chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Maatregelen sinds 28 augustus gebouwen en dienstverlening HFB

    vrijdag, 28 augustus 2020

    Updates

    - 14 sept: de koffiebars verruimden hun openingsuren opnieuw.

    - 7 sept: registratie van je contactgegevens is verplicht voor alle bezoekers van de fitnessruimtes. Schoonmaak verloop opnieuw volgens de gewone frequentie (je hoeft ook geen blad meer te leggen op je werkplek na gebruik).

    - 4 sept: de restaurants openen opnieuw op maandag 7 september met een beperkt warm aanbod, in Arenberg en Ferraris voorlopig enkel soep en koude schotels in de koffiebar.

    Door de heropflakkering van het coronavirus zijn de maatregelen in de gebouwen van Het Facilitair Bedrijf aangepast o.b.v. de richtlijnen van het Crisiscentrum Vlaamse overheid (CCVO). Ze gelden voor medewerkers en bezoekers in de VAC's in Brugge, Gent, Antwerpen, Leuven en Hasselt en in Ellips, Ferraris, Conscience, Arenberg, Martelaarsplein, Herman Teirlinck.

    Nog tot 31 oktober werken medewerkers van de Vlaamse overheid maximaal thuis. Ze komen naar kantoor voor activiteiten die ze thuis niet kunnen uitvoeren of waarvoor de aanwezigheid op kantoor een duidelijke meerwaarde heeft (bv. voor een fysiek overleg, voor een onboardingstraject, een werksessie of teammoment...). Ook externen, jobstudenten en stagiairs werken maximaal van thuis uit. Toegang is alleen mogelijk voor VO-medewerkers (en bezoekers aan essentiële vergaderingen). Familieleden hebben geen toegang.

    Maatregelen vanaf 28 augustus

    • 1

      Gebouwen blijven open

      De gebouwen blijven geopend. Je komt naar kantoor voor activiteiten die je thuis niet kunt uitvoeren of waarvoor je aanwezigheid op kantoor een duidelijke meerwaarde heeft (bv. voor een fysiek overleg, voor een onboardingstraject, een werksessie of teammoment...) De toegang is alleen mogelijk voor VO-medewerkers (en bezoekers aan essentiële vergaderingen). Familieleden hebben geen toegang.

      Het Facilitair Bedrijf blijft de bezetting van de gebouwen monitoren aan de hand van een rapportering van het aantal unieke badges en het aantal personen gelijktijdig aanwezig.

    • 2

      Je verplaatsen naar je gebouw

      Op het openbaar vervoer is een mondmasker verplicht.

      Ook in (delen van) sommige steden, zoals Brussel, is het dragen van een mondmasker op straat verplicht
      Sinds 12 augustus is het dragen van een mondmasker verplicht op heel het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

      Kom je met de wagen? De parking in de gebouwen is alleen toegankelijk voor personen die reeds toegangsrechten hadden of een rechtmatige aanvraag ingediend hebben. 
      Kom je met de fiets? Alle voorzieningen zijn beschikbaar, ook de douches.

      Shuttle-bussen Herman Teirlinckgebouw - bijzondere maatregelen:
      - je dient verplicht je mond te bedekken (met mondmasker, sjaal, ...)
      - de bussen worden meermaals per dag gereinigd

    • 3

      Je bewegen in je gebouw

      Algemeen

      In je gebouw is het verplicht om een mondmasker te dragen op volgende plaatsen:

      • in de publieke zones (vanaf de toegangsdeuren van het gebouw tot aan de toegangspoortjes naar de kantoorzone)
      • in de restaurants, koffiebars en broodjesbars van Vlaamse overheid, behalve wanneer je aan tafel zit om te eten of drinken
      • op weg naar en van de vergaderzalen in de publieke zone, tot je gaat zitten
      • in de auditoria en in de toegewezen zone (Ellips) van DBRC (Dienst van Bestuursrechtscolleges).

      Je moet altijd een mondmasker bij je hebben zodat je dit op kunt zetten zodra de afstand van 1,5m niet gehouden kan worden. 

      In de kantoorzone moet je geen mondmasker dragen (tenzij de fysieke afstand van 1,5m niet gegarandeerd kan worden).

      Op het gelijkvloers, aan het onthaal (m.a.w. in de publieke zone), ... is er d.m.v. aangepaste signalisatie een circulatieplan/traject om zoveel mogelijk afstand te kunnen houden van mekaar.

