chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    ‘Wij leiden ondernemers mee naar een mooiere toekomst’

    maandag, 3 januari 2022

    In de strijd tegen corona staan sommigen onder ons in de frontlinie, waar ze zich ten volle inzetten. Zoals Erwin Van de Mosselaer. Hij werkt als diensthoofd van het VLAIO Contact Center en vertelt wat zijn job zoal inhoudt.

    Wat doe je precies?

    ‘In ons contactcenter komen de vragen van ondernemers uit Vlaanderen binnen. Of mensen met ondernemersplannen. We beantwoorden ze zelf of verwijzen ze door naar een andere interne dienst, een partner of een overheid. Samen met het Team Bedrijfstrajecten vormen we zo de front office van VLAIO.’

    Hoe is je job veranderd door de coronacrisis?

    ‘Vroeger kregen we vooral vragen binnen van ondernemers over bepaalde maatregelen of overheidssteun.’

    ‘Nu zorgt de pandemie voor tal van onduidelijkheden en onzekerheid. Vaak moeten we bijvoorbeeld afwachten welke beslissing de Vlaamse regering gaat nemen over de coronamaatregelen. Daardoor kunnen we niet altijd passend antwoorden.’

    ‘Er is ook een groot verschil in volume: vorig jaar kwamen er meer dan 200.000 vragen binnen. In 2019 waren dat er maar een kleine 20.000. Gelukkig kunnen we ook beroep doen op 1700, de infolijn van de Vlaamse overheid.’

    ‘Vroeger kwamen er een kleine 20.000 vragen binnen. Nu zijn dat er meer dan 200.000.’
    Erwin Van de Mosselaer

    Wat vind je het tofst aan je job?

    ‘Dat we ondernemers echt kunnen helpen. Zij vinden bij ons meer dan informatie. We leiden hun zaak mee naar een mooiere toekomst.’

    Wat is voor jou het grootste voordeel van het thuiswerk?

    ‘Geen files. (lacht). En ook dat je sneller kan schakelen van de ene vergadering naar de andere. Het VLAIO Contact Center ligt niet op 1 locatie: onze mensen werken op kantoren over heel Vlaanderen. Wilde ik vroeger overleggen met collega’s in Hasselt en Brugge? Dan was ik uren onderweg. Nu doe ik het al in een paar klikken.’

    Wat helpt jou als je eens een baaldag hebt?

    ‘Alles in het juiste perspectief zetten.’

    ‘Een voorbeeld: volgens onderzoek hebben de coronasteunmaatregelen heel wat ondernemingen geholpen om overeind te blijven. Maar er waren ook tal van ondernemingen die naast de steun grepen. En niet iedereen gaat even begripvol om met een afwijzing. Sommigen zijn boos of zitten met de handen in het haar. Dat zijn zware gesprekken, die je ’s avonds niet zomaar loslaat. Op zulke momenten moet je beseffen: zolang we de juiste informatie geven, hebben we ons werk gedaan.’