen van persoonsgegevens en hoe u gebruik kunt maken van het dienstenaanbod

      Thema: 

      Sprekers:

      • Sven Pletinckx, Luc De Kock & Bruno De Vrieze - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Auditorium

    • 25 nov

      10.45 - 11.35 - Sessie 51: Sneller kopen & verkopen met het Vastgoedinformatieplatform

      Korte inhoud:

      Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, informatie rond erfgoed, enz. moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties. De gemeenten, vastgoedsector en de Vlaamse regering willen daar nu samen verandering in brengen.

      Begin 2021 gaf de Vlaamse Regering het startschot voor de bouw van een Vlaams vastgoedinformatieplatform dat dankzij digitalisering en centralisering van de informatiestromen de doorlooptijd zal versnellen en het proces kwalitatiever en eenvoudiger zal maken. Tijdens deze sessie geven we, samen met onze partners, een toelichting over de aanleiding, scope, business doelstellingen en meerwaarde van dit project voor de betrokken actoren. Daarnaast geven we ook reeds een korte demo als ‘preview’ van wat reeds ontwikkeld werd en over de evolutie van het groeipad richting de 'MVP' (basisversie) die gepland staat voor september 2022.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Sammy Parmentier & Els Bossier - Digitaal Vlaanderen
      • Kathleen Declercq - VVSG
      • Els De Keyser - FedNot
      • Bart Van Der Schueren - CIB
      • Ivo Palmers - Department Omgeving

      Zaal:

      Bauwens

    Keuzesessies tussen 11.50 - 12.40 uur

    • 25 nov

      11.50 - 12.40 - Sessie 24: Open Health Data Spaces of Fair health data & federated analytics

      Korte inhoud:

      De digitalisering van de zorg- en gezondheidssector zorgde de afgelopen jaren voor een explosie aan data die vandaag verspreid zit over heel wat silo’s in de eerste lijn, tweede lijn, bij de overheden, privé-sector en de burger zelf. Die massa aan data heeft het potentieel om ons met innovatieve technologieën zoals artificiële intelligentie aan heel wat nieuwe inzichten te helpen komen om langer, kwaliteitsvoller en gezonder te kunnen leven. Inzichten die de basis vormen voor betere levenskeuzes, meer preventieve en ook gepersonaliseerde zorg, nieuwe medicijnen en betere beleidsvorming. Hoe maken we deze groeiende verscheidenheid aan zorg- en gezondheidsgerelateerde data maximaal en optimaal beschikbaar voor burger, onderzoek, innovatie en beleid? En hoe kan dit op een manier die respect behoudt voor privacy, veiligheid en ethiek? Welke initiatieven uit Europese hoek kunnen inspireren en hoe vertalen we deze naar onze complexe, lokale context? En vooral: hoe komen we samen tot een oplossing die Vlaanderen klaarstoomt voor de toekomst van de gezondheidszorg? We nemen deze uitdaging onder de loupe en bekijken het pad voor ons.

      Thema: 

      sessie 24

      Sprekers:

      • Wouter Van Den Bosch - imec

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 25 nov

      11.50 - 12.40 - Sessie 29: MAGDA, een open architectuur voor Maximale GegevensDeling

      Korte inhoud:

      Al 15 jaar verzorgt het MAGDA gegevensdelingsplatform het veilig en betrouwbaar uitwisselen van persoonsdata. In deze sessie lichten we toe hoe MAGDA technisch is geëvolueerd tot een toekomstgerichte oplossing als antwoord op een snel evoluerende digitalisering. Hiermee wil Digitaal Vlaanderen zijn ambitie waarmaken om data eenvoudig bereikbaar en bruikbaar te maken.

      Bedrijfszekerheid, betrouwbaarheid en informatieveiligheid blijven de basiswaarden. Flexibiliteit, herbruikbaarheid en uitbreidbaarheid is waar we het verschil willen maken. De laatste 2 jaar hebben we duidelijk gezien dat je als overheid vlot moet kunnen anticiperen op het onverwachte. Daarom kiest MAGDA voor een open en losgekoppelde architectuur.

