chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Feedback vragen aan je medewerkers? Dat doe je met de FIO

    donderdag, 14 december 2017
    FIO infographic

    Feedback vragen aan de mensen waarmee je elke dag werkt, is niet altijd eenvoudig. Het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) ontwikkelde daarom de FIO, een online tool om feedback te vragen aan je medewerkers. Collega’s Lieve Herman en Jacinte Monsieur gingen er al mee aan de slag. ‘De FIO maakt het makkelijker om met elkaar te praten. En zo kun je beter samenwerken.’

    Wil je graag te weten komen wat jouw medewerkers van je vinden, op welke punten je als leidinggevende zou kunnen verbeteren, en wat er wel al heel goed gaat? Dan is er de FIO, het Feedbackinstrument voor Ontwikkeling van Leiderschap. Niet alleen leidinggevenden, maar ook projectleiders of teamverantwoordelijken - al dan niet in een zelforganiserend team - kunnen die vanaf nu zelf aanvragen.

    Lieve Herman maakte deel uit van het testteam van de FIO. Ze werkt bij het ILVO in Melle en leidt er de afdeling Technologie en Voeding, die ongeveer 150 medewerkers telt.

    Je kon de FIO al in primeur testen. Wat vond je ervan?

    Lieve Herman: ‘Een van de grote voordelen van een FIO is dat je zelf beslist aan wie je feedback vraagt. Niet alle medewerkers van je dienst of team krijgen dus automatisch een uitnodiging. Je kunt feedback vragen aan je collega’s, medewerkers, leidinggevende en zelfs externe contacten.’

    ‘Ik heb feedback gevraagd aan al mijn medewerkers en heb hen vooraf ook gezegd dat er een uitnodiging op komst was. Dat vond ik belangrijk, want feedback geven is niet anoniem. Ik kon dus zien wie wat had geantwoord. Iedereen moest er zich comfortabel bij kunnen voelen.’

    Wat is het verschil met een evaluatie?

    Lieve Herman: ‘Zoals veel leidinggevenden ben ik vroeger al geëvalueerd (onder andere met de BUE, de bottum-up evaluatie van leidinggevenden, red.). Het valt op dat de toon van de feedback veel milder is dan bij een bevraging die mensen anoniem kunnen invullen. De FIO is een veel rustiger proces en minder confronterend.’

    ‘De resultaten van mijn FIO lagen volledig in de lijn van mijn vroegere feedbackrondes. Met het voordeel dat alles beter bespreekbaar was, juist omdat het niet anoniem was. Ik heb nadien met bijna al mijn feedbackgevers een gesprek gehad.’

    Wat zijn voor jou de pluspunten?

    Lieven Herman: ‘Ik heb zelf het meeste gehad aan de open vragen. Ik heb bijvoorbeeld aan mijn medewerkers gevraagd wat zij ervan vinden dat ik geregeld in het buitenland ben voor het werk. Daar heb ik een duidelijk antwoord op gekregen, en daar was ik blij mee.’

    ‘Ik heb ook feedback gegeven, op vraag van mijn medewerkers. De vragen die deze stelden, zetten je echt aan het denken. Je zou natuurlijk continu moeten kunnen nadenken over het functioneren van je medewerkers, maar laat ons eerlijk zijn: soms maak je daar gewoon de tijd niet voor. Met de FIO lukt dat wel.’

    Zijn er ook mindere punten?

    Lieve Herman: ‘Het is niet voor iedereen makkelijk om feedback neer te schrijven. Sommige mensen zeggen je liever hun mening. Je moet echt wel genuanceerd schriftelijk kunnen communiceren. Dat verklaart misschien ook wel waarom niet iedereen is ingegaan op de uitnodiging.’

    ‘Er worden ook scores gegeven, maar die zou ik zelf eerder weglaten, want een mens of een gedrag kun je niet scoren. Je kunt cijfers bovendien op verschillende manieren interpreteren.’

    Hoe kan de FIO een meerwaarde zijn in het dagelijks werk?

    Lieve Herman: ‘Iedereen moet met een goed gevoel naar het werk kunnen komen. Het is een kwestie van samen groeien, door dingen bespreekbaar te maken. Met de FIO wordt het gemakkelijker om met elkaar te praten.’

    ‘Iedereen worstelt met minder goede kanten, maar door erover te spreken, valt de scherpe rand weg. Ik weet ondertussen wat mijn aandachtspunten zijn en waar ik moet aan werken. Die punten zijn voor mijn medewerkers ook meer verteerbaar geworden omdat ze weten dat ik me ervan bewust ben. Ik kan er al eens met een kwinkslag op reageren.’

    Als er vertrouwen is, dan is het bespreekbaar, en dan is er ook ruimte voor humor en relativering. Als je FIO goed gebruikt, dan kan het zorgen voor een meer open cultuur. Maar dan moet je wel, nadat je de resultaten hebt binnen gekregen, ook het gesprek aangaan.’

    De eerste

    Jacinte Monsieur werkt bij Natuurinvest, het Eigen Vermogen van het Agentschap voor Natuur en Bos. Ze leidt er het team Natuurlocaties. Jacinte vroeg als eerste een FIO aan.

    ‘We hebben bij Natuurinvest beslist dat alle leidinggevenden dat zouden doen. Ik was blijkbaar de snelste (lacht). Ik heb altijd al veel gehad aan de feedback die ik kreeg tijdens evaluaties en vind het verrijkend om opbouwende argumenten te krijgen over wat goed gaat en wat beter kan. Daarom vind ik FIO ook belangrijk. Wij gaan binnen ons team vrij informeel met elkaar om. Maar soms is het toch makkelijker om het formeler aan te pakken. Al moet je daar natuurlijk niet op wachten om iets te bespreken. Een goed gesprek is altijd nuttig.’

    Meer over de FIO op www.overheid.vlaanderen.be/FIO

    Vragen? Stel ze aan Veerle Depauw, hr-adviseur bij Ago.

    Foto Lieve Herman door ID/Lieven Van Assche, infografiek Wannes Daemen, tekst Petra Goovaerts