      Aan het onthaal, in de broodjesbar en aan publieke loketten zijn waar nodig/gewenst plexiwanden voorzien.

      Gebruik zoveel mogelijk de trap (zeker om naar beneden te gaan) omdat het daar gemakkelijker is afstand te houden (hou rechts op de trap). Op sommige trappen geldt een eenrichtingsregeling.

      Als je de lift neemt, respecteer dan het maximaal aantal toegelaten personen en de 1,5m afstand. Raak zo weinig mogelijk zaken aan: druk bijvoorbeeld met een pen of je badge op de liftknoppen.
      Minder mobiele personen en schoonmaakmedewerkers hebben voorrang bij het gebruik van de liften.

      Handgel vind je op centrale plaatsen in de publieke zone en in de kitchenettes op de kantoorverdiepingen.

    • 4

      Gebruik van de werkplekken

      Wie naar kantoor komt, meldt zich eerst aan bij het onthaal. Dan krijg je een papier mee om op de werkplek te leggen, zodat de schoonmaakploeg gericht kan schoonmaken.
      Er zijn schoonmaakkits (spray met schoonmaakmiddel en reinigingsdoekjes) ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

      Respecteer ook aan je werkplek de 1,5m regel en laat voldoende ruimte tussen jou en je collega: laat een werkplek onbenut of als dat niet kan, ga dan op een andere plek (of in een cockpit, ...) zitten.

      Gebruik als preventieve maatregel zo veel mogelijk dezelfde werkplek.

    • 5

      Vergaderingen - opleidingen

      Vergaderingen, opleidingen en selectiegesprekken verlopen maximaal digitaal. Ze kunnen fysiek doorgaan als er een duidelijke meerwaarde is en als de hygiëne- en afstandsregels gerespecteerd worden.

      Boek een zaal met minstens dubbele capaciteit (tov aantal aanwezigen) zodat je de 1,5m regel kan respecteren. Laat dan tussen 2 personen telkens een plaats vrij. Catering in vergaderzalen is mogelijk, zij het beperkt en conform het aanbod broodjes/drank.
      Overzicht van vergaderzalen waarvan de capaciteit tot de helft of minder is teruggebracht.

      GEBOUW LOKAAL NORMALE CAPACITEIT BEPERKTE CAPACITEIT
      Conscience 1B15-1C15 80 40

      1A04

      30 15
      1B03 40 20
      1B05 30 15
      1C06 30 15
      1C11 30 15
      Cafetaria 48
      Patio restaurant 100 20
      Auditorium 68
      Ellips VIP 100 23
      Auditorium 95 27
      Polyvalente zaal (voor start werken uitbreiding koffiebar) 130 35
      Ferraris 0G20 40 20
      0G21 30 15
      Foyer 100 (staand) 20
      Bewegingsruimte enkel stoelen 15
      Auditorium +1 enkel stoelen 20
      Herman Teirlinck Binnentuin 150 20
      Polyvalente ruimte 250

      40 met tafels

      120 indien enkel stoelen

      Groot auditorium 250 92
      Klein auditorium 100 33
      VAC Antwerpen 2.16a Rubens 24 12
      2.16b Jordaens 24 12
      Mezzanine VIP 24 12
      VAC Brugge Foyer 4de verdieping 80 40
      O.D. 34 Quercus 34 17
      VAC Gent
      Auditorium 207 70
      Leo Bakeland 80 40
      Artevelde 80 40
      VAC Hasselt
      Auditorium / 18 (zittend aan tafels)
      VAC Leuven
      Auditorium 124 30
      Multifunctionele zaal 80 40
      Foyer 100 40


      Leen geen balpennen uit. Als je iets dient te noteren of ondertekenen, gebruik je je eigen balpen.
      Na afloop van de vergadering reinigt iedere aanwezige, aan de hand van de schoonmaakkits die beschikbaar zijn in de kitchenette, zijn of haar eigen werkplek en de gebruikte hulpmiddelen (afstandsbediening, pointer, …). Ook de roomie wordt hierbij niet vergeten.

    • 6

      Evenementen

      Evenementen vinden zo veel mogelijk digitaal plaats. Ze kunnen vanaf 1 september fysiek doorgaan voor maximum 200 personen als (binnen) er een duidelijke meerwaarde is en conform de algemene richtlijnen voor evenementen. In gebouwen van de Vlaamse overheid moet bovendien steeds rekening gehouden worden met de maximumcapaciteit van de (vergader)zalen of ruimte (de capaciteit van de zaal/ruimte primeert boven het aantal van 200 personen). Voor evenementen die buiten plaatsvinden, geldt een maximum van 400 personen.

