chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    AWV verkiest Johan Haems als meest klantgerichte collega

    vrijdag, 4 januari 2019
    Johan kreeg de trofee uit handen van administrateur-generaal Tom Roelants. Johan kreeg de trofee uit handen van administrateur-generaal Tom Roelants.

    Bij het begin van 2019 blikt Vlaanderen Intern terug op 2018. Bij Agentschap Wegen en Verkeer verkozen ze Johan Haems als meest klantgerichte collega

    Johan is wegentoezichter en sturende kracht voor AWV in de strijd tegen zwerfvuil. ‘Het kwam compleet onverwacht, maar het is wel een zeer fijne erkenning', zegt hij.

    ‘Het was zeker geen makkelijke opdracht', schetst Nele Wynants, stafmedewerker bij PCO en hoofd van de jury. ‘We kregen 97 inzendingen: dat zijn er véél. Meer ook dan dat we vooraf ingeschat hadden.'

    Alle werk gewaardeerd

    'Heel wat inzendingen waren bijzonder mooi en warm geformuleerd. Bovendien blijkt ook dat het werk van de secretariaten en administratieve medewerkers erg gewaardeerd wordt', zegt Nele.

    'Maar goed, we hadden wel de opdracht om tot één laureaat of team te komen. We hebben dan ook gekeken naar inzendingen die de team- of afdelingsgrenzen overschrijden. Johan is toch vanuit verschillende hoeken gesuggereerd, dat gaf de doorslag.'

    Ervaren

    ‘Misschien heeft mijn ervaring me wel geholpen', zoekt Johan zelf naar redenen voor zijn titel. ‘Ik werk al 14 jaar voor het agentschap en wordt toch vaak gevraagd voor advies door collega’s van de centrale afdelingen.'

    'Ik wijs hen erop hoe we de richtlijnen of beslissingen ervaren vanop het terrein en dat maak ik dan zo concreet mogelijk. Bovendien heb ik geleerd hoe onze organisatie werkt.' 

    'Als iets een lange tijd vraagt, dan neem ik dat niemand persoonlijk kwalijk of raak ik daardoor niet gefrustreerd. Die positiviteit wordt gewaardeerd.'

    Zalven en slaan

    Johan verwijst ook naar de goede band met zijn leidinggevende: districtschef Erik Castelein. ‘Ik krijg veel vrijheid om mijn rol in te vullen en krijg tegelijk ook waardering voor de goede resultaten. Hij kan zeer lovend zijn, maar is ook streng als er fouten gemaakt worden.'

    'Het zit ook in mijn aard om telkens in het belang van AWV te denken. Zo zal ik steevast met de wagen naar Brussel gaan, als ik daar vergaderingen heb. Mocht er dan een incident gebeuren op de snelweg, dan spring ik graag meteen in de wagen om ter plaatse te gaan en mijn ondersteuning aan te bieden', legt Johan uit.

    Zwerfvuil

    De hoofdreden waarom Johan regelmatig in Brussel is als wegentoezichter: hij treedt op als coach van de gewestelijke toezichthouders, zeg maar de territoriale verantwoordelijken voor de zwerfvuilbestrijding.

    ‘En ik durf wel stellen dat ik alles in het werk zet om hen te ondersteunen. Eerlijk, als collega’s al de administratieve inspanning willen doen om zeker die ene overtreder op te sporen, dan zie ik het ook echt als mijn rol om daarin het maximale te doen.'

    'Dat kan ver gaan: wijkagenten opbellen om te vragen om ter plaatse te gaan kijken of de persoon in kwestie op een adres woont, bijvoorbeeld. Het duurt soms even voor ik hen feedback geef, maar ze kunnen er vanop aan dat ik alle stappen zet binnen mijn mogelijkheden om samen tot resultaten te komen.'

    Trofee 2019

    ‘Ik ben zeer tevreden met deze campagne', blikt juryvoorzitster Nele nog eens terug. ‘We moeten als AWV fier durven zijn op onze resultaten en successen durven vieren.'

    'Ik ben dan ook blij voor Johan en voor zijn collega’s, want zij zullen mee frieten mogen gaan eten. Ga er maar vanuit dat we volgend jaar opnieuw op zoek gaan naar de meest klantgerichte collega.' Wordt dus nog vervolgd!

    Naast de publieksprijs die Johan in ontvangst mocht nemen, was er ook een prijs van de vakjury. Die reikte de klantendienst uit en mocht collega Joren Duyck van Vlaams-Brabant winnen.

    Dit artikel verscheen eerder op het intranet van AWV.