chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Collega Koen Sels genomineerd voor de Boekenbon Literatuurprijs

    woensdag, 9 september 2020

    Koen Sels is naast zijn job als administratief bediende in het justitiehuis van Turnhout ook schrijver. Met zijn tweede roman ‘Gloria’ maakt hij kans op de prestigieuze Boekenbon Literatuurprijs, de vroegere AKO Literatuurprijs.

    Naast Koen Sels maakt nog één andere Vlaamse auteur kans: Charlotte Van den Broeck met 'Waagstukken'. Daarnaast vervoegen dertien Nederlanders de longlist, onder wie grote namen als Herman Koch, Maarten 't Hart en Marcel Möring.

    Op 29 september kiest de jury een shortlist en op 12 november wordt de winnaar bekend gemaakt, die 50.000 euro in ontvangst mag nemen.

    In de INSIDE, de interne nieuwsbrief van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (WVG), getuigde Koen al over het schrijverschap en over zijn roman ‘Gloria’. Naar aanleiding van zijn nominatie voor de Boekenbon Literatuurprijs publiceren we dat interview graag voor alle collega's van de Vlaamse overheid. Wij wensen Koen alvast héél veel succes!

    Herlees hieronder het interview met Koen Sels uit de INSIDE van januari 2020:

    ‘Ik vind het moeilijk om mezelf als schrijver belangrijk te vinden’

    Drie dagen per week werkt Koen Sels in het justitiehuis van Turnhout. Daarnaast is hij schrijver. In 2015 debuteerde hij met ‘Genator’, een coming-of-age-roman waarmee hij de shortlist van De Bronzen Uil haalde in 2016. Zijn tweede boek ‘Gloria’, een dun maar groots relaas over zijn vaderschap, werd onlangs gepubliceerd.

    “Ik werk in het justitiehuis van Turnhout sinds de zomer van 2016, drie weken nadat ik vader werd. Van opleiding ben ik germanist. Eerst werkte ik in de culturele sector en als redactiesecretaris voor een literair tijdschrift, maar het freelancebestaan lag me niet”, vertelt Koen. “Eerlijk gezegd zocht ik in 2016 snel een job, maar ik doe het graag. Ik heb fijne collega’s en het maakt dat ik in contact kom met iets totaal anders, het geeft me input. Het werkt voor mij heel productief om met één been in een andere wereld te staan.”

    “Op mijn twee vrije dagen per week ben ik schrijver. Dan breng ik mijn dochter naar school en schrijf ik tot na de middag. Vaak heb ik geen zin om te beginnen schrijven, maar eens ik bezig ben laat ik me meeslepen door dat moment, dan zit ik in een drive.”

    Geen schaamte

    “Mijn boeken zijn autobiografisch, maar dat betekent niet dat ik alles zelf heb meegemaakt. Ik verwerk ook dingen die anderen overkwamen. En eens je schrijft begin je de werkelijkheid te vernietigen. Want je kiest een vertelstandpunt en je zegt ook veel dingen niet. Het is zoals wanneer je iemand leert kennen. Dan zet je bepaalde informatie ook strategisch in.”

    Schrijven over dingen die echt gebeurd zijn en mensen die echt bestaan, brengt verantwoordelijkheid met zich mee. “Er is een heel kritische scène in mijn tweede boek over mijn grootvader die me in de problemen had kunnen brengen, en ik lach soms met mijn moeder. Grappig misschien, maar ook best gemeen. Ik vraag nooit goedkeuring vooraf. Maar het zorgde nog nooit voor spanningen. Ik kies ervoor om mezelf behoorlijk bloot te geven, ik heb me niet te schamen. Ik hoop dat dat ook geldt voor mijn ouders en de mensen waarover ik schrijf.”

    “Ik schrijf over het gewone leven. Volgens mij is er geen leven te banaal om te vertellen. Als schrijver zocht ik naar een manier om normale verhalen en personages tot leven te wekken, om iets wat schijnbaar gewoon is toch speciaal te maken. Met mijn schrijven heb ik de ambitie om in het kleine iets te zien.”

    Het werkt voor mij heel productief om met één been in een andere realiteit te staan
    Koen Sels, schrijver en collega

    Knokken voor media-aandacht

    “Ik debuteerde op de ouderwetse manier, in een literair tijdschrift. Daarna mocht ik vier keer een tekst schrijven voor dat tijdschrift, en op die manier schreef ik een boek in afleveringen. Het Balanseer, een kleine uitgeverij, toonde interesse. Ook Lebowski Publishers was geïnteresseerd, maar het grote, het snelle van die uitgeverij paste minder bij mij. Het Balanseer geeft veel vrijheid. Ik moet niet veel toegevingen doen. Voor ‘Gloria’ bedacht ik zelf de cover. Zo’n vormgeving, zonder mijn naam op de cover en zonder foto van mij op de omslag, zou bij een grote uitgeverij ondenkbaar zijn.”

    “Het nadeel is dat een kleine uitgeverij geen pr-machine is. Het is knokken voor media-aandacht. Hoeveel exemplaren er verkocht werden van mijn eerste boek weet ik niet precies. Ik schat een duizendtal. Voor ‘Gloria’ zitten we nu aan de 2de druk, er werden al ongeveer 1.000 exemplaren verkocht. In Vlaanderen heb je met 2.000 boeken goed verkocht denk ik. Dus voor het geld hoef ik het niet te doen (lacht). Iemand als Lize Spit, die 200.000 boeken verkoopt, is echt een uitzondering. Ik kreeg voor mijn tweede boek wel nog een stimuleringsbeurs van 5.000 euro, maar daar kan je natuurlijk niet van leven.”

    Als schrijver heb ik de ambitie om in het kleine iets te zien
    Koen Sels

    Comfortabel

    Of Koen ooit fulltime schrijver zou willen zijn? “Ik vind het moeilijk om mezelf als schrijver belangrijk te vinden. Ik vind het moeilijk om trots op mezelf te zijn en als ik te veel druk voel, kan ik niet schrijven. Ik kan ook niet op lange termijn denken over mijn carrière. Voorlopig voelt mijn positie als deeltijds administratief medewerker en schrijver comfortabel. Ik hoef me geen zorgen te maken. Ik weet ook niet of ik met meer tijd ook per se meer zou schrijven, want ik kan goed lanterfanten. Mijn job in het justitiehuis geeft me grond in de realiteit. Soms lijkt het echte leven in mijn hoofd een performance. En altijd is er die schrijver die meedenkt: wat kan ik hiermee doen?’’

    Koen Sels, Gloria, Het Balanseer, 2019, 156 blz., € 19,50