      Registratie van contactgegevens van de deelnemers is verplicht: als organisator ben je verantwoordelijk om te zorgen dat iedereen die deelneemt aan het evenement zich registreert (naam, voornaam, telefoonnummer en e-mailadres). Je zorgt er voor dat je deze gegevens kan aanleveren als dit gevraagd wordt n.a.v. een contactonderzoek. Je kan dit bijvoorbeeld doen op basis van de lijst met genodigden in Outlook of het opstellen van een deelnemerslijst. Bij de opmaak van een deelnemerslijst noteer je zelf alle namen of laat je de deelnemers met eigen schrijfgerief hun naam en contactgegevens vermelden op een apart formulier. Als organisator dien je de papieren 14 dagen veilig te bewaren (bijv. in een afgesloten doos). Na afloop van de periode van 14 dagen moet je de contactgegevens definitief vernietigen.

      Het gebruik van het Covid Event Risk Model is aanbevolen voor evenementen die voor en door de Vlaamse overheid georganiseerd worden. Een positief resultaat van de CERM geeft enkel een indicatie dat je het event kan organiseren. Overweeg steeds om je evenement alsnog digitaal te organiseren.

      Catering tijdens evenementen is mogelijk, zij het op een andere manier en mits naleving van de nodige maatregelen zoals het protocol van de horeca voorziet

       

    • 7

      Catering

      Er is een beperkte catering dienstverlening.

      Vers belegde broodjes blijven beschikbaar in de broodjesbars, het standaard en deluxebeleg kan variëren. 

      De restaurants bieden vanaf maandag 7 september opnieuw één warme dagschotel aan, aangevuld met warme/koude groenten en warme zetmelen aan. Daarnaast zullen er ook frisdranken en koude schotels te verkrijgen zijn. In het Arenberggebouw en Ferrarisgebouw kan je voorlopig enkel soep en koude schotels verkrijgen in de koffiebar. 

      De koffiebars verruimden hun openingsuren opnieuw.

      Catering in vergaderzalen is mogelijk, zij het op een andere manier en conform het aanbod.

      Catering tijdens evenementen is mogelijk, zij het op een andere manier en mits naleving van de nodige maatregelen zoals het protocol van de horeca voorziet

      Het team Catering kan je advies geven. Je neemt contact met hen op via Facilipunt.

    • 8

      Mondmaskers

      Mondmaskers zijn verplicht op het openbaar vervoer.

      Ook in (delen van) sommige steden, zoals Brussel, is het dragen van een mondmasker op straat verplicht.
      Sinds 12 augustus is het dragen van een mondmasker verplicht op heel het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

      In je gebouw is het verplicht om een mondmasker te dragen op volgende plaatsen:

      • in de publieke zones (vanaf de toegangsdeuren van het gebouw tot aan de toegangspoortjes naar de kantoorzone)
      • in de restaurants, koffiebars en broodjesbars van Vlaamse overheid, behalve wanneer je aan tafel zit om te eten of drinken
      • op weg naar en van de vergaderzalen in de publieke zone, tot je gaat zitten
      • in de auditoria en in de toegewezen zone (Ellips) van DBRC (Dienst van Bestuursrechtscolleges)

      In de kantoorzone moet je geen mondmasker dragen (tenzij de fysieke afstand van 1,5m niet gegarandeerd kan worden). Je moet wel altijd een mondmasker bij je hebben zodat je dit op kunt zetten zodra de afstand van 1,5m niet gehouden kan worden. 

      Het Facilitair Bedrijf heeft 3 comfortmaskers besteld voor elke medewerker (en voor externen met een langdurige opdracht). Die herbruikbare stoffen comfortmaskers werden geleverd op de hoofdadressen van de entiteiten. Elke entiteit staat in voor de verdeling van die comfortmaskers naar elke medewerker vanaf het moment dat die terug naar kantoor komt.

      De stoffen comfortmaskers zijn goed voor ongeveer 10 tot 20 wasbeurten. Dat hangt af van het type mondmasker:
        Mondmaskers voor 10 wasbeurten: 1 laag stof, geen plooitjes in