chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Heerlijk Helder: maak van je brief of mail geen detectiveroman

    maandag, 13 mei 2019

    In zakelijke brieven en mails kun je maar beter de kern van je boodschap zo veel mogelijk vooraan zetten, zodat je lezer er niet met een vergrootglas naar op zoek moet gaan. Zo, nu ben je meteen op de hoogte van de belangrijkste boodschap van dit artikel. Je kunt gerust stoppen met lezen. Of je kunt verder lezen, voor meer duiding en achtergrond.

    Lezers hebben geen geduld

    Het is een van de meest gemaakte fouten in zakelijke brieven en mails: in plaats van meteen ter zake te komen, beginnen ze met een hele reeks wettelijke bepalingen, argumenten en omstandigheden. Een beetje zoals in een detectiveroman, waar de ontknoping pas op het einde wordt prijsgegeven.

    Helaas hebben lezers van zakelijke teksten minder geduld dan de lezers van Agatha Christie. Er zijn ook weinig mensen die een brief van de overheid voor hun plezier lezen. Ga er dus niet van uit dat je lezer je brief van a tot z doorneemt. Speel daarom op zeker en plaats je kernboodschap vooraan in de tekst. Dan heeft je lezer die informatie in elk geval mee. Hij zal ook sneller inzien dat de tekst relevant is voor hem, en dat hij dus maar beter verder kan lezen in plaats van de brief bij het oud papier te gooien.

    Omgekeerde piramide

    Deze schrijftechniek wordt ook wel de ‘omgekeerde piramide’ genoemd. In plaats van naar een conclusie toe te schrijven, zoals in een onderzoeksrapport, kun je in een brief of mail de kernboodschap beter zo veel mogelijk vooraan zetten. Vervolgens geef je de rest van de informatie, in dalende volgorde van belangrijkheid.

    Vind je het moeilijk om te bepalen wat je kernboodschap is? Stel jezelf dan de volgende vraag: ‘als er één ding is dat mijn lezer moet onthouden of moet doen, wat is dat dan?’.

    Deze techniek leent zich trouwens ook prima voor webteksten en persberichten. Ook weblezers en journalisten hebben weinig tijd en willen snel tot de essentie komen. Het is dus lang niet zeker dat ze een tekst helemaal tot het einde lezen, zoals jij net hebt gedaan.

    Bekijk een voorbeeld van een brief waar de kernboodschap naar voren is gehaald.