chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    ‘Het zijn vooral mijn teamleden, de mensen die je aan de lijn krijgt, die het verschil maken’

    vrijdag, 7 januari 2022

    In de strijd tegen corona staan sommigen onder ons in de frontlinie, waar ze zich ten volle inzetten. Zoals Toon Van Camp. Hij werkt als medewerker bij 1700, het contactcenter van de Vlaamse overheid, en vertelt hoe zijn job eruitziet. En waarom je zeker de film Intensive Care moet zien.

    Wat doe je precies?

    ‘Ik bereid de informatie voor waarmee de agents in ons callcenter mensen verder helpen. Dat gaat bijvoorbeeld over coronamaatregelen, zeker als ze van de Vlaamse Regering komen. Of over de covidcertificaten. Worden er nieuwe maatregelen afgekondigd op een persconferentie? Dan pas ik de informatie zo snel mogelijk aan. Finaal kijk ik samen met onze juristen de wetteksten nog eens na, om zeker te zijn.’

    ‘Daarnaast help ik onze agents bij de moeilijkere vragen over coronagerelateerde zaken. En ik behandel hun feedback op de informatiepagina’s waarmee ze werken. Ten slotte voer ik de kwaliteitscontrole uit: ik kijk na of er klachten zijn geweest en of ik dus gesprekken moet beluisteren.’

    Hoe is je job veranderd door de coronacrisis?

    ‘Vroeger hielden we ons gewoon bezig met álle thema’s van de Vlaamse overheid. Veel van die zaken blijven jaren hetzelfde, afgezien van een paar wijzigingen tijdens een nieuwe regeerperiode. Dat was dus redelijk stabiel en kalm.’

    ‘Nu is dat anders, en houden we ons veel meer bezig met crisiscommunicatie. De coronacrisis trok ons uit onze comfortzone. De thema’s waarvoor we het vaakst worden opgebeld, zijn coronagerelateerd. In het begin was dat best wel uitdagend, maar we hebben ons er sterk doorgetrokken. Vooral de agents, de mensen die je aan de lijn krijgt, hebben het verschil gemaakt.’

    Gids ons eens door een typische werkdag.

    ‘’s Ochtends kijk ik welke mails er de avond ervoor zijn binnengekomen. En dan handel ik die af. Hoe de rest van de dag eruitziet, verschilt. Soms spring ik bij in een case, soms maak ik aanpassingen, soms doe ik kwaliteitscontrole.’

    ‘Doorheen de maand zijn er ook online meetings met het technische team van de covidcertificaten, het Agentschap Zorg en Gezondheid, en met de andere regio’s om de laatste informatie over de covidcertificaten en de Covid Safe Ticket (CST)-regels af te stemmen.’

    ‘Wanneer er iets verandert in de coronamaatregelen, heeft dat soms gevolgen voor alle andere informatie die online staat. Dat is uitdagend, maar het geeft ook voldoening om die informatie te allen tijde juist te houden.’
    Toon Van Camp

    Wat vind je het tofst aan je job?

    ‘De veelzijdigheid. Dat het gaat over uiteenlopende onderwerpen die allemaal wel iets met elkaar te maken hebben. En dat als er één iets verandert – zoals dat iedereen een derde boosterprik moet krijgen – dat dan gevolgen heeft voor alle andere informatie die online staat. Aan ons om ervoor te zorgen dat alles te allen tijde correct blijft. Dat geeft voldoening.’

    ‘Wat ik ook tof vind: mensen met een probleem concreet kunnen verder helpen. Zoals wanneer iemand dringend een testcertificaat nodig heeft om op reis te kunnen vertrekken, maar dat niet doorkrijgt, omdat er iets misging in het lab. Wanneer we dat certificaat dan toch kunnen doorsturen, geeft dat een fijn gevoel.’

    Wat is voor jou het grootste voordeel van thuiswerk?

    ‘Je bent thuis als het werk gedaan is. En je werkt automatisch wat langer en wat meer, omdat je die verplaatsing van en naar het werk niet hebt. Ik vind het wel aangenaam dat je meer je tijd kunt nemen. Die stress van mijn trein te moeten halen of ergens op tijd te moeten geraken, die is er niet meer.’

    Wat helpt jou als je eens een baaldag hebt?

    ‘Slechte horrorfilms kijken met een vriendin. Zoals Intensive Care, een film van 1991. Dat is een Nederlandse horrorfilm met een hoofdrol voor Koen Wauters. Die film is zo slecht dat ze hilarisch is.’