chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    5 basistips om je webpagina’s heerlijk helder te houden

    dinsdag, 27 maart 2018

    Hoe kun je ervoor zorgen dat je website voor iedereen toegankelijk is? Hieronder vind je alvast vijf basistips waarmee je je webpagina’s heerlijk helder kunt houden. Nog meer tips vind je in de fiche webtoegankelijkheid voor webredacteurs.

    • 1

      Maak je pagina’s vindbaar

      Verstop je informatie niet

      Kies de woorden in de URL’s en de titels van je pagina’s zorgvuldig. Gebruik daarvoor zoektermen die je gebruikt als je naar jouw informatie googelt. Probeer zelf met Google uit welke zoektermen het geschiktst zijn. Hoe beter de URL’s en de paginatitels aansluiten bij die zoektermen, hoe beter je scoort in Google. Verschijn je ergens bovenaan op de eerste pagina van de zoekresultaten, dan is je pagina vlot vindbaar voor je doelgroep.

    • 2

      Hou je pagina’s overzichtelijk

      Maak van je website geen puzzel

      De bezoeker moet onmiddellijk het doel van elke pagina begrijpen. Hou de aandacht van je bezoeker op je pagina door een eenvoudige schermindeling, betekenisvolle tussenkopjes en korte alinea’s met witregels ertussen. Gebruik de structuurelementen die HTML of het systeem biedt om alinea's, koppen enzovoort te markeren. Het volstaat niet om alinea's, koppen of opsommingen visueel aan te duiden, bijvoorbeeld met vet of cursief.

      Focus vooral op de kern van de informatie. Verlies je niet in details en achtergrondinformatie waar de lezer geen boodschap aan heeft.

    • 3

      Maak je pagina’s vlot leesbaar

      Vermijd jargon en dure woorden

      Gebruik zo veel mogelijk woorden die je ook in gesproken taal gebruikt om iets uit te leggen. Dure woorden als indien, dienen te, inzake, dientengevolge, gelieve heb je daarbij niet nodig. Kun je toch niet buiten juridische of andere vaktermen? Leg die dan uit als de lezers uit je doelgroep die niet kennen. Denk niet te vlug dat ze het wel zullen begrijpen.

    • 4

      Hou de links zinvol en betekenisvol

      Maak van je website geen doolhof

      Wees zuinig met links naar andere pagina’s en andere websites, en naar bestanden die de lezer nog moet openen, zoals pdf-bestanden. Neem alleen links op die aansluiten bij het doel van de pagina. Geef de links een betekenisvolle omschrijving. Dus niet ‘lees verder’, ‘klik hier’ en ‘download’, maar bijvoorbeeld ‘Lees meer over de studiedag ergonomie’ of ‘Jaarverslag 2017 Vlaamse Ombudsdienst’.

    • 5

      Hou lenteschoonmaak

      Maak van je website geen archief

      Controleer of alle teksten die online staan nog actueel zijn. Hou daarbij rekening met de feedback die je in je organisatie krijgt van lezers en gebruikers. Werk de teksten bij waar dat nodig is. Verwijder alle pagina’s die verouderd of niet meer relevant zijn voor je doelgroep. Zo zorg je ervoor dat Google die ook niet meer toont bij de zoekresultaten. Opgeruimd staat netjes!