      Om de focus te bewaren op haar kerncompetenties, heeft MAGDA gekozen voor een samenwerking met CRONOS als duurzame partner voor de infrastructuur. In een tweede deel van de presentatie vertelt CRONOS hoe zij zich onderscheiden in hun samenwerkingsmodel en MAGDA versterken in haar expertise.      

      Thema: 

      Sprekers:

      • Kelly Bonneure - Digitaal Vlaanderen
      • Peter Hellemans - Cronos Public Services

      Zaal:

      Guislain 1

    • 25 nov

      11.50 - 12.40 - Sessie 34: CovidSafeBE & CovidSafeTicket – een realisatie door Digitaal Vlaanderen

      Korte inhoud:

      Digitaal Vlaanderen is verantwoordelijk voor  de realisatie van het Europees Digitaal Covid Certificaat en CovidSafeTicket, dit voor alle regio’s in België.

      In deze sessie nemen u graag mee in ons verhaal hoe dit uitdagend project gerealiseerd werd. Dit project omvatte naast de productie van de Certificaten,  het ontwikkelen van Apps CovidSafeBE & CovidScanBe  ook het opnemen en coördineren van alle juridische- en communicatie aspecten noodzakelijk voor een succesvolle realisatie.

      In deze sessie lichten we ook toe hoe deze multidisciplinaire aanpak ook voor uw realisaties kan ingezet worden vanuit de nieuwe dienst Project Oplossingen van Digitaal Vlaanderen

      Thema: 

      sessie 34

      Sprekers:

      • Gert De Gelder - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Hubert Van Eyck

    • 25 nov

      11.50 - 12.40 - Sessie 39: The art of the possible. Smart innovation powered by the AWS Cloud.

      Korte inhoud:

      AWS als platform voor jouw slimme diensten en toepassingen

      Wereldwijd verzamelen overheden zoal de Vlaamse overheid elke dag opnieuw onvoorstelbaar veel data. Deze data is een krachtig hulpmiddel om het leven van de burger aangenamer te maken. Deze data wordt meer en meer real-time aangereikt en vereist een ander architectuur. In deze sessie doorlopen AWS en DXC samen een aantal voorbeelden hoe AWS-services u kunnen helpen om deze real-time open data te capteren, te verwerken en te delen om tot een innovatieve en kost efficiënte ICT-oplossing te komen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Stijn Van Renterghem - AWS Solution Architect Lead, DXC Technology
      • Barbara Baeyens - Head of Benelux Public Sector, Amazon Web Services

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 25 nov

      11.50 - 12.40 - Sessie 44: Flanders Spearheading the Solid Data Ecosystem [ENG]

      Korte inhoud:

      After having invented the Web, Sir Tim Berners-Lee is now on a mission to let the Web live up to its true potential through Solid. As an extension of the existing Web, Solid provides a set of standards to make data on the Web interoperable. What is more, end users gain transparency when it comes to the use of their personal data on the Web. To bring this vision to life, Sir Tim partnered up with his co-founder and CEO John Bruce to start Inrupt, a company that supports government and commercial partners to implement Solid. Flanders is a pioneer based on its leadership role in governmental data standards and Solid research at Ghent University led by professor Ruben Verborgh. These three visionaries come together to discuss how Flanders is spearheading the Solid data ecosystem in Flanders, Europe and beyond.

