chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    1712 lanceert nieuwe campagne rond kindermishandeling

    donderdag, 31 januari 2019
    Campagnebeeld

    Vanaf de krokusvakantie start 1712 met een nieuwe campagne rond kindermishandeling. Enkele bekende Ketnetgezichten zetten hun schouders mee onder de actie.

    1712, het nummer voor iedereen met vragen over geweld dat gesubsidieerd wordt door het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en door Kind en Gezin, ontvangt vooral oproepen over kindermishandeling.

    Met de nieuwe campagne roept 1712 kinderen die pijn gedaan worden of die vragen hebben over geweld in de eerste plaats op om daarover te praten met iemand in hun eigen omgeving, zoals een (groot)ouder, leerkracht, sportbegeleider, naaste familie…

    Kinderen en jongeren die denken dat ze bij niemand terechtkunnen, of die niet weten hoe ze iemand in hun omgeving hierover moeten aanspreken, kunnen bellen, mailen of chatten met 1712.

    Er zal altijd iemand luisteren

    'Kinderen moeten in eerste instantie terechtkunnen bij iemand die hen steunt', zegt Annemie Claesen, coördinator van 1712. 'Is die er niet, dan is het belangrijk dat ze toch weten dat er altijd iemand naar hen zal luisteren, informatie en advies zal geven, of hen desnoods zal begeleiden naar professionele hulp.'

    'Kinderen moeten altijd ergens terechtkunnen met hun vragen over geweld, ze mogen er nooit alleen voor staan. En we bedoelen alle vormen van geweld: fysiek, emotioneel of seksueel. Pijn gedaan worden is nooit normaal.'

    “Kinderen moeten altijd ergens terechtkunnen met hun vragen over geweld, ze mogen er nooit alleen voor staan”
    Annemie Claesen, coördinator 1712

    In 2017 kwam slechts 3% van de oproepen bij 1712 van kinderen en jongeren zelf. Meestal zijn het de (stief)ouders die contact opnemen met 1712 over kindermishandeling.

    'Kinderen die te maken krijgen met geweld hebben het zwaar en zoeken in eerste instantie steun bij iemand die ze vertrouwen', zegt Annemie Claesen. 'En dat is goed: via onze campagne willen dat nog stimuleren.'

    Ook Kristof Desair, directeur van het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling, vindt het lage percentage van kinderen dat zelf contact opneemt met 1712 een goede zaak. 'Het beste scenario blijft dat kinderen hulp vinden in hun directe omgeving. 1712 zou alleen een laatste redmiddel mogen zijn.'

    'Bovendien is het voor kinderen niet evident om hun eigen situatie onder woorden te brengen. Meestal zijn het volwassenen die melding doen van kindermishandeling omdat ze verdachte signalen oppikken, zoals letsels bij kinderen of vreemd gedrag van ouders.'

    Elke vorm van geweld is ontoelaatbaar

    Volgens Kristof Desair is de nieuwe campagne van 1712 rond kindermishandeling een goede zaak. 'Het is belangrijk dat kinderen weten dat 1712 bestaat én dat de samenleving daarmee het signaal uitstuurt dat elke vorm van geweld en misbruik ontoelaatbaar is.'

    '1712 investeerde eerder al in een meer kindvriendelijke website, en biedt nu ook een chatfunctie aan, wat de toegankelijkheid zeker ten goede komt.'

    1712 schakelt gemiddeld een tiental keer per week de hulp in van een Vertrouwenscentrum Kindermishandeling
    Kristof Desair, directeur van het Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling

    1712 schakelt geregeld de hulp in van een Vertrouwenscentrum Kindermishandeling. Volgens Kristof Desair gebeurt dat gemiddeld een tiental keer per week, bij situaties waarbij het team van 1712 inschat dat het risico voor het kind groot is.

    'In dat geval wordt er contact opgenomen met het gezin in kwestie of eventueel de school, het CLB of een huisarts. Vaak zijn meldingen anoniem en zullen we dus niet meteen het gezin contacteren. Dan kunnen we bijvoorbeeld bij het CLB polsen of zij zich ook zorgen maken. Indien niet, zorgt dat toch voor een verhoogde alertheid.'

    Ketnet-ambassadeurs

    De nieuwe campagne van 1712 wordt mee gedragen door enkele bekende ambassadeurs om zoveel mogelijk kinderen aan te spreken. Zoals Amir Motaffaf van de Ketnetreek 4eVeR.

    'Ik wil kinderen en jongeren de boodschap geven dat ze zich goed in hun vel mogen voelen en dat ze weten dat er mensen zijn die naar hen luisteren. Door deze campagne voelen jongeren zich hopelijk serieus genomen', aldus Amir Motaffaf.