chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    TDV21 - woensdag 24/11

    De focus op woensdag

    De deuren van de Trefdag Digitaal Vlaanderen openen op woensdag 24 november om 12u30.

    Tijdens deze eerste dag wordt het geo-aspect van een aantal projecten toegelicht. Eerst worden de winnende projecten van de Microsoft Trefdag Hackathon bekend gemaakt. Daarna presenteert Sandbox Vlaanderen een showcase.

    Microsoft Hackaton - 13u30 - Bauwenszaal

    Tijdens een 3-daagse hackathon voorafgaand aan de Trefdag Digitaal Vlaanderen werden een aantal ideeën die de digitale transformatie van de overheid nog versnellen of verbeteren concreet uitgewerkt. De beste ideeën worden deze namiddag voorgesteld. Ontmoet de hackers en beoordeel of hun oplossing een meerwaarde kan betekenen voor uw organisatie.

    Showcase Sandbox Vlaanderen - 15u00 - Baekelandzaal

    Sandbox Vlaanderen staat voor een duurzame innovatieve cultuur binnen de Vlaamse overheid. Ze biedt een veilige omgeving om te experimenteren met nieuwe producten en technologieën samen met jonge innovatieve start-ups. Ook de creatieve geesten binnen de Vlaamse overheid krijgen via Sandbox Vlaanderen de kans om hun ideeën uit te werken.

    Tijdens de showcase worden enkele recente innovatieve experimenten toegelicht.

    Lees meer over Sandbox Vlaanderen op deze pagina.

    Legende

    Handige tip: plan uw bezoek aan de Trefdag zo efficiënt mogelijk: aan de hand van de kleurcodes kan je zien welke van de 4 thema’s (Smart/Data/Low Touch/Pods) best wordt gecoverd in de verschillende sessies. Zo plan je je dag zoveel mogelijk rond wat jou écht interesseert.

    Legende 

    Hier vindt u het dagschema van woensdag .

    Keuzesessies tussen 13.30 - 14.20 uur

    • 24 nov

      13.30 - 14.20 - Sessie 1: Iedereen heeft nood aan een betrouwbare basiskaart

      Korte inhoud:

      De Basiskaart Vlaanderen (het GRB) is een gevestigde waarde geworden bij overheidsinstanties. Deze grootschalige kaart bevat per slot van rekening alle referentiegegevens over gebouwen, percelen, wegen en hun inrichting, waterlopen, spoorbanen en het wegennetwerk op het hele grondgebied van Vlaanderen.

      Het GRB is niet alleen gedetailleerd en nauwkeurig opgemeten maar wordt ook op zeer regelmatige basis geactualiseerd. Alles wat op kaart kan (moet) weergegeven worden kan op het GRB geënt worden, talloze gegevens kunnen gekoppeld worden.

      Maar, wat niet alom geweten is: iedereen kan aan de slag kan met de Basiskaart Vlaanderen. Het GRB is kosteloos en voor iedereen beschikbaar, het gaat immers om open data. Iedereen die het wenst kan de kaart downloaden en be-/verwerken voor eigen gebruik, binnen de eigen werking. Voor professionele GIS-gebruikers of ontwikkelaars staan bovendien webdiensten ter beschikking.

      Daarnaast wordt het volledige GRB ook via Geopunt gevisualiseerd. Met behulp van dit portaal kunt u de kaart ook combineren met tal van andere (kaart)gegevens.

      Tijdens deze sessie laten we een aantal mensen aan het woord die momenteel al dankbaar gebruik maken van de Basiskaart Vlaanderen. Iedereen die aan de slag wil met geografische informatie zal hier zeker inspiratie vinden. Onze betrouwbare, actuele en precieze kaart delen we graag met iedereen.

      Thema:

      Sprekers:

      • Liesbet De Wolf Digitaal Vlaanderen
      • Luc Zwartjes – Ugent vakgroep geografie 
      • Pepijn Viaene en Oscar Zurita Hurtado  – HoGent vakgroep vastgoed
      • Vicky Vermeerbergen – Sweco Belgium

      Zaal:

      Baekeland

       

    • 24 nov

      13.30 - 13.50 - Sessie 2: Aan de slag met Magda Online

      Korte inhoud

      Wat kan MAGDA Online? En hoe werkt het?

