chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Hoe weet je of iemand er met je identiteit vandoor is?

    woensdag, 13 mei 2020

    Identiteitsfraude, wat is dat? Heel eenvoudig gesteld, wanneer iemand anders jouw identiteit overneemt en dan in jouw naam allerlei zaken doet. Meestal zaken die jij niet zou doen.

    Om te vermijden één van de gemiddeld 700 gevallen per maand te worden, kun je op bepaalde dingen letten. We spraken met een collega die het persoonlijk heeft meegemaakt.

    Het verhaal van Tom

    Tom* werkt in het Ellipsgebouw in Brussel. Vorig jaar was hij op zoek naar een cadeau voor de verjaardag van zijn dochter. En op een tweedehands verkoopsite kwam dat heel wat goedkoper uit. Want Tom zijn dochtertje heeft nogal een dure smaak. Na even zoeken vond hij precies wat hij nodig had... het leek een goede deal.

    Een koopje... dacht hij.

    Hij zou veel kunnen besparen. Het kostte met moeite één derde van de prijs. Achteraf bekeken, was dat al verdacht. Tom: "Ik zocht contact met de verkoper en dat ging heel snel. Hij antwoordde altijd binnen het half uur. Hij vermeldde wel dat hij al een paar keer problemen had gehad met klanten. Hij stuurde eerst het artikel op maar kreeg daarna zijn geld niet. Ik kon zijn vertrouwen winnen door een kopie van mijn identiteitskaart te bezorgen om zeker te zijn dat ik was wie ik zei dat ik was. Dat begreep ik nog.

    Daarna kreeg ik bevestiging dat hij het pakket zou opsturen en dat ik pas de volledige som moest betalen als ik het kreeg. Dat duurde wat langer dan gedacht. Na een week stuurde ik hem een berichtje maar daar kreeg ik geen antwoord op".

    Verdachte facturen

    "Ik kon hem niet meer contacteren. En meer nog, plotseling kreeg ik facturen in mijn inbox van dingen die ik helemaal niet besteld had. Via diezelfde tweedehands site. En elke dag werden dat er meer. Omdat ik niet betaalde bij levering, kreeg ik vrij snel daarna allemaal aangetekende brieven die mij aanmaanden om te betalen of ze zouden een deurwaarder op mij afsturen. Toen had ik wel begrepen dat die andere persoon vanalles in mijn naam deed."

    Paniek

    "Eerst panikeerde ik. Daarna ben ik naar de politie geweest en het verhaal uitgelegd. Ik was duidelijk niet de eerste die dit voorhad. Eenmaal de PV opgesteld was en ik klacht neergelegd had, voelde ik me al een pak geruster. Het had nog wat voeten in de aarde om alle claims en achterstallige facturen uit te leggen maar uiteindelijk heeft het me vooral veel tijd en energie gekost."
     
    * Dit is een andere naam.

    Waar moet je op letten?

    Er zijn wat tekenen aan de wand die er op wijzen dat je slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude:

    • Je krijgt plots berichten en detailvragen die niet voor jou lijken.
    • Je ziet allerlei transacties en contracten waar je niets van af weet.
    • Je krijgt rare berichten op sociale media of via andere kanalen.
    • Als je jezelf googelt, vind je plotseling resultaten waar je jezelf niet in herkent.

    Wat moet je doen?

    • Ga altijd naar de politie en doe aangifte.
    • Verzamel zoveel mogelijk informatie en bewijzen om je verhaal te staven.
    • Als er financiële schade is, contacteer dan ook je bank.
    Als je dingen online wilt kopen, geldt de regel: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.