chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    'Je bent 's nachts de baas op je eigen eiland, maar je draagt ook meer verantwoordelijkheid.'

    vrijdag, 16 april 2021

    Stefaan Creupelandt en Tom Roelants van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn regelmatig ‘s nachts aan de slag terwijl de meerderheid van de bevolking al ver in dromenland is. Stefaan is Wegentoezichter bij WWV in district Kortrijk en actief binnen de Winterdienst en Tom is verkeersleider in het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen. Ze hadden elkaar misschien al wel eens aan de telefoon, maar voor de rest kenden ze elkaar nog niet. Tijd voor een digitaal koffiemoment dus

    Hoe is het om ‘s nachts te werken?

    Stefaan en Tom tijdens een digitaal gesprek

    Tom: ‘Heel anders dan overdag. ‘s Nachts werken we met een kleinere bezetting, 1 tot 2 verkeersleiders. Door corona is er ook heel wat minder verkeer op de weg. We zien wel meer vrachtverkeer, zowel ‘s nachts als overdag en de werven lopen nog steeds door.’

    Stefaan: ‘Bij ons is er niet echt een verschil door corona, ook al omdat we vooral tijdens de winterdienst ‘s nachts werken en veel minder in de zomer.’

    ‘We zijn ook alleen op pad. Soms werken we al eens samen met een aannemer, dan gelden er natuurlijk wel extra maatregelen. We merken bij de controles op de weg wel dat er veel minder personenwagens op pad zijn. We komen vooral nog vrachtwagens tegen.’

    Tom: ‘Wij hebben overdag een ander takenpakket. Overdag mag er op quasi geen enkele snelweg nog gewerkt worden als ze rijstroken innemen. Dus veel van die werken gebeuren ‘s nachts. En je hebt tunnelonderhoud dat ‘s nachts gebeurt.’

    Wat vind je het leukste aan ‘s nachts aan de slag te zijn?

    Stefaan: ‘Ik ben vooral meer op mijn gemak ‘s nachts. Je moet wel op veel dingen letten maar het is rustiger werken. Je bent alleen en er zijn weinig telefoontjes. Ik kan me ‘s nachts echt focussen op mijn winterdiensttakenpakket. Overdag werk je vaak meer onderbroken omdat andere collega’s je nodig hebben.’

    Tom: ‘Dat klopt voor ons ook wel. Al is de werklast aan telefoons wel een stuk hoger ‘s nachts omdat net die wegenwerken er zijn. Maar er zijn dan weer veel minder incidenten. Al durft de zwaarte van de incidenten een stuk groter te zijn. Je moet vooruit denken en logisch nadenken, want een incident kan een impact hebben op de ochtendspits.’

    Ik had 15 jaar geleden nooit kunnen denken dat ‘s nachts werken zo leuk was.
    Tom

    Tom: ‘Een paar jaar geleden was er op de Brusselse Ring een incident met meerdere vrachtwagens. Dat heeft zich laten voelen tot 17 uur de dag nadien. Maar ‘s nachts werken heeft ook zijn voordelen, het voelt vaak iets gemoedelijker. Je bent ook meer baas op je eigen eiland, maar je draagt ook meer verantwoordelijkheid. Ik had 15 jaar geleden nooit kunnen denken dat ‘s nachts werken zo leuk was.’

    Stefaan: Toen ik begon was ik wel wat in paniek ‘ik moet beslissen wanneer er gestrooid moet worden’. Maar eigenlijk is dat leuk. Die adrenaline als het begint te sneeuwen. Ik doe dan een shift van 12 uur maar ik word niet moe. Als ik na zo’n shift thuiskom, ben ik klaarwakker.

    Tom: ‘Jullie kijken ook uit naar de sneeuw, voor ons betekent dat vaak veel ellende.’

    Maak je ‘s nachts al eens dingen mee die je overdag niet tegenkomt?

    Een strooiwagen rijdt s nachts uit.

    Tom: ‘Mensen die aan het tolplein van de Liefkenshoektunnel staan en besluiten rechtsomkeer te maken en hun weg verder zetten als spookrijder. Op andere plaatsen zelfs met een 40-tonner. Ik heb al de meest gekke dingen gezien.’

    ‘Mensen beseffen vaak niet dat daar behoorlijk wat camera’s hangen. We zijn wel blij dat de praatpalen begraven zijn, want daar had je ‘s nachts veel plezier aan. Dat was het laatste redmiddel voor mensen zonder gsm, mensen die uit de auto gegooid waren… soms belden we dan een taxi, al had die dan wel een gekleurde streep en een zwaailicht.’

    Stefaan: ‘Je merkt wel dat de mensen veel mondiger zijn dan vroeger ook. Vroeger kreeg je vooral een dank je wel, nu stellen ze vooral hun eisen en hebben ze weinig geduld.’

    Tom: ‘We proberen het voor iedereen zo veilig mogelijk te maken. Je gaat ook wel anders naar verkeer kijken als je aan onze kant zit. Je houdt meer afstand en je zit ongelooflijk veel rond te kijken.’

    Stefaan: ‘Je let veel meer op de signalisatie en je staat er ook bij stil als je in het buitenland komt. Je weet waarom de signalisatie er staat en je weet waarom het belangrijk is ze te volgen.’

    Waar staat niemand bij stil bij nachtwerk?

    Stefaan: ‘Vaak staan mensen er niet bij stil dat als we ‘s nachts aan de slag zijn, dat dat is voor de mensen op de weg. Wij zorgen voor hun veiligheid. Zonder de dingen die we als AWV doen, zou de overlast waarschijnlijk nog veel langer duren. Het is dus belangrijk dat wij daar ‘s nachts zijn.’

    Tom: ‘Het is door onze inzet dat hulpdiensten sneller aanwezig kunnen zijn. Wij kunnen op voorhand de situatie beschrijven aan hen om een inschatting te maken. We laten ‘s nachts ook onze nachtrust ten dienste van de bevolking.’

    ‘Hoe minder ik moet doen ‘s nachts, hoe beter voor de weggebruiker uiteindelijk. Dat is een teken dat alles loopt zoals het moet. Maar de gouden regel van de nachtshift is wel: tegen de ochtend zorg je voor de koffie voor de ochtendploeg.’

    En zo is de cirkel rond. Dank je wel Stefaan en Tom!

    Dit artikel verscheen eerder in het magazine van het Agentschap Wegen en Verkeer.