chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Heerlijk Helder: Kind en Gezin betrekt de doelgroep bij de ontwikkeling van vijf nieuwe magazines

    maandag, 16 december 2019
    Noortje en Steven

    Jarenlang kregen alle kersverse ouders van Kind en Gezin de lijvige publicatie Het ABC van baby tot kleuter. Daarin konden ze gedetailleerde informatie vinden over verzorging, gezonde voeding, hygiëne, opvang, opvoeding en ontwikkeling van hun kleine kinderen. De publicatie is onlangs vervangen door vijf magazines. Noortje Van Dessel en Steven Strynckx van het communicatieteam Opgroeien vertellen over het hoe en waarom.

    Jullie hebben Het ABC van baby tot kleuter vervangen door vijf magazines. Wat was de reden voor die ommezwaai?

    Noortje
    : ‘Het ABC van baby tot kleuter was een dik boek vol nuttige informatie. De verpleegkundigen merkten dat veel ouders het boek niet handig vonden om er iets in op te zoeken. Ook de medewerkers van Kind en Gezin waren er niet meer zo enthousiast over. Daaruit is het besef gekomen dat we een of meer publicaties op maat van de ouders moesten maken met korte heldere info en leuke extra's, telkens met een link naar meer duiding of verdieping op onze website. Zo is het idee van de magazines gegroeid. We hebben eerst intern gebrainstormd met verpleegkundigen en andere medewerkers van Kind en Gezin over mogelijke thema’s. Dan hebben we de onlinecommunity Meet the Parents in het leven geroepen om aan onze doelgroep, de ouders, te vragen of we op het goede spoor zaten. In de onlinecommunity kregen zij de kans om feedback te geven over de thema’s in de magazines en konden ze aangeven welke artikels hen boeien en welke niet.’

    Hoe bepalen jullie wie mag deelnemen aan de onlinecommunity?

    Noortje
    : ‘We hebben een database met de mailadressen van alle kersverse en toekomstige ouders in Vlaanderen. Het externe bedrijf waarmee we samenwerken, schrijft mensen aan met de vraag of ze willen deelnemen aan de community. Soms stellen ouders zich ook zelf kandidaat. We proberen een honderdtal deelnemers te hebben. Dat zijn mama’s, papa’s, gescheiden ouders, ouders in nieuw samengestelde gezinnen, ouders met één kindje of met verschillende kinderen, een heel brede mix dus. Dat is belangrijk om representatieve feedback te krijgen. Het externe bedrijf beheert de community. Wij leveren de vragen aan en verwerken de feedback.’

    Vragen jullie in de onlinecommunity alleen feedback over de magazines?

    Noortje
    : ‘Meet the Parents is in het leven geroepen bij de overgang van Het ABC van baby tot kleuter naar de magazines, maar we gebruiken de onlinecommunity niet alleen daarvoor. We leggen er ook teksten van andere publicaties en webteksten voor aan de ouders. Daarnaast stellen we de deelnemers concrete vragen, bijvoorbeeld over de openingstijden van de consultatiebureaus.’  

    Steven
    : ‘Een concrete wijziging die is voortgevloeid uit feedback van Meet the Parents is dat het bezoek van een medewerker van Kind en Gezin tijdens het kraamverblijf afgeschaft is. Veel ouders gaven aan dat dat voor hen niet het goede moment is. Daarom zijn de kraambezoeken vervangen door startgesprekken tijdens de zwangerschap. Toekomstige ouders weten graag wat ze kunnen verwachten. Samen met hen kijken we naar hun behoeften en wensen.’

    Noortje
    : ‘Soms geven we de ouders in de onlinecommunity een grotere opdracht. Zo hebben we ooit gevraagd om op zoek te gaan naar de kindvriendelijke initiatieven in hun gemeente. Meestal zijn de deelnemers heel enthousiast. Als we zaken aanpassen op basis van hun feedback, laten we hen dat meteen weten. Dan zien ze dat er effectief iets gedaan wordt met hun feedback. Ze krijgen ook als eersten een afgewerkt magazine in de brievenbus. En met Nieuwjaar sturen we hen een nieuwjaarskaartje om hen te bedanken voor hun inspanningen.’

    ‘De community als onderzoeksforum is duur onderzoek. Maar als je de community als motor van innovatie ziet, valt dat bedrag heel goed mee, zeker als je merkt welke stroom van verandering het heeft teweeggebracht.'
    Steven Strynckx, communicatiemedewerker Opgroeien

    Staat jullie management achter Meet the Parents?

    Steven: ‘De focus van Meet the Parents ligt op het kwalitatieve aspect. De resultaten die eruit voortvloeien, zijn zodanig doorleefd en gekleurd dat iedereen zich aangesproken voelt om er iets mee te doen. Het managementteam staat dan ook volledig achter Meet the Parents en vindt het heel belangrijk dat we de feedback vertalen in de dienstverlening. De community als onderzoeksforum is duur onderzoek. Maar als je de community als motor van innovatie ziet, valt dat bedrag heel goed mee, zeker als je merkt welke stroom van verandering het heeft teweeggebracht.’

    De 5 nieuwe magazines van Kind en Gezin

    De magazines zijn afgewerkt, klaar voor iets nieuws?

    Steven: ‘Het magazine over kruipers (voor ouders met een baby tussen drie maanden en 1 jaar) is inderdaad net gepubliceerd. De onlinecommunity Meet the Parents heeft vier jaar gelopen en was een groot succes. Maar we willen blijven vernieuwen. Daarom starten we een nieuw project. We willen nagaan hoe we met de technologie van vandaag nog beter kunnen beantwoorden aan de behoeften van onze klanten. Wordt dus nog vervolgd!’