chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    ILVO-onderzoekers laten het vliegtuig links liggen

    vrijdag, 14 september 2018
    Reizen met de Thalys (Foto: ID/Firmin De Maitre Maîtrise)

    Workshop in Leeuwarden? Congres in Oxford? Werkbezoek in Frankfurt? Voor afstanden van minder dan 500 kilometer nemen de ILVO-collega’s de trein. Een bewuste keuze, zegt Joris Relaes, administrateur-generaal van Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO). 

    ‘In ons onderzoek zien wij elke dag de harde cijfers over CO2-uitstoot en de effecten van de klimaatsverandering. We willen onze bijdrage leveren, en wel nu meteen’, zegt Joris Relaes. ‘Een enkeltje Brussel-Londen per vliegtuig, bijvoorbeeld, levert tot 111 kg CO2-equivalenten, terwijl dat voor dezelfde treinreis slechts 9 kg CO2 is. Een effectieve maatregel, al zullen we moeten inleveren aan snelheid én zal het vaak ook meer kosten.’  

    Vrijwillig

    Voorlopig gaat het om een richtlijn, die collega’s op vrijwillige basis volgen. ‘Wij rekenen op het engagement en gezonde verstand van onze werknemers voor de uitvoering’, zegt Gerlinde De Vogeleer, energiecoördinator binnen ILVO, ‘want elke reis en elke werknemer is uniek. Het vliegtuig kan dus nog genomen worden indien een alternatief niet haalbaar is.’

    Fiets

    In 2018 situeerde ongeveer een kwart van de buitenlandse dienstreizen van ILVO zich binnen de 500km-perimeter: naar Parijs, Wageningen, IJmuiden, Den Haag, Londen, Nijmegen, Rotterdam en Duisburg. Dienstreizen naar deze steden zijn perfect haalbaar met de trein.

    ‘Voor een aantal van de verplaatsingen blijven dienstwagens nodig, bijvoorbeeld bij bedrijfsbezoeken op landelijk gelegen boerderijen, of voor visserij-gerelateerd werk in kleinere havens. Onze bijdrage zal vooral liggen in het schrappen van de snelle maar korte vluchten naar bijvoorbeeld Londen, en in de promotie van het gebruik van openbaar vervoer, ook in het buitenland’, verduidelijkt Gerlinde De Vogeleer.

    De bijdrage van ILVO beperkt zich trouwens niet alleen tot buitenlandse dienstreizen: er wordt gewerkt aan een heus mobiliteitsplan, waarin ook de fiets een prominentere rol zal gaan spelen.