Gedaan met laden. U bevindt zich op: MAGDA case: Lage-emissiezones - eerste fase van de data-uitwisseling over het MAGDA-platform afgerond Inspiratie en gebruikerservaring

MAGDA case: Lage-emissiezones - eerste fase van de data-uitwisseling over het MAGDA-platform afgerond

De hele Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever worden vanaf 1 februari 2017 een lage-emissiezone. De meest vervuilende auto’s mogen de stad dan niet meer in. In 2020 en 2025 worden de voorwaarden strenger, zodat de lucht steeds schoner wordt.

Voor de realisatie van de lage-emissiezone in Antwerpen werd informatie uit verschillende Vlaamse & federale unieke databronnen ter beschikking gesteld en gecombineerd via het MAGDA²-platform:

Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) beheert de logica om te bepalen of een voertuig al dan niet vervuilend is en beheert tevens de unieke databron die uitzonderingen op het lage-emissiezone-reglement bevat (bv. nummerplaten van aangepaste voertuigen voor personen met een handicap) en andere geregistreerde gegevens die relevant zijn bij de toegangscontrole (euronormcorrecties, aanwezigheid roetfilter, buitenlandse voertuigen).

Al deze bronnen zullen via het MAGDA²-platform ontsloten worden naar de Stad Antwerpen en toekomstige andere lage-emissiezones.

In oktober gaat een eerste deel in productie waardoor een burger een aanvraag kan doen voor een vrijstelling/registratie/toelating indien zijn voertuig niet zou voldoen aan de criteria van de lage-emissiezone. De administratie om toelating te krijgen tot de zone, gaat dan van start. Op 1 februari 2017 zal het controle- en beboetingssysteem operationeel worden.

Dit project gaat samen met de bouw van nieuwe webservices op het MAGDA-platform. Een eerste dienst die ontwikkeld is, heeft als doel het beschikbaar stellen van de technische gegevens en de eigenaar van een voertuig. Op basis van de nummerplaat van het voertuig worden gegevens zoals eigenaar (zowel privé-persoon als onderneming), kleur van de auto, datum van de eerste inschrijving, euronorm, … gegeven.