      Thema: 

      sessie 44

      Sprekers:

      • Sir Tim Berners-Lee & John Bruce - Inrupt
      • Prof. dr. Ruben Verborgh - UGent 

      Zaal:

      Van Rysselberghe

    • 25 nov

      11.50 - 12.40 - Sessie 49: De collectie van de Gentenaar: erfgoed ook digitaal

      Korte inhoud:

      Wat als burgers, musea en erfgoedinstellingen vrij en creatief gebruik konden maken van elkaars objecten, documenten en verhalen? Een vernieuwend project maakt die kruisbestuiving mogelijk: de Collectie van de Gentenaar. Stedelijke erfgoedinstellingen bezitten een schat aan objecten en verhalen. Ondanks de digitalisering blijft waardevolle erfgoedkennis vaak nog hangen binnen de eigen muren. En buiten ligt nóg een schat verborgen: hoe inwoners dat cultureel erfgoed ervaren en de verhalen die ze erover vertellen. De ‘Collectie van de Gentenaar’ brengt die twee werelden samen, in deze sessie ontdekt u op welke manier en met welke standaarden en technologie we dat aanpakken.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Pieter-Jan Pauwels & Olivier Van d’huynslager - Stad Gent

      Zaal:

      Auditorium

    • 25 nov

    12.40 - 13.40 uur - Lunchpauze in Casinozaal (0) of Banketzaal (+1)

    Keuzesessies tussen 13.40 - 14.30 uur

    • 25 nov

      13.40 - 14.30 - Sessie 25: Hoe Applicatie Lifecycle Management (ALM) u kan helpen om data van bouw tot en met beheer smart en low touch in te zetten

      Korte inhoud:

      Het is vandaag niet makkelijk om een evenwicht te vinden tussen het onderhouden van bestaande toepassingsomgevingen en de ontwikkeling van nieuwe, moderne oplossingen. Enkel een gecoördineerde inzet van mensen, middelen en manieren maakt het mogelijk om naar een transformatiegedreven toepassingsomgeving te evolueren die zowel op vlak van #smart als #low touch benadering de nieuwe behoeften kan beantwoorden. In deze sessie wordt de ALM methodiek toegelicht aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden binnen de Vlaamse administratie. 

      Thema: 

      sessie 25

      Sprekers:

      Tom Callant en Peter Hellemans - Cronos Public Services

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 25 nov

      13.40 - 14.30 - Sessie 30: Beyond INSPIRE … naar een Green Deal Dataspace

      Korte inhoud:

      De implementatiefase van INSPIRE loopt eind 2021 af. In deze sessie evalueren we de verwezenlijkingen van de INSPIRE richtlijn en kijken we vooruit hoe INSPIRE zich zal positioneren binnen het nieuwe Europese beleid.

      In het kader van de nieuwe Europese groeistrategie (Green Deal) werd INSPIRE geherpositioneerd als centraal element in de Green Deal data space. Dit is een van de 8 Data Spaces die ervoor zullen zorgen dat data naadloos kunnen worden uitgewisseld tussen verschillende sectoren (gezondheid, transport, milieu, klimaat, landbouw, energie, telecommunicatie en de interne markt). Dit zal ervoor zorgen dat INSPIRE zal evolueren naar een meer vraaggestuurde data-infrastructuur.

      We bekijken wat de impact is van deze doorontwikkeling - zowel beleidsmatig als effectief op het terrein. We analyseren hoe het betrekken van vele nieuwe stakeholders de infrastructuur zal beïnvloeden. En aan de hand van voorbeelden kijken we naar het effect hiervan op reeds bestaande processen en workflows.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Ouns Kissiyar - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Guislain 1

    • 25 nov

      13.40 - 14.30 - Sessie 35: De MAGDA-dienstverlening: alles wat u altijd al wilde weten!

      Korte inhoud:

      Alles wat u altijd al wilde weten over de ondersteuning voor het gegevensdelingsplatfom MAGDA:

      • Welke types support en Service Levels zijn er?
      • Waar kan u terecht met al uw vragen, problemen en suggesties?
      • Hoe blijft u op de hoogte van de beschikbaarheid van uw gebruikte diensten? Waar vindt u documentatie over MAGDA diensten?
      • Welke interne processen (Problem Management, Continuous Improvement, …) gebruikt MAGDA om u nog beter te ondersteunen?
      • Hoe ervaren onze klanten de dienstverlening?

