chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    5 tips om je veerkracht te verhogen

    vrijdag, 3 mei 2019
    Sfeerbeeld in de stad (Foto: ID) (Foto: ID)

    Stress is een natuurlijke reactie van je lichaam die ervoor zorgt dat je snel en alert kan reageren op gevaar. Stress maakt je klaar om te vechten of te vluchten. Op zich is er niets mis met stress in je leven.

    Als je echter lange tijd stress ervaart zonder begin- of eindpunt, bijvoorbeeld door een te hoge werkdruk, dan kan stress lichamelijk en psychologisch nadelige gevolgen hebben. Als de overbelasting zo groot wordt dat rust alleen niet meer helpt, dan spreken we van een burn-out. Je energiereserves zijn dan volledig uitgeput. Je lichaam en geest crashen.

    Symptomen van stress

    Het kan een teken zijn dat stress je te veel wordt als je bijvoorbeeld lichamelijke klachten hebt als vermoeidheid, spier-, hoofd- of rugpijn, een verlaagde eetlust, een verminderde weerstand of hartkloppingen.

    Cognitieve en emotionele symptomen zijn verminderde concentratie, moeilijkheden om zaken te onthouden of beslissingen te nemen, minder motivatie of minder interesse in je werk, onzeker, bezorgd of geïrriteerd zijn, niet (meer) kunnen genieten.

    Als je dan ook nog eens veranderingen in gedrag opmerkt, zoals meer fouten maken, chaotisch werken, sociaal contact vermijden of regelmatig te laat komen, dan is het tijd om stil te staan bij je stressniveau en je af te vragen of je afstevent op een burn-out.

    Wat kan je zelf doen?

    Sfeerbeeld op het strand (Foto: ID) (Foto: ID)

    1. Krijg inzicht in de oorzaken

    Ervaar jij symptomen van stress? Probeer een lijst te maken van wat je energie kost en waar je energie van krijgt. Bedenk wat je anders kunt aanpakken.

    2. Streef naar een positieve mindset

    Kies bewust voor een positieve mindset. Dat kun je doen door te herkaderen, door de dingen vanuit een ander perspectief te zien.

    Als je bijvoorbeeld ziek bent, wordt dan niet gefrustreerd doordat je niet kan werken, maar zie het als de ideale kans om uit te rusten en bijvoorbeeld te ontspannen in de zetel met je favoriete serie.

    Zoek ook bewust afleiding als je stress ervaart. Beloon jezelf. Stress bouwt zich op in je lichaam en in je hoofd. Las rustmomenten in waarop je je batterij kan opladen.

     3. Ga het gesprek aan

    Praat erover met je omgeving. Als je voelt dat je het lastig krijgt of je merkt stresssymptomen op bij een collega, spreek hem er dan op aan. Sociale steun van leidinggevenden en collega’s is ontzettend belangrijk in de strijd tegen stress.

    Samenwerken geeft energie en zorgt voor verbondenheid. Belangrijke factoren voor het vermijden van stress op het werk zijn bevlogenheid, autonomie, mogelijkheden tot groei en ontwikkeling en feedback krijgen. Als je het gevoel hebt dat je deze zaken mist op je werk, kaart het dan aan met je leidinggevende.

    4. Doe aan singletasking

    Doe met volle aandacht aan singletasking. Het is ondertussen genoeg bewezen dat we niet echt kunnen multitasken. Concentreer je op 1 taak in plaats van meerdere zaken tegelijkertijd te willen doen.

    5. Besteed aandacht aan zelfzorg

    Zelfzorg is de sleutel om verstandig om te gaan met stress. Hoe meer zelfvertrouwen, weerbaarheid en assertiviteit je bezit, hoe groter je veerkracht, en hoe kleiner dus de kans dat je er aan stress onderdoor gaat. Wees mild voor jezelf en leer grenzen trekken. Geef duidelijk je grenzen aan bij de mensen die je omringen, en zorg voor een goed timemanagement.

     

    Meer weten over stress en burn-out, en wat de Vlaamse overheid ertegen doet? Surf naar de pagina over stress en burn-out

     

    Nood aan coaching?

    Heb je nood aan een coachtraject? Een veerkrachtcoach kan je technieken aanleren die je helpen om beter om te gaan met stress, een persoonlijk actieplan helpen ontwikkelen of begeleiding op maat bieden. Contacteer de veerkrachtcoach van je beleidsdomein of stuur een mail naar veerkracht@vlaanderen.be.