      In deze sessie tonen we heel concreet hoe u in de kant en klare webtoepassing van het MAGDA platform:

      • de gezinsleden en andere detailgegevens van een persoon opzoekt (bron RR of KSZ)
      • een BIS-nummer voor een persoon aanmaakt
      • een diploma van een persoon opzoekt of registreert (bron LED)
      • de titularis van een nummerplaat opzoekt (bron DIV)
      • een brief of e-box bericht verstuurt naar een persoon of onderneming(MAGDA Documentendienst)

      De roadmap voor de doorontwikkeling van MAGDA Online zal ook toegelicht worden.

      Thema:

      Sprekers:

      • Anneleen Gouwy & Erik Van den Berghe Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 24 nov

      13.50 - 14.20 - Sessie 3: Smart & Sustainable Cities: hoe (geo)data voor een beter beleid zou kunnen zorgen.

      Korte inhoud

      Hoe kan het delen, slim koppelen en ontsluiten van (geo)data tussen verschillende stakeholders zoals steden, intercommunales en private bedrijven leiden tot een duurzaam beleid?  Een datagedreven duurzaam beleid dat niet enkel zorgt voor het verhogen van de leefbaarheid binnen bijvoorbeeld de steden maar tegelijkertijd ook zorgt voor zowel bewustwording bij de burger als minder hinder voor de burger.

      Thema:

      Sprekers:

      • Thomas De Ruyck & Wannes Verschueren KPMG

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 24 nov

      13.30 - 14.20 - Sessie 5: workshop - KLIP en GIPOD voor aannemers: Hoe Digitaal Vlaanderen u helpt bij het plannen van werken

      Korte inhoud

      Het uitvoeren van werken brengt heel wat administratie met zich mee. Digitaal Vlaanderen helpt u om deze administratie te beperken en te vergemakkelijken. We kunnen het niet aangenamer maken, wel eenvoudiger.

      Tijdens deze workshop komt u onder andere te weten hoe u signalisatie-vergunningen aanvraagt op basis van gegevens van de opdrachtgever, al goedgekeurde signalisatie-vergunningen voor dezelfde werken raadpleegt, de ligging van de ondergrondse kabels en leidingen opvraagt en bekijkt.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Oliver May, Liesbeth Rombouts, Evy Tortelboom Digitaal Vlaanderen

      Zaal: 

      Guislain 1

    • 24 nov

      13.30 - 14.20 - Sessie 8: Anomaliën in de Basiskaart Vlaanderen melden: Het vernieuwde GRB-Meldingssysteem

      Korte inhoud

      Op 1 maart werd het nieuwe GRB-meldingssysteem gelanceerd.

      Het vernieuwde GRB-meldingssysteem is niet alleen een zeer gebruiksvriendelijk platform dat toelaat om anomalieën in het GRB vlotter te melden, maar het maakt het ook gemakkelijker om uw meldingen op te volgen. 

      Hierdoor kan de Basiskaart Vlaanderen (GRB) nu nog efficiënter en vlotter geactualiseerd worden.
      Wat komt er tijdens deze sessie aan bod?

      • Projectaanpak migratie naar een vernieuwd meldingssysteem
      • Nieuwe functies & mogelijkheden
      • Toekomstdoelen & perspectieven
      Thema:

      Sprekers:

      • Diedrik Gaus – Digitaal Vlaanderen
      • Wouter De Wilde Geo IT 

      Zaal:

      Hubert Van Eyck

    • 24 nov

      13.30 - 14.20 - Sessie 10: Tips and tricks bij gebruik van FLEPOS

      Korte Inhoud:

      Het gebruik van RTK-GNSS lijkt kinderspel. Met een druk op de spreekwoordelijke knop bekomt u heel nauwkeurige meetresultaten. Vaak vertrouwt u als  gebruiker op uw toestelleverancier om te controleren of alles wel goed ingesteld staat voor FLEPOS. Maar, wat als er zich een probleem voordoet? Waar moet u op letten?

      Zijn er elementen die het GNSS-signaal verstoren?  We geven u in deze sessie mee hoe u zelf een aantal zaken i.v.m. de werking van FLEPOS kunt controleren en hoe u zich tegen Murphy kunt behoeden.

      Daarnaast duiden we een aantal nieuwe mogelijkheden van FLEPOS. We belichten trends en nieuwe technieken in de GNSS-wereld, waaronder het gebruik van FLEPOS bij drones.

      Tenslotte trekken we ruim tijd uit voor uw vragen en bedenkingen.