      We polsen ook naar uw gebruikerservaring en er is ruimte om uw verbetersuggesties tijdens de sessie te delen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Gijs Verstraete, Paulin Van Biesen & Laura De Keyzer - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Hubert Van Eyck

    • 25 nov

      13.40 - 14.30 - Sessie 40: The Art of The Possible: A Review of Real-World Digital Transformation And Lessons Learned [ENG]

      Korte inhoud:

      Join us for a global review of real-world digital transformation opportunities: how technology is helping provide better transparency, actionable information, citizen engagement, and people empowerment. This session focuses on the “art of the possible”, featuring successful projects on the leading edge of innovation in Education, Housing, Environment, Energy, Health, Agriculture & Fishery, Traffic and more. 

      Thema: 

      Sprekers:

      • Timo Elliott - Global Innovation Evangelist at SAP

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 25 nov

      13.40 - 14.30 - Sessie 45: De Solid-community in Vlaanderen

      Korte inhoud:

      Deze sessie bestaat uit 2 delen:

      Deel 1:

      Voor succesvolle Solid-implementaties en het uitbouwen van een ecosysteem waarbij één plus één drie is, is een solide community van cruciaal belang. Het bewustzijn van alle stakeholders op technisch, economisch en sociaal vlak wat betreft de onderliggende solid-principes voor persoonlijke datakluizen is een kritische succesfactor.

      De Solid-community heeft als doelstelling om alle stakeholders van de quadruple helix (industrie, overheden, burgers en academia) met elkaar in verbinding te brengen. De prioriteiten worden bepaald vanuit de industrie en overheden vanuit de concrete uses cases. Academia en de industrie implementeren de eerste proof of concepts, onderzoeken hoe de nieuwe waardeketens best gevaloriseerd worden en valideren de gebruikerservaringen. Het Datanutsbedrijf zet als neutrale partij in op het uitbouwen van ecosystemen.  

      Deel 2: Een burgergedreven ecosysteem voor persoonlijke gezondheidsdata

      Uw eigen gezondheidsdata in uw eigen veilige datakluis, een reeks van betrouwbare applicaties om ermee te werken, op een platform onder burgerbeheer, gebaseerd op juridische en ethische normen rond gebruik van persoonlijke gegevens. Dat is het systeem dat momenteel ontwikkeld wordt door het We Are partnerschap, bestaande uit Domus Medica, Zorgnet Icuro, de Koning Boudewijnstichting, het Vlaams Patiëntenplatform en VITO. De technologie die ingezet wordt is Solid (Social Linked Data). Een datakluis noemt men een pod (personal online data store). Het platform laat open innovatie toe voor bedrijven om Solid-compatibele applicaties te bouwen, bijvoorbeeld om gepersonaliseerde diensten aan te bieden op basis van gegevens in pods. Burgers hebben controle over hun gegevens en kunnen altijd kiezen wie en welke applicaties toegang krijgen tot welke gegevens. Mits toelating kunnen gegevens ook op anonieme wijze gebruikt worden voor onderzoek door de academische wereld, overheid of bedrijven. 

      Thema: 

      Sprekers:

      • Dorien Bauwens - Digitaal Vlaanderen
      • Erik Mannens - Idlab UGent/imec
      • Jef Hooyberghs & Bart Buelens - VITO

      Zaal:

      Van Rysselberge

    • 25 nov

      13.40 - 14.30 - Sessie 50: Waar staan we met de Vlaamse dataspace?

      Korte inhoud:

      De Europese Commissie heeft op 19 februari 2020 een mededeling  rond een Europese datastrategie uitgebracht. Het doel van de strategie is om één Europese dataruimte te creëren - een interne markt voor data, open voor data van over de hele wereld - waar persoonlijke evenals niet-persoonlijke gegevens, waaronder gevoelige bedrijfsgegevens, veilig zijn en bedrijven ook gemakkelijk toegang hebben tot hoogwaardige industriële data.

