chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    5 tips om feedback te geven zonder dat de ander boos wordt

    maandag, 7 mei 2018
    Feedback geven zonder dat de ander boos wordt - illustratie door Simon Spruyt

    Feedback geven is niet evident. Want hoe geef je feedback zonder dat de andere persoon het als kritiek of een teken van falen ziet? Ellen Wijnen en Veerle Depauw van het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) geven enkele tips over hoe je op een goede manier feedback geeft.

    Feedback is meer dan noodzakelijk. Het is een vorm van communiceren, motiveren en waardering tonen. Je geeft iemand informatie over de indruk die hij of zij bij anderen nalaat. En het geeft ook aan dat je je verantwoordelijkheid opneemt, want je motiveert anderen om hun gedrag te veranderen.

    Tip 1: Begin klein

    Elke dag mis je kansen om positieve feedback te geven, omdat je het idee hebt dat alleen grote overwinningen de discussie waard zijn. Als je gedrag ziet dat je wilt stimuleren, moet je het erkennen en je waardering uiten.

    Tip 2: Wees positief

    Zorg dat je positief en rustig ingesteld bent. Het is de bedoeling dat iemand er iets uit leert.

    Geef constructieve feedback en laat het daar dan ook bij. Te vaak wordt positieve feedback gebruikt om daarna kritiek te geven. Daardoor degradeert de positieve feedback in waarde. Het is beter om regelmatig positieve feedback te geven die echt gemeend is. Dan wordt een punt van kritiek af en toe ook beter verteerd.

    Zeg dus niet: 'Dank je wel om mij gisteren de link met de info door te sturen. Ik wil toch ook benadrukken dat je mij op heel wat andere momenten onvoldoende op de hoogte hebt gehouden. Dat was heel vervelend voor mij, omdat ...'

    Tip 3: Geef concrete feiten

    Geef concrete feiten op basis van gedrag dat je zelf opmerkte. Wanneer je een collega de feedback geeft dat hij/zij stil is in vergaderingen, geef dan aan dat je hem/haar wilt helpen zodat hij/zij zich kan verbeteren.

    Dat kan bijvoorbeeld zo: 'Ik vond de vergadering boeiend. Ik had er veel aan om te horen hoe iedereen echt denkt over onze nieuwe rollen die we gaan opnemen. Ik heb jouw stem niet gehoord. Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd wat jij ervan denkt. Jouw mening is heel waardevol voor mij. Hoe komt het dat je je mening niet gaf? …. Kan ik je daarbij helpen? Wat kan ik voor je doen?'

    Tip 4: Maak de gevolgen duidelijk 

    Maak de collega duidelijk wat het effect of het gevolg is van het gedrag en geef aan hoe je het anders zou willen zien.

    Dat kan bijvoorbeeld zo: 'Kun je me wat meer duiding geven over hoe het komt dat je de juiste info niet naar die klant hebt gestuurd? Het is namelijk een klant waar we al moeilijke relatie meer mee hebben, door fouten die we in het verleden hebben gemaakt. Ik ben bezorgd dat we die klant op die manier zullen kwijtraken.'

    Tip 5: Vraag of het herkenbaar is

    Ga na of de boodschap overgekomen is. Vraag of het herkenbaar is.

    Meer weten? Dan is de opleiding 'Feedback geven en ontvangen vanuit verbindende communicatie' misschien iets voor jou.