      Thema:

      Sprekers:

      • Luc Depredomme Digitaal Vlaanderen
      • Barbara Vandendriessche Allterra Belux

      Zaal:

      Guislain 2

    • 24 nov

      13.30 - 14.20 - Sessie 13: Het verbindende stelsel van basisregisters

      Korte inhoud:

      De kracht van een basisregister zit in het identificeren van de objecten waaraan bijna alle informatie gelinkt is, en in de verbindingen tussen de basisregisters onderling. Hiermee wordt een stelsel gecreëerd dat toelaat om via één basisregister toegang te krijgen tot alle informatie die aan andere basisregisters gekoppeld is.

      Tijdens deze sessie gaan we op reis door het stelsel van basisregisters en we verdiepen ons in de optimalisatie van de wisselwerking tussen de Basiskaart Vlaanderen en het Gebouwenregister.

      Thema:

      Sprekers:

      • Christophe Van Loo, Igor Idziejczak, Jan Laporte & Hendrik Van Hemelryck – Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 24 nov

    14.20 - 15.00 - Koffiepauze

    Keuzesessies tussen 15.00 - 16.10 uur

    • 24 nov

      15.00 - 16.10 - Sessie 4: Bouwen op de basisregisters

      Korte inhoud:

      Basisregisters vormen de fundamenten van datahuishouding. Ze verzekeren de interoperabiliteit en uitwisselbaarheid van uw informatie. Tijdens deze sessie lichten we voor het adressenregister, het gebouwenregister en het wegenregister toe wat deze voor u kunnen betekenen, hoe ze verder zullen evolueren en hoe ze ook voor u het fundament van uw datahuishouding kunnen vormen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Christophe Van Loo, Igor Idziejczak, Jan Laporte – Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Jan Van Eyck

    • 24 nov
    • 24 nov
    • 24 nov

      15.00 - 16.10 - Sessie 9: De Basiskaart Vlaanderen: Hoe brengen we Vlaanderen sneller in kaart?

      Korte inhoud:

      Sinds 2015 is de Basiskaart Vlaanderen (GRB) de authentieke gegevensbron voor grootschalige topografie in Vlaanderen. Digitaal Vlaanderen zet hiervoor sterk in op een kwalitatief beheer en de bijwerking van deze bron op het vlak van juistheid, nauwkeurigheid, volledigheid en actualiteit.

      Om alle updates in de toekomst nog sneller te kunnen realiseren, maken we de bijhoudingsprocessen van het GRB performanter. Dit zorgt voor een grondige hertekening van de bijhouding. Met het oog op deze transitie start in het najaar 2021 hiervoor een testfase. 

      Met de afronding van het unieke percelenplan willen we in samenwerking met de AAPD ook de updatefrequentie van deze perceelsinformatie verder versnellen.

      Tenslotte werken we ook aan een verbeterde integratie van de Basiskaart Vlaanderen met andere geo-basisregisters waaronder het wegenregister. We beogen hiermee een optimale synergie inzake inwinning, kwaliteitsbeheer en gebruik.

      Benieuwd naar wat al deze veranderingen voor u betekenen? We lichten onze plannen hieromtrent graag toe in deze sessie. 

      Thema: 

      Sprekers:

      • Liesbet De Wolf & Hendrik Van Hemelryck Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Hubert Van Eyck

    • 24 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 11: Vernieuwing Downloadtoepassing: what’s in it for you?

      Korte inhoud:

      De toepassing bestaat dit jaar 11 jaar en is dringend aan vernieuwing toe. Enerzijds zijn er binnen Digitaal Vlaanderen specifiek en binnen de overheid in het algemeen IT-technisch gerelateerde wijzigingen die een impact hebben op de Downloadtoepassing (cloudificatie en overstap naar ACM/IDM).

      Anderzijds is het aanbod binnen Digitaal Vlaanderen sterk uitgebreid ten opzichte van 11 jaar geleden. Denk bv. aan niet-geodata zoals de MAGDA- publicaties, waardoor een SWOT analyse voor een scope-uitbreiding nodig is.

      Maar, als we ook de laatste evoluties bekijken rond Datavindplaats is het noodzakelijk om de as is Downloadtoepassing en -service te herevalueren en te kaderen binnen deze bredere context.