      Hoe geeft Vlaanderen - als pioneer- invulling aan deze strategie?  In een panelgesprek gaat Raf Buyle in gesprek met een aantal voortrekkers rond standaardisatie in Vlaanderen. Ze praten over de “Vlaamse dataspace", welke invulling zij hieraan geven en welke rol de Vlaamse overheid, lokale besturen en andere partners hierbij spelen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Olivier Van D’huynslager - Design Museum Gent / CoGhent
      • Luc Velghe - Stad Kortrijk en VICTOR
      • Reinhard Stoop - Stad Antwerpen
      • Jelle Hoedemaekers - Agoria
      • Pieter Colpaert - imec-IDkab-UGent
      • Annelies De Craene - Digitaal Vlaanderen
      • Raf Buyle - Digitaal Vlaanderen 

      Zaal:

      Auditorium

    • 25 nov

      13.40 - 14.30 - Sessie 53: Datavindplaats: de centrale catalogus van (overheids)informatie

      Korte inhoud:

      Die ene catalogus van (overheids)informatie is binnen handbereik. Neemt u uw  gegevens en API’s er ook in op? Het maakt niet uit of het gaat om Open data, Geografische gegevens, Open API’s, Gesloten services, … voor alle soorten domeinen kunt u nu uw bijsluiters (metadata) beschrijven.

      De spreker gunt u tijdens deze sessie een blik op wat al bereikt is op basis van standaarden en tooling; maar ook op wat de toekomst brengt richting die ene unieke Datavindplaats. 

      Spreker:

      • Nicolas Hoflack - Digitaal Vlaanderen

    14.30 - 15.00 - Koffiepauze

    Keuzesessies tussen 15.00 - 15.30 uur

    • 25 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 21: Ik vraag het aan… via Mijn Burgerprofiel

      Korte inhoud:

      Wijzigingen aan lopende dossiers automatisch doorgeven, mailnotificaties versturen, … met Mijn Burgerprofiel en e-loketondernemers.be bereikt u vandaag al heel wat burgers en ondernemers digitaal. Om die systemen te voeden, volstaat één connectie tussen uw backend-systemen en de componenten van Digitaal Vlaanderen.

      In deze sessie stellen we u graag een nieuwe component voor: de aanvraagmodule. Met deze component kunt u als lokaal bestuur of Vlaamse entiteit voortaan zelf webformulieren op maat bouwen. En in combinatie met het dossierinformatiesysteem (DOSIS), notificaties en de attestenmodule bieden we u zo alle elementen om een gebruiksvriendelijk e-loket op te zetten.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Siri Craen & Nele Van Beveren - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Baekeland

    • 25 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 26: AXI Adaptive Case Management. Customer Case: een vernieuwd en intelligent e-loket

      Korte inhoud:

      Aan de hand van een customer case legt case management expert Koen De Maesschalck uit hoe u een praktisch en eenvoudig platform kunt opzetten voor complexe manuele processen, zonder het verlies van bestaande data en met specifieke business rules. Daarnaast kan het case management platform gevisualiseerd worden naar eigen stijl en opmaak met e-ID integratie toegangsbeheer en een vooraf bepaalde governance.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Koen De Maesschalck - AXI

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 25 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 31: Klantencontact in crisistijden: online is niet genoeg - de vaccinatie-helpdesk

      Korte inhoud:

      Digitaal Vlaanderen ondersteunde het Agentschap Zorg en gezondheid in de vaccinatiecampagne ook met contactcenter-ondersteuning. We moesten lokale helpdesks een kader en back-up bieden, snel kunnen inspelen op nieuwe informatie en een grote groep voorlichters op de hoogte houden van veel nieuwe informatie. Hoe we deze uitdaging aangingen en welke processen en tools ons daarbij ondersteunden vertellen we samen met Zorg en Gezondheid in deze sessie.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Tania Huybrechts - Digitaal Vlaanderen
      • Els Dufour – Agentschap Zorg en Gezondheid

      Zaal:

      Guislain 1

    • 25 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 36: Aansluiten op MAGDA – getting started

      Korte inhoud:

      (Persoons)gegevens optimaal én correct gebruiken is de uitdaging voor vele overheidstoepassingen. Het gegevensdelingsplatform MAGDA biedt naast een groot gamma gegevensstromen ook ondersteunende dienstverlening aan bij het integreren van uw toepassingen met de data van het MAGDA-platform. 

