chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    De langste composietbrug ter wereld staat nu in Brugge

    maandag, 11 maart 2019
    Composietfietsbrug van de Vlaamse Waterweg nv (Foto: ID/Lieven Van Assche)

    Het Begijnhof, het belfort en de basiliek van het Heilig Bloed zijn misschien wel de belangrijkste trekpleisters van de stad Brugge. Sinds kort is er nog een extra bezienswaardigheid bijgekomen: de langste composietfietsbrug uit 1 stuk ter wereld (42 meter). De Vlaamse Waterweg nv heeft de eerste van twee nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen geplaatst aan weerszijden van de Canadabrug in Brugge. De bestaande houten bruggen waren erg beschadigd en worden vervangen door nieuwe exemplaren uit composiet.

    Licht, stevig en duurzaam

    De nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen zijn gemaakt uit composiet, meer bepaald glasvezelversterkt polyester. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, maar toch stevig én niet gevoelig voor corrosie. 'Composiet is ook heel duurzaam en vraagt weinig onderhoud. In normale omstandigheden gaan we ervan uit dat de brug 100 jaar zal meegaan', zegt Rob Somers, studie-ingenieur van de afdeling Expertise Beton en Staal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en nauw betrokken bij het project.

    We gaan ervan uit dat de brug 100 jaar zal meegaan.
    Rob Somers, studie-ingenieur bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

    Langer dan een Boeing 737

    (Foto: ID/Lieven Van Assche) (Foto: ID/Lieven Van Assche)

    De composietbrug heeft een lengte van 42 meter. Ter vergelijking: de lengte van een gemiddelde Boeing 737 is 35 meter. Toch zijn composietbruggen flexibel en snel te installeren. De brug werd in Rotterdam gefabriceerd en via de weg naar Brugge getransporteerd. 'Het hijsen en monteren van de brug nam al bij al maar twee uur in beslag. De brug weegt 22 ton en was vrij makkelijk op te tillen met een kraan', vertelt Rob.

    Comfortabel voor voetgangers en fietsers

    (Foto: ID/Lieven Van Assche) (Foto: ID/Lieven Van Assche)

    Begin vorige week werden een belastings- en een trillingsproef uitgevoerd. 'Het trillingsgedrag is een heel belangrijke ontwerpparameter bij een composietbrug', vertelt Rob. 'Een brug mag wel een beetje mee bewegen, maar mag niet te gevoelig zijn voor trillingen. We hebben bij het ontwerp rekening houden met het comfort voor de fietsers en de voetgangers.' Sinds 7 maart is de brug toegankelijk voor voetgangers en fietsers. De plaatsing van de tweede brug is voorzien voor eind maart.

    Gedrag monitoren op lange termijn

    In de tweede fietsers- en voetgangersbrug worden er tijdens de fabricage meetsensoren in het brugdek ingewerkt. De Vlaamse overheid hoopt zo veel bij te leren over het gedrag van deze bruggen op de korte maar vooral ook de lange termijn. 'We gaan de data van die sensoren periodiek uitlezen', zegt Rob. 'Zo kunnen we te weten komen hoe de brug doorheen de tijd reageert op de inwerkende belastingen en kunnen we die kennis meenemen bij toekomstige bouwprojecten. De afdeling Expertise Beton en Staal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken is trekker van deze studieopdracht. We zijn alvast heel blij dat VLAIO en De Vlaamse Waterweg nv een belangrijke bijdrage leveren in de financiering van de sensoren in de brug. In het najaar zullen de eerste meetgegevens beschikbaar zijn.'

    Nederland als voorbeeld

    Rob Somers (links) van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Laszlo Lengyel van De Vlaamse Waterweg nv. (Foto: ID/Lieven Van Assche) Rob Somers (links) van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en Laszlo Lengyel van De Vlaamse Waterweg nv. (Foto: ID/Lieven Van Assche)

    De overheid wil de komende jaren nog meer met composietmaterialen werken. 'In Nederland zijn er al zo’n 800 bruggen in composiet, ook al voor wegverkeer. Composiet is er zelfs al gebruikt voor een sluisdeur. Eigenlijk kan je composiet de vorm geven die je wil', zegt Rob. 'Ik hoop dat we in Vlaanderen de komende jaren een inhaalbeweging maken', zegt Laszlo Lengyel, projectingenieur bij De Vlaamse Waterweg nv. 'Rob en ikzelf speelden al enige tijd met het idee om composiet toe te passen bij een bouwproject. De renovatie van de Canadabrug bleek uiteindelijk de ideale gelegenheid. Ik voel veel enthousiasme binnen de overheid. Ik kijk alvast uit naar de verdere stappen.'

    Werken Canadabrug

    (Foto: ID/Lieven Van Assche) (Foto: ID/Lieven Van Assche)

    De Canadabrug dateert van rond de eerste wereldoorlog en is een beschermd monument. Het is een van de eerste bruggen in Vlaanderen waar beton werd gebruikt. Na jarenlang intensief gebruik is de brug aan een grondige renovatie toe. Zowel de onder- als de bovenbouw van de brug worden volledig vernieuwd en ook de leuning wordt hersteld. De werken aan de Canadabrug zijn gestart in november 2018 en worden normaal gezien eind april 2019 afgerond.

    Samenwerking binnen de overheid

    De vervanging van de fiets- en voetgangersbruggen gebeurt in opdracht van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten en het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse overheid ondersteunen het project.