      We wensen dan ook in te zetten op een vernieuwde Downloadtoepassing en -service die gebaseerd is op een technologie die beter geïntegreerd is met architectuurcomponenten van Digitaal Vlaanderen en die tegemoet komt aan de nieuwe behoeften van de huidige stakeholders alsook aan de behoeften van de toekomstige stakeholders.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Laura D’heer  Digitaal Vlaanderen

      Zaal:

      Guislain 2

    • 24 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 12: Graafdatabank-oplossingen voor het beheren en analyseren van spatio-temporele data in transportnetwerken

      Korte inhoud:

      Binnen de klasse van de NoSQL-databanken vormen graafdatabanken een belangrijke groep. In graafdatabanken draait alles om de relaties tussen objecten. Ze worden dan ook vaak gebruikt voor sociale netwerken, suggestiesystemen, fraudedetectie, enz. Graafdatabanken kunnen ook een belangrijke rol spelen in het Internet of Things (IoT), maar de ondersteuning voor ruimtelijke en temporele data is nog te beperkt. In ons onderzoek focussen we op “transportnetwerken”. Daarin hebben de relaties een ruimtelijke betekenis en kunnen er substanties (bv. water, voertuigen, warmte) door het netwerk (bv. rivieren-, wegen-, warmtenetwerk) migreren. We bekijken hoe men ruimtelijke en temporele data (bv. sensordata) aan graafdatabanken kan toevoegen. Het is de bedoeling om het systeem uit te breiden met data science technieken zoals data mining en machine learning. We lichten het onderzoek toe aan de hand van het Vlaamse rivierennetwerk.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Erik Bollen & Rik Hendrix VITO

      Zaal:

      Guislain 2

    • 24 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 14: BORG: Beheersen Openbare Ruimte

      Korte inhoud:

      Gent is een centrumstad waar elke dag een half miljoen mensen (inwoners, studenten, pendelaars, toeristen, …) van gebruikmaken. Deze gebruikers willen op een vlotte en comfortabele manier in de stad kunnen leven en zich verplaatsen met zo weinig mogelijk hinder. Ondertussen is het nodig om straten, parken en pleinen toekomstgericht te vernieuwen én te onderhouden. Dit geeft hinder, maar via een gebalanceerd vergunningen- en planningsbeleid kan men tegelijk minder hinder realiseren. Bij dat vergunningenbeleid moet er aandacht gaan naar publieke (wegenwerken, ingrepen door nutsbedrijven, ...) en private (verbouwingen, terrassen, evenementen, …) inname van de openbare ruimte. Een doorgedreven Minder Hinder-beleid is belangrijk voor de ecologische, sociale en economische duurzaamheid en heeft een belangrijke impact op de levenskwaliteit in de stad.

      Het BORG traject, dat uit verschillende geïntegreerde digitaliseringsprojecten bestaat, maakt de omslag van papier naar een digitale werking mogelijk. Dit betekent jaarlijks 20.000 papieren vergunningen, ettelijke papieren adviezen en 20.000 papieren werkbonnen minder. Samen bespaart dit jaarlijks 5 ton papier. Ook kunnen foto’s meteen doorgestuurd worden naar controleurs om een controle ter plaatse te vermijden. Jaarlijks zorgt dit voor een besparing van ongeveer 40.000 km aan verplaatsingen, wat neerkomt op 6 ton minder CO2-uitstoot. De IT-ontwikkeling richt zich bovendien op maximale herbruikbaarheid. De tools kunnen makkelijk herbruikt worden door andere stadsdiensten en partners die taken op het terrein hebben of taken die invloed hebben op het openbaar domein. Dit hergebruik zorgt voor kleinere investeringen bij toekomstige projecten. Bovendien zorgt een snellere vergunningsafhandeling, een vlottere afhandeling van schademeldingen en een pro-actiever onderhoud voor een grotere klantentevredenheid bij de burger.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Peter Bogaert - Stad Gent

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 24 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 15: GIPOD vernieuwingstraject

      Korte inhoud:

      Het Generiek Informatie Platform Openbaar Domein zit in de laatste fase van het vernieuwingstraject dat loopt van 2019 tot 2021. Tijdens deze sessie brengen we u op de hoogte van alle vernieuwingen die reeds beschikbaar zijn in het GIPOD, en blikken we vooruit naar de nieuwe functionaliteiten die nog op het programma staan.

      Als deel van de vernieuwing komt er ook een nieuw GIPOD-decreet waarvan we de krachtlijnen tijdens deze sessie zullen toelichten.