      In deze sessie gaan we in op het voortraject en aansluitingsproces om gebruik te kunnen maken van MAGDA diensten. Hoe weet u of een dienst de gegevens bevat die u nodig hebt? Op welke manieren zijn gegevens beschikbaar? Heb ik voldoende wettelijke basis om die gegevens op te vragen? Welke ondersteuning kunt u van het MAGDA team verwachten voor, tijdens en na de aansluiting?

      Thema: 

      Sprekers:

      • Bruno De Vrieze, Eline Deweirdt & Paulin Van Biesen - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Hubert Van Eyck

    • 25 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 41: MAGDA documentendienst – dé oplossing voor het digitaliseren en automatiseren van al uw documentstromen

      Korte inhoud:

      Ontdek MAGDA Documentendienst, het baanbrekend digitaal alternatief voor het versturen van brieven en documenten naar burgers, bedrijven en overheden

      Heel wat overheden ervaren moeite om hun (formele) documenten tot bij de ontvanger te krijgen. Maar daar is een handige oplossing voor: de MAGDA Documentendienst. De MAGDA documentendienst laat toe om via een digitale dienst alle documenten te versturen naar burgers, bedrijven, organisaties en andere overheden. Ook aangetekend. Digital first is het uitgangspunt van de MAGDA Documentendienst, maar als een digitale zending niet lukt, bijvoorbeeld omdat de burger of onderneming geen toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de ebox, wordt de brief afgedrukt en per klassieke post opgestuurd. Alles verloopt veilig, betrouwbaar en in orde met de AVG-wetgeving

      Voordelen van de MAGDA Documentendienst

      • Volledig digitaal versturen van documenten
      • Naar burgers, bedrijven, organisaties en overheden
      • Via ebox, e-mail of via klassieke post. Aangetekend of niet.
      • Indien digitaal niet lukt, wordt analoog verstuurd
      • Technische ondersteuning
      • De verzonden documenten ook te vinden in Mijn Burgerprofiel via eBox
      Thema: 

      sessie 41

      Sprekers:

      • Katrien Goossens - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 25 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 46: Beheer zelf uw digitale identiteit en blijf zo meester over uw gegevens

      Korte inhoud:

      Met Mijn Burgerprofiel behoudt u vandaag al het overzicht over uw persoonlijke gegevens bij de overheid. Maar wij vinden dat het nog beter kan. Daarom gaat Digitaal Vlaanderen een stap verder en bieden we u binnenkort een persoonlijke digitale datakluis (POD) om uw gegevens nog gemakkelijker te beheren. Zo bepaalt u zelf wat er met uw data gebeurt en met welke applicaties u ze wilt delen. Resultaat: u krijgt nog meer controle over uw data. In deze sessie ontcijferen we alvast de voordelen van de nieuwe digitale kluis!

      Thema: 

      Sprekers:

      • Goedele Van der Spiegel en Raf Buyle - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Van Rysselberghe

    • 25 nov

    Keuzesessies tussen 15.40 - 16.10 uur

    • 25 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 22: Wat kan het Kabel- en Leidinginformatieplatform betekenen voor lokale besturen?

      Korte inhoud:

      Veel lokale besturen beheren ook ondergrondse nutsinfrastructuur. Het bekendste voorbeeld is het rioleringsstelsel. Naast deze leidingen hebben lokale besturen regelmatig ook eigen communicatiekabels en/of elektriciteitskabels.

