chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    ‘Uit verkeersongevallen kun je veel leren'

    woensdag, 13 maart 2019
    Helmut Paris, Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid Helmut Paris, Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid: 'Met SAVE 2.0 analyseren we met verschillende experten op locatie wat misgelopen is.'

    Verkeersgedrag is nog altijd een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Door ongevallen grondig te analyseren kun je nog meer werken aan gerichte, lokale preventie. Daarvoor gebruikt het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid SAVE 2.0. Helmut Paris van het Vlaams Huis legt die vernieuwde aanpak uit. 

     

    Alle acties voor verkeersveiligheid beter op elkaar afstemmen en coördineren: dat is de taak van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Lees hoe SAVE 2.0. helpt bij het analyseren van ongevallen.

    Hoe kan verkeersgedrag aangepakt worden?

    Helmut: 'Als we onveilig gedrag willen veranderen, moeten we eerst begrijpen hoe dat tot stand komt. Verkeersgedrag is altijd het resultaat van een wisselwerking tussen het individu en de verkeersomgeving. Als er in het verkeer iets misloopt, dan kan dat liggen aan het individu zelf, de omgeving, of aan een gebrek in de wisselwerking tussen beide. Pas wanneer we verkeersonveiligheid begrijpen, kunnen we efficiënte maatregelen bedenken.'

    Wat doet SAVE 2.0?

    'Een verkeersongeval gebeurt altijd snel en onverwacht, maar is nooit toeval. Een ongeval wordt altijd veroorzaakt door een samenloop van meerdere, ongunstige omstandigheden die ‘onveiligheid’ creëren. Uit die omstandigheden kunnen we heel veel leren en net dat gebeurt vandaag nog steeds te weinig. Met SAVE 2.0 willen we naar gerichte preventie op basis van een grondige analyse van verkeersongevallen.'

    Wat is het grootste voordeel van die aanpak?

    'Door de problemen vanuit verschillende hoeken te benaderen, zullen de oplossingen breder en duurzamer zijn. Vaak denkt men na een ongeval alleen aan infrastructurele ingrepen en/of voertuigaanpassingen. Maar die laten vaak lang op zich wachten en zijn niet altijd ‘zaligmakend’. En waarom zouden we ondertussen niet aan preventie doen?'

    Dit is bijvoorbeeld de analyse van een dodehoekongeval:

    Tekening. Een ongeval wordt altijd veroorzaakt door een samenloop van meerdere, ongunstige omstandigheden. Bijvoorbeeld bij een dodehoekongeval.

    Lees het volledige artikel in Mobiliteitsbrief nr 197 · maart 2019 van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (> pagina 3).

    Nominatie Verkeersveiligheidsprijs 2019

    SAVE 2.0 is genomineerd voor de Verkeersveiligheidsprijs 2019. De prijs wordt uitgereikt op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid op 18 maart.