chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    10 tips om bewust om te gaan met e-mail

    maandag, 24 september 2018

    Bij de Vlaamse overheid is er geen e-mailverbod na de werkurenZelf kunnen kiezen wanneer je mailt en werkt, is belangrijk voor je welzijn en dat principe hanteert de Vlaamse overheid bij plaats- en tijdsonafhankelijk werken.

    10 tips om bewust om te gaan met e-mail

    Zelf kiezen is ook grenzen bewaken

    Voortdurend bereikbaar zijn, heeft gevolgen voor je mentale gezondheid. Zelf je tijd invullen betekent dus ook jezelf een focus opleggen, jezelf even afsluiten van alles, jezelf prioriteiten leggen, neen zeggen, je grenzen leggen en jezelf de juiste efficiëntie opleggen.

    Om je grenzen te kunnen bewaken, moet de cultuur van je organisatie op dezelfde golflengte zitten. Kun je af en toe of offline gaan en je agenda blokkeren? Is het duidelijk of je ook ’s avonds mag mailen? Of moet je soms ‘s avonds bereikbaar zijn? Ook dat moet allemaal duidelijk zijn.

    Enkele tips om met die vrijheid om te gaan

    • 1

      Maak goede afspraken met je leidinggevenden en je collega’s.

      Vertrouwen, verwachtingen en communicatie zijn hier kernbegrippen. Maak ook afspraken voor afwezigheden.

    • 2

      Zorg voor focus

      Zet je telefoon stil tijdens een overleg of tijdens een taak waarvoor je je moet concentreren. Zet ook je outlook uit en  de pop-upmeldingen uit.

    • 3

      Vermijd afleiding

      Ga op een rustige plek zitten. Zet je mobiel uit en je internet af.

    • 4

      Bespreek dringende zaken per telefoon

      Discussiemails vragen energie en de context is snel zoek.

    • 5

      Werk offline

      Zet je Wifi uit. Stuur gerust die mail uit ’s avonds. Het systeem verstuurt hem wel de volgende dag als je weer verbonden bent met het netwerk.

    • 6

      Deconnecteer

      Onderdruk je drang om steeds je e-mail te controleren. Leg je werktelefoon niet constant binnen handbereik.

    • 7

      Gebruik de 5 seconderegel

      Iedereen kent het gevoel wel dat je een beslissing neemt en dat je jezelf er een paar seconden later al uitpraat. De 5 seconderegel vult dat gat in. In die 5 seconden tel je af van 5 naar 1. Als je bij 1 komt, doe je wat je moet doen. Dit geldt ook voor e-mail.

    • 8

      Wacht 24 uur voor reminders

      Geef je collega’s de ruimte om te reageren.

    • 9

      Detox minstens 1 uur voor slapengaan

      Als je toch graag ’s avonds werkt, stop dan tijdig voor je gaat slapen. Zet je pc uit, leg je telefoon niet naast je bed. Zet je internetverbinding uit.

    • 10

      Respecteer de grenzen van je collega

      PTOW betekent grenzen stellen maar ook grenzen respecteren.

    Algemene preventie tegen burn-outs gaat nog veel verder dan alleen maar deconnecteren. Het is maar een van de maatregelen uit het actieplan werkgebonden stress en burn-out.

    Lees meer op de webpagina van plaats en tijdsonafhankelijk werken