      Welke meerwaarde heeft het KLIP voor organisaties die dergelijke ondergrondse kabels en leidingen beheren? Waarom is het belangrijk om aan te sluiten op het KLIP?

      Het KLIP betekent voor u meer dan puur het aanvragen en beantwoorden van plannen. Het portaal bevat ook een luik specifiek voor beheerders van het openbaar domein. Wat biedt het KLIP daar?

      Thema: 

      Sprekers:

      • Liesbeth Rombouts - Digitaal Vlaanderen
      • Tom Boi - Stad Brugge

      Zaal:

      Baekeland

    • 25 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 27: De wereld in 2035, waar staan we met de OSLO datastandaarden?

      Korte inhoud:

      De digitale transformatie is volop ingezet. De OSLO datastandaarden blijven groeien. Is dit het begin van een evolutie waarin er bruggen worden gebouwd tussen datasilo’s? Zullen er meer data beschikbaar zijn en zal er dus meer innovatie mogelijk zijn?

      Tijdens dit panelgesprek werpen de sprekers een blik op de toekomst van OSLO en formuleren een aantal aanbevelingen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Eveline Vlassenroot, Annelies De Craene & Raf Buyle - Digitaal Vlaanderen
      • David De Block - OSLO Steps, Internet Architects
      • Seth Van Hooland - Interop Toolbox, Europese Commissie

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 25 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 32: ICT-raamcontracten – Cloud- en datacenterdiensten

      Korte inhoud:

      Digitaal Vlaanderen biedt aan entiteiten van de Vlaamse overheid en lokale besturen een ruim ICT-aanbod onder de vorm van raamovereenkomsten voor exploitatie. De huidige overeenkomst loopt af op 31 januari 2022 en graag stellen we u in deze sessie de nieuwe raamovereenkomsten voor. Voor een belangrijk gedeelte van de dienstverlening, in het bijzonder voor nieuwe initiatieven, zijn de Applicatiediensten ondertussen reeds bruikbaar.

      Met deze dienstverlening lanceren we een vernieuwd aanbod ICT-diensten, dat tegelijk modulair, flexibel, en op maat ontzorgend kan zijn. We houden rekening met het feit dat er zowel behoefte is aan bedrijfsklare diensten als aan snel evoluerende, nieuwe diensten (bimodale ICT). Deze dienstenportfolio zal de grote meerderheid van ons doelpubliek maximaal ondersteunen en een geschikte menukaart vormen, in lijn met hun behoeften. De missie is ambitieus en verreikend: voor al uw behoeften inzake applicaties - zij het voor het concipiëren of maken van nieuwe oplossingen of de exploitatie en het onderhoud van bestaande oplossingen - de nodige ondersteuning mogelijk maken, samen met enkele toegewijde competente partners.

      Deze sessie zoomt in op het nieuwe aanbod in samenwerking met Atos rond Cloud- & Datacenterdiensten en bestaat uit een breed aanbod van ICT-diensten, zoals Public Clouddiensten via Amazon AWS en Microsoft Azure, in traditioneel beheer of het geautomatiseerde CloudOps, alsook een aanbod van diensten vanuit het Atos Datacenter onder de noemer van Managed DC en verder ook diensten zoals DC Outsourcing en Computerzaalfaciliteiten.

      Sprekers:

      • Peter Schram - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Guislain 1

    • 25 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 37: Benut het volledige potentieel van PDF-technologie in uw digitaliseringsprojecten

      Korte inhoud:

      In deze sessie krijgt u een brede kijk op de mogelijkheden die PDF, het meest gebruikte documentformaat, biedt. Concrete voorbeelden en cases bij zowel overheden als bedrijven komen aan bod. Van het datagestuurd genereren van beveiligde certificaten met digitale handtekeningen tot het archiveren (PDF/A) en toegankelijk (PDF/UA) maken van documenten volgens internationale standaarden en ISO specificatie.

