chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Wouter De Clercq, expert lokale economie, Puurs-Sint-Amands en Bart Kerkhof, team financiën, Lievegem

    “De documenten van Informatie Vlaanderen gaven ons stap voor stap antwoorden op concrete vragen van burgers en ondernemingen.”
    Wouter De Clercq, expert lokale economie, Puurs-Sint-Amands en Bart Kerkhof, team financiën, Lievegem

    Vorig jaar voerde Informatie Vlaanderen een “life event scan” uit over de impact die adreswijzigingen hebben. Daarvoor nam Informatie Vlaanderen interviews af met burgers, bedrijven en verenigingen die onlangs een nieuw adres kregen. Op basis daarvan stelde ons agentschap twee documenten op. Een met praktische aanbevelingen voor gemeenten bij adreswijzigingen en een checklist. Gemeenten die fuseerden maakten gebruik van de documenten. We vroegen hen naar hun ervaring ermee.

    Eind mei 2017 werd gestart met de voorbereiding van de fusie van Puurs en Sint-Amands. Wouter De Clercq, expert lokale economie, was naast de twee algemeen directeurs, burgemeesters, schepenen en een collega stafmedewerker nauw betrokken bij het fusietraject als lid van de stuurgroep voor de fusie.

    In het najaar van 2017 begonnen Lovendegem, Zomergem en Waarschoot aan hun fusie tot Lievegem. Bart Kerkhof is de gewezen financieel directeur en het hoofd IT van Zomergem. Hij zat tijdens de fusie in de werkgroep financiën, de werkgroep informatica en de projectgroep die de fusie trok.

    Wouter: “De documenten van Informatie Vlaanderen waren erg handig. Er stonden concrete vragen en antwoorden in. Dit was nuttig, want we hadden veel vragen. Hoe moeten we dit regelen? Wat doen we daarmee? Wat zegt Informatie Vlaanderen over identiteitskaarten, maar ook over wat onze ondernemers in orde moesten brengen?”

    Bart: “Bij ons werden de aanbevelingen en de checklist vooral gebruikt door de diensten burgerzaken, omgeving en communicatie. Het ging om een nuttige analyse. Op die manier konden we de burger de juiste info bezorgen. We konden beter inschatten in welke mate de diensten zouden worden belast. De documenten werden bovendien voortdurend geactualiseerd.”

    Wouter: “In de documenten behandelde Informatie Vlaanderen verschillende thema’s. We wisten steeds wat we nog moesten doen en hoeveel tijd we hiervoor nog hadden. Met vragen konden we terecht bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. We stelden ook een communicatieplan op om op regelmatige tijdstippen te communiceren met de burger. We gebruikten hiervoor de documenten van Informatie Vlaanderen als bron van informatie.”

    Bart: “In de laatste maanden van 2018 waren er wel erg veel updates. De communicatie over de veranderingen ging te snel en al die info was moeilijk te verteren door burgers. Ook wij hadden moeite om bij te benen.”

    Wouter: “Bij ons liep het traject vlot. Op enkele kinderziektes na waren er geen al te grote problemen. Er moesten gelukkig maar vijf straatnamen gewijzigd worden. Dit gebeurde in overleg met de bewoners. “

    Bart: “Het fusietraject bij ons verloopt met ups en downs. Voor de burgers is het een probleem dat ze met hun ID terug naar het gemeentehuis moeten. Ook de fysieke bereikbaarheid van de diensten ervaren ze soms als een struikelblok. Ook in de organisatie is er nog veel werk. Alle IT-systemen van de drie gemeenten op elkaar afstemmen was bijvoorbeeld een serieuze uitdaging.”