      Aan de hand van een aantal getuigenissen uit de nutssector en van steden en gemeenten tonen we ook de impact van deze modernisering op de dagelijkse werking van organisaties en op het terrein.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Oliver May Digitaal Vlaandeen
      • Ward Van Hal VVSG
      • Hilde Beeckmans VRN

      Zaal:

      Van Der Goes

    • 24 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 17: Vraagsturing en energievoorspelling als 2 essentiële elementen in een intelligent elektrisch net met een hoog aandeel hernieuwbare energie

      Korte inhoud:

      Dankzij de digitale meter en de digitalisering van het elektriciteitsnet zijn er heel wat mogelijkheden om meer hernieuwbare energie in het net te integreren zonder overal nieuwe elektriciteitskabels te moeten plaatsen. Actieve vraagsturing, dit is het aanpassen van het elektriciteitsgebruik in functie van bijvoorbeeld de hoeveelheid beschikbare zonne-energie, speelt hierbij een belangrijke rol. Warmtepompen of elektrische auto's zijn aldus stuurbaar, zonder impact op gebruikerscomfort. Aan de hand van enkele voorbeeldprojecten tonen we in deze lezing aan dat vraagsturing kan gebeuren zonder privacygevoelige data met een netbeheerder of derde partij te moeten delen.

      Hoeveel zonne-energie is er beschikbaar? Hoe ontwerp, onderhoud ik een zonne-energie centrale? Hoe kan oncontroleerbaar variabele zonne-energie beantwoorden aan de verwachting van een stabiele elektriciteitslevering? Accurate, snelle en dynamische voorspelling van de beschikbare zonne-energie is een sleutelcomponent in elk energiemanagementsysteem. Dit wordt in deze lezing geïllustreerd aan de hand van een paar gebruiksscenario’s.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Prof. Geert Deconinck Energyville/KU Leuven
      • Bart Onsia Energyville/imec

      Zaal:

      Van Rysselberghe

    • 24 nov

      15.40 - 16.10 - Sessie 18: Het vernieuwingsproject Geopunt: Welke voordelen zitten er voor u in?

      Korte inhoud:

      Na 8 jaar is Geopunt aan vernieuwing toe. Door de snelle evoluties op IT-vlak kent het bestaande Geopunt een aantal beperkingen. In de loop van 2020 en 2021 hebben we, dankzij verschillende interventies (interviews, business werkgroepen, klankbordgroepen) met de betrokken stakeholders, een gedragen visie en strategie ontwikkeld voor een nieuw geoportaal. Hierbij hebben we rekening gehouden met de gewijzigde noden sinds het ontstaan van Geopunt, het evoluerende landschap en de ontwikkeling van nieuwe complementaire diensten van Digitaal Vlaanderen en een duurzame financiering.

      Geopunt is en blijft het centrale geoportaal van de Vlaamse overheid, de plaats waar alle locatiegebonden gegevens van de Vlaamse overheid gevonden, gecombineerd en gevisualiseerd kunnen worden. We willen met een vernieuwde Geopunt de gebruikers een geïntegreerde ervaring aanbieden, door in te zetten op wisselwerking met (domeinspecifieke) oplossingen van onze partners en van Digitaal Vlaanderen.

      In deze sessie komt u te weten wat de voordelen zijn voor u, als dataleverancier of gebruiker van Geopunt, in de voorziene vernieuwing van Geopunt. Een van de meest opvallende vernieuwingen die we wensen te bereiken is de geïntegreerde ervaring dankzij slimme wisselwerkingen. We lichten u deze visie graag toe aan de hand van een van de vele mogelijke voorbeelden van wisselwerkingen met andere oplossingen van Vlaamse overheidsinstanties: de wisselwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer. We zullen in deze sessie inzoomen op enkele mogelijke interacties én hun oplossingen.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Laura D’heer Digitaal Vlaanderen
      • Geert Van Gaever  AWV 

      Zaal:

      Van Rysselberghe

    • 24 nov

      15.00 - 15.30 - Sessie 19: MAGDA kadasterdiensten nader bekeken

      Korte inhoud:

      Tijdens deze sessie maken we kennis met de MAGDA-kadasterdiensten. We zoomen in op de mogelijkheden om informatie op te halen over verkoopprijzen, transacties, historiek en eigendomstoestanden.

      We staan ook even stil bij een mechanisme dat toelaat om een betere koppeling te maken tussen het patrimoniaal perceel (AAPD) en de gebouweenheden uit de Vlaamse basisregisters.

      Aan de hand van een demo (VLM) bekijken we hoe de MAGDA-diensten functioneren in de praktijk.

      Thema: 

      Sprekers:

      • Stefan Van Malderen Digitaal Vlaanderen
      • Els Cooreman VLM

      Zaal:

      Bauwens

    • 24 nov

    16.10 - 17.30 - Bezoek aan de beursvloer