      Thema: 

      Sprekers:

      • iText Software

      Zaal:

      Hubert Van Eyck

    • 25 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 42: MAGDA dienstverlening voor een sterk (lokaal) sociaal beleid

      Korte inhoud:

      Het aanbod van MAGDA-diensten die overheidsinstanties kunnen inzetten om hun toepassingen te digitaliseren is legio en breidt steeds verder uit. In deze sessie lichten we de algemene werking van MAGDA kort toewaarbij de focus ligt op twee nieuwe diensten die in 2020 en 2021 opgeleverd werden.  Het gaat om diensten voor de raadpleging van:

      • de sociale statuten via een online bevraging;
      • handicapgegevens van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;
      • handicapgegevens van de verschillende gewesten.

      De sociale statuten worden bijvoorbeeld door veel lokale besturen geraadpleegd in het kader van een gedifferentieerd tarief m.b.t. huisvuilophaling, of om het vrije tijdsaanbod te promoten tegen een verlaagd tarief voor bepaalde doelgroepen. Vorig jaar werd op de Trefdag reeds een toelichting gegeven door het Departement Werk en Sociale Economie over het gebruik van de nieuwe diensten binnen het domein sociale zekerheid voor de toepassing ‘dienstencheques’; in het bijzonder voor de toekenning van een aanvullend voordeel ten gunste van mindervalide gebruikers en/of gebruikers met een mindervalide persoon ten laste.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Joris Gaens - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 25 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 47: The future of data sharing and consent in the Solid ecosystem [ENG]

      Korte inhoud:

      Solid promises to give end users more transparency and agency when it comes to the use of their personal data on the Web. But how do we implement the sharing of data in a way that is truly transparent to the end user? Better yet: how do we balance the trade-off between transparency and a fluent user experience? These questions sit at the intersection of legal requirements such as GDPR, security considerations, user experience, and citizen empowerment. In this session, we discuss these various points of view and distill a vision on how to move forward with data sharing and consent in a meaningful way based on Solid. We end with closing remarks by Sir Tim Berners-Lee.

      Thema: 

      sessie 47

      Sprekers:

      • Esther De Loof & Sir Tim Berners-Lee - Inrupt
      • international partners

      Zaal:

      Van Rysselberge

    • 25 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 55: CRM, een totaal zicht op uw klant, onafhankelijk van tijd en plaats

      Korte inhoud:

      Met ons, met de ICT-bouwsteen geïntegreerd CRM-platform (SaaS technologie) als drijvende kracht is het mogelijk om steeds meer gegevens plaats-, -toestel en tijdsonafhankelijk beschikbaar te stellen aan uw medewerkers, maar ook om met uw klant te communiceren.

      In het digitale tijdperk zijn data-gedreven omgevingen en klant-centrische organisaties een waar genoegen voor iedere medewerker, los van haar/zijn verantwoordelijkheid in de organisatie! In het digitaal versnellende tijdperk waarin we leven, is kunnen rekenen op een ervaren en goed uitgeruste gids zoals een CRM, voor uw volgende toepassing van concept tot exploitatie, geen luxe meer. Door het gebruik van CRM krijgt u als organisatie zicht op een 360° blik op de verzamelde klantinformatie van en over uw klant. U kunt uw toepassingen verfijnen op basis van de directe of indirecte feedback van medewerkers en afnemers. U krijgt daarmee een volledig overzicht van alle aan uw organisatie gerelateerde activiteiten van uw klant: het totaalbeeld is compleet. En beschikbaar. Kortom, tijdens deze sessie krijgt u een beeld van de mogelijkheden die het CRM biedt en hoe u kunt gebruik maken van deze ICT-bouwsteen. 

      Thema: 

      Sprekers:

      • Duran Kutlu & Dirk Vergauwen - Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Bauwens

    16.10 - 17.30 - Bezoek aan de beursvloer