chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Afwezigheden door COVID-19 (12 mei 2020)

    dinsdag, 12 mei 2020

    Er is een aangepast model van het medisch getuigschrift ontworpen, speciaal voor de COVID-19- crisis. Huisartsen kunnen dat getuigschrift uitschrijven na een telefonische of fysieke raadpleging. Het kan gebruikt worden voor alle werknemers, ongeacht hun werkgever of sociaal statuut.  

    Er zijn twee verschillende attesten: 

    • het medisch getuigschrift arbeidsongeschiktheid, dat wordt beschouwd als een ziekteattest. 
    • het ‘quarantainegetuigschrift’ kan afgeleverd worden als: 
    • Iemand in nauw contact gekomen is met iemand die COVID-19-positief is, maar zelf (voorlopig) niet positief test 
    • Iemand COVID-19-positief is, maar geen of milde symptomen vertoont 
    • Iemands medische situatie een risico inhoudt.  

    Medewerkers die ziek zijn, melden dat volgens de afspraken die in de entiteit gelden. Medewerkers die een quarantaineattest kregen, brengen hun leidinggevende op de hoogte. Ze blijven in de mate van het mogelijke van thuis uit werken. Als dat niet kan, blijven ze ter beschikking tot ze opnieuw aan het werk kunnen.  
     
    Het Agentschap Overheidspersoneel bereidt momenteel het opnieuw gebruiken van afwezigheidsattesten na 8 juni voor. Ziekteattesten hoeven tot dan niet aan het medisch controleorgaan bezorgd te worden. Ook quarantaineattesten hoeven niet bezorgd te worden, maar werknemers houden die wel het beste bij.