chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Bijzonder transport: duikboot Foxtrot verlaat Zeebrugge met hulp van MDK

    vrijdag, 14 juni 2019

    Na 23 jaar in de jachthaven van Zeebrugge verhuist de Russische duikboot Foxtrot naar Gent om ontmanteld te worden. Een zorgvuldige voorbereiding en planning van onder andere het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust zorgen voor een veilige reis van dit monument.

    Sinds 1996 was de Russische onderzeeër B-143 Foxtrot een blikvanger van het maritiem themapark Seafront in Zeebrugge. Het monster van 91,3 meter lang en 7,5 meter diepgang herinnerde aan de tijd van de Koude Oorlog.

    Het schip werd gebouwd in 1960 op de scheepswerf Sudomekh in Leningrad. Het kon tot 4 dagen ononderbroken onder water blijven en tot 280 meter diep duiken. De 75-koppige bemanning was gemiddeld 90 dagen op missie, dikwijls voor kat-en-muis-spelletjes met de NAVO.

    Geen routineklus

    'Gedurende 23 jaar bezochten meer dan 1,3 miljoen mensen de krappe werk- en leefruimtes aan boord. De romp had zwaar te lijden onder het zeewater en structureel onderhoud op lange termijn bleek heel moeilijk. Daarom konden we niet anders dan het schip laten slopen', zegt Sofie Pieters van Seafront.

    Het manoeuvreren van de onderzeeër uit de smalle oude vissershaven en doorheen de jachthaven was een huzarenstukje. Een deel van de ligplaatsen werd vrijgemaakt en op de pontons werden geen mensen toegelaten.

    'Dit is absoluut geen routineklus. Dit vraagt een zorgvuldige voorbereiding en planning van zowel onze afdeling Scheepvaar begeleiding, Dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen en alle andere partners', zegt Eva Descamps van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust.

    Veiligheid boven alles

    'Het verslepen werd over 2 dagen gespreid om tijdens de hele operatie daglicht te hebben', zegt Eva. 'Er was veel tijd en voldoende water nodig  om de duikboot op 12 juni veilig uit de jachthaven van Zeebrugge naar de kade te verslepen.' 

    'Als er diezelfde dag nog gestart was met de rest van de reis, dan had het laatste deel mogelijk in het donker moeten plaatsvinden. Dat is in het kader van de veiligheid niet de beste optie.

    Stromingen

    Ook de stromingen ter hoogte van het sluizencomplex aan het kanaal Gent – Terneuzen spelen mee. 'Voor sleeptransporten is er, net zoals bij diepstekende schepen, een ‘stromingsvenster’ voorzien' legt Eva uit.. 'Dat is een moment met weinig stroming op de rivier zodat het transport niet zou wegdrijven wanneer het de bocht va nop de Westerschelde wil maken om de sluis van Terneuzen te bereiken.'

    'Later deze week zal het Loodswezen  de deskundigheid van de loodsen inzetten om de rest van de reis veilig en vlot te laten verlopen. Twee zeeslepers zullen de Foxtrot naar zijn laatste bestemming brengen. 2 kustloodsen zullen bij vertrek aan boord gaan van deze sleepboten: 1 op de voorste en een 2de op de achterste sleepboot.'

    'Ter hoogte van Vlissingen-rede worden de twee kustloodsen afgelost door 1 kanaalloods die aan boord gaat van de voorste sleepboot om de duikboot veilig en wel tot Gent te loodsen.'