chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Een nieuwe job in coronatijden

    woensdag, 19 augustus 2020

    Van kantoor naar thuiswerk, opnieuw naar kantoor en daarna weer thuiswerk. De afgelopen maanden vergden een stuk meer flexibiliteit voor heel wat werknemers. Voor Annelies Van den Heede, projectleider Organisatieontwikkeling bij Het Facilitair Bedrijf, gingen deze omschakelingen bovendien gepaard met een verandering van job. We vroegen haar hoe ze deze periode heeft ervaren.

    Na 5 jaar als project- en programmamanager dienstverlening bij het Agentschap Overheidspersoneel zou Annelies aan een nieuw hoofdstuk beginnen. Maar door de coronacrisis verliep haar overstap naar Het Facilitair Bedrijf anders dan verwacht. Haar werkplek bleef immers gewoon dezelfde: haar bureau thuis.

    Digitaal afscheidsaperitief

    Dat maakte het ook moeilijk om afscheid te nemen van haar collega’s. ‘Op het moment dat ik vertrok, heb ik een digitale afscheidsaperitief georganiseerd,’ vertelt Annelies. ‘Dat was ik eerst niet van plan, ik wist niet of dat wel zou lukken.’

    ‘Maar ik heb het dan toch gedaan en mensen zijn er wel op afgekomen. Mijn toenmalige collega’s hadden zelfs een PowerPoint ineengestoken met leuke filmpjes en anekdotes, en mijn man en kinderen zaten mee in het complot, zodat ze me live een cadeautje konden bezorgen. Dat was heel fijn.’

    Een hartelijk afscheid dus, via digitale wegen. 

    De bladzijde omdraaien

    Na dat warme afscheid stapte Annelies officieel over naar Het Facilitair Bedrijf, maar ze werkte aanvankelijk nog steeds van thuis uit. Annelies: ‘Je zit altijd aan datzelfde bureau, alles loopt op de duur dooreen, ook al ben ik een fan van thuiswerk.’ 

    Ze was dan ook erg blij toen ze op 8 juni voor het eerst een dag naar haar nieuwe kantoor kon. ‘Ik had die dag precies nodig om de deur bij AgO te sluiten, en de deur bij Het Facilitair Bedrijf te openen. Ik ging mijn nieuwe laptop en gsm ophalen, en ik kon mentaal de omschakeling maken.’ 

    Kennismaken 

    Een nieuwe job gaat natuurlijk gepaard met nieuwe collega’s. De kennismaking met die nieuwe collega’s moest opnieuw via digitale wegen gebeuren. 

    Annelies: ‘Het voordeel is dat ik binnen de Vlaamse overheid bleef. Ik kende vanuit mijn AgO-tijdperk en mijn rol binnen het Crisiscentrum van de Vlaamse overheid ook al een aantal mensen bij het Facilitair Bedrijf, dus ik moest niet van nul beginnen.’ 

    Daarnaast spande Annelies zich bewust in om haar nieuwe collega’s te leren kennen. ‘Wat vooral wegvalt bij thuiswerk, zijn de informele sociale contacten met collega’s, de toevallige ontmoetingen, de koffietjes in de koffiebar. Het kennismaken moest daardoor iets gestructureerder gebeuren.’ 

    Spontane uitnodigingen

    Enkele weken voor haar overstap begon Annelies contact op te nemen met toekomstige collega’s, om via digitale kanalen kennis te maken. ‘Het was een kwestie van durven, en niet bang zijn om dat initiatief te nemen.’ 

    ‘Maar ik mag eigenlijk niet klagen, want er zijn ook veel mensen die mij spontaan een berichtje stuurden toen ze mijn naam zagen in de nieuwsbrief of die me spontaan uitnodigden voor een babbel om mij te verwelkomen.’ 

    Het nieuwe normaal

    Van zodra het kon, ging Annelies een paar keer per week naar kantoor. Ze was blij dat ze haar collega’s nu ook in levenden lijve kon ontmoeten. Al vond ze de terugkeer ook best spannend. 

    Annelies: ‘Het aantal mensen op kantoor was natuurlijk beperkt, dus ik vond het in het begin een beetje een spookkasteel. Maar de terugkeer was echt goed georganiseerd.  Je leert vooral ook waarom je graag naar kantoor komt en wanneer je liever thuis werkt.’ 

    Wennen 

    De terugkeer naar kantoor ging gepaard met een aantal nieuwe gewoontes, en dat vraagt wel een zekere inspanning. 

    ‘Het is natuurlijk wel vermoeiend, die eerste dag. Je moet even wennen om voldoende afstand te houden van je collega’s, je werkplek af en toe schoon te maken na gebruik, enzovoort. In het begin vraagt dat meer alertheid, maar eens we eraan gewoon zijn, zal dat weer vanzelf gaan.’