chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Geef een duidelijk signaal als iemand te ver gaat

    donderdag, 18 maart 2021

    21 maart is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Wie de actualiteit een beetje volgt, weet dat die strijddag geen overbodige luxe is. Racisme en discriminatie vind je overal, ook op de werkvloer. Kati Devos werkt als preventieadviseur psychosociaal welzijn bij de Vlaamse overheid en vertelt hoe je kunt reageren als je wordt geconfronteerd met onaanvaardbaar gedrag.

    ‘Het gaat in de eerste plaats over het concrete gedrag op de werkvloer’, begint Kati haar verhaal. ‘Discriminatie en racisme kunnen op verschillende manieren aan de oppervlakte komen. Soms gaat het over een ongepaste opmerking die een collega er tijdens een discussie uitfloept. In andere situaties gaat het over pesterijen met een discriminerende of racistische ondertoon. Soms zitten die kwetsende boodschappen verpakt in humor, zodat het moeilijker wordt om te reageren. Allee, flauwerik, krijg je dan te horen als je een opmerking maakt.’

    De beste reactie is die waarbij je rustig en vriendelijk blijft en toch assertief aangeeft dat het gedrag of de uitspraak van de andere echt niet door de beugel kan.
    Kati Devos, preventieadviseur psychosociaal welzijn bij de Vlaamse overheid
    Foto van Kati Devos Kati Devos

    Waarom is het soms moeilijk om te reageren op discriminerend gedrag?

    ‘Wat je als kwetsend ervaart, is natuurlijk heel persoonlijk. Bovendien is de ene persoon assertiever dan de andere. Dat maakt het voor sommigen dus al moeilijker om ergens tegenin te gaan. Daarnaast speelt de omgeving een belangrijke rol. Hoe reageren de collega’s op die ongepaste opmerkingen? Kijken ze weg? Doen ze er nog een schepje bovenop? Of geven ze een duidelijk signaal dat er een grens is overschreden?

    Wat is dan de gepaste manier van reageren?

    ‘De beste reactie is die waarbij je kalm en vriendelijk blijft, en tegelijk toch assertief aangeeft dat het gedrag of de uitspraak van de andere echt niet door de beugel kan. Je geeft rustig aan wat je grenzen zijn. Zo’n reactie geven is niet gemakkelijk, zeker niet als je tegenover een groep staat. Daarom is het signaal van de omstanders zo belangrijk. Mijn advies: durf te reageren als je ziet dat een collega er alleen voor staat. Samen sta je sterk.’

    Binnen onze organisatie is er plaats voor iedereen en gaan we correct en respectvol om met elkaar. Ieder van ons kan daartoe zijn steentje bijdragen.
    Kati Devos, preventieadviseur psychosociaal welzijn bij de Vlaamse overheid

     Wat als het probleemgedrag toch niet stopt?

    ‘Dan is het tijd om hulp in te schakelen. Daarvoor kun je terecht bij je leidinggevende, de vertrouwenspersoon in je organisatie, of iemand van HR. De betrokken persoon wordt dan aangesproken op zijn gedrag. Maar tegelijk wordt er ook geluisterd. Wat gaat er schuil achter dat ongewenste gedrag? Denkt deze persoon echt discriminerend of gebruikt die het als wapen om te kwetsen? Vaak zit er een andere reden achter racistische of discriminerende opmerkingen. Dat kan gaan over een concreet conflict tussen personen, misschien over iets rond het werk. Anderen zijn bijvoorbeeld bang voor een verandering die plaatsvindt op de werkvloer. Uit angst en frustrustratie lopen de emoties hoog op en doen ze dan misschien een uitspraak waar ze achteraf spijt van hebben. In dat geval zoeken we dan naar een oplossing voor dat achterliggende probleem.’

    ‘Het is dus helemaal niet de bedoeling om mensen aan de schandpaal te nagelen, als ze over de schreef gaan. We willen wel duidelijk maken dat er binnen de Vlaamse overheid geen plaats is voor discriminerende opmerkingen of discriminerend gedrag. En dat je ongepast gedrag niet als wapen in een conflict mag gebruiken. Ook niet om je frustraties te uiten. Op dat vlak hebben we als overheid een voorbeeldrol te spelen. Binnen onze organisatie is er plaats voor iedereen en gaan we correct en respectvol om met elkaar. Ieder van ons kan daartoe zijn steentje bijdragen.’

    Contact

    Meer informatie of een vraag?

    Dienst Diversiteitsbeleid
    Havenlaan 88, bus 33
    1000 Brussel
    onbeperktaandeslag@vlaanderen.be