chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Heerlijk helder in de huisstijl

    woensdag, 26 juni 2019

    ‘Je moet er niet alleen flitsend uitzien, je moet ook zo klinken.’

    Een van de basistips van Heerlijk Helder luidt: ‘Controleer of je tekst voldoet aan de richtlijnen van het merkbeleid en de huisstijl van de Vlaamse overheid’. Waarom is het zo belangrijk om de richtlijnen van de huisstijl te volgen? Hoe draagt dat bij tot heerlijk heldere communicatie? Leontien Demeyere en Ingrid Van Rintel, twee van de grondleggers van de huisstijl en het merkbeleid, leggen uit.

    Leontien: 'De belangrijkste troef van de huisstijl is de herkenbaarheid. Als je de huisstijl volgt, is er geen ambiguïteit over de afzender van de communicatie. Vóór de lancering van de nieuwe huisstijl in 2014 was dat soms wel het geval.'

    Ingrid: 'Elke brochure kon van een ander bedrijf zijn, bij wijze van spreken. Alleen het logo gaf aan dat de communicatie van de overheid afkomstig was. Met de nieuwe huisstijl zou je in een publicatie, zelfs zonder logo, meteen de stijl van de Vlaamse overheid moeten herkennen, door het lettertype, het kleurgebruik en de vormen.'

    Ingrid Van Rintel en Leontien Demeyere Ingrid Van Rintel en Leontien Demeyere poseren in de huisstijl van de Vlaamse overheid.

    Waarom is die herkenbaarheid zo belangrijk?

    Leontien: 'Voor de betrouwbaarheid. Privébedrijven kopiëren de huisstijl soms bewust of onbewust, waardoor het lijkt alsof hun communicatie van de Vlaamse overheid afkomstig is. Ook transparantie speelt een grote rol. Een belangrijke drijfveer om de huisstijl te ontwikkelen was om meer te tonen welke organisaties allemaal deel uitmaken van de Vlaamse overheid en wat de Vlaamse overheid dus allemaal doet. Met de huisstijl proberen we aan te geven dat veel van het belastinggeld dat burgers jaarlijks betalen, naar hen terugvloeit. Denk maar aan onderwijs, natuur, mobiliteit …'

    Ingrid: 'Die transparantie is zeker belangrijk voor organisaties zoals De Lijn, VDAB en Kind en Gezin, die heel dicht bij de burger staan. Ik denk dat heel veel mensen niet weten dat die organisaties deel uitmaken van de Vlaamse overheid. Door de huisstijl toe te passen, is dat meer zichtbaar, en weten mensen dat hun belastinggeld ook naar openbaar vervoer gaat, naar werkvoorziening, naar gezinnen enzovoort.'

    Wordt de huisstijl goed gevolgd?

    Leontien: 'De uitrol van de nieuwe huisstijl is vlot verlopen dankzij de inzet van de communicatiecollega’s van alle entiteiten. Zonder hen was het ons nooit gelukt. Daarom zijn belangrijke publicaties bijna nooit van slechte kwaliteit en bevatten ze weinig flagrante fouten. Maar bij communicatiemateriaal dat dagelijks wordt gebruikt, is er nog verbetering mogelijk. De kennis over de huisstijl bij medewerkers die niet met communicatie bezig zijn, is soms beperkt. Sommigen denken dat de huisstijl van de Vlaamse overheid alleen inhoudt dat ze het logo moeten gebruiken. Maar het is veel meer dan dat. Velen weten ook niet dat er sjablonen zijn en hoe ze met die sjablonen moeten werken.'

    Omgekeerd kan een heerlijk heldere schrijfstijl een positieve bijdrage leveren aan het merkbeleid. Hoe zit dat precies?

    Leontien: 'De huisstijl is onder meer ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de burger beter op de hoogte is van het beleid van de Vlaamse overheid. In de eerste plaats is het uiteraard belangrijk dat de boodschap duidelijk is voor de doelgroep. De huisstijl is een middel om die boodschap nog beter over te brengen.'

    Ingrid: 'We willen ons als Vlaamse overheid profileren als een innovatieve, baanbrekende en open overheid. Dat moet zich ook uiten in het taalgebruik. We kregen bijvoorbeeld onlangs een vacature onder ogen die de indruk gaf in 1975 geschreven te zijn. Zelfs al heb je een prachtige huisstijl, als je op een ouderwetse manier schrijft, kun je niet overkomen als een moderne overheid. Er worden nog te vaak zinnen geschreven die je drie keer moet lezen om ze te begrijpen. Dat zou eigenlijk niet mogen.'

    Leontien: 'De vormgeving en de schrijfstijl moeten hand in hand gaan. De huisstijl mag geen schone schijn zijn.'

    Ingrid: 'Inderdaad, je moet er niet alleen flitsend uitzien, je moet ook zo klinken.'

    Meer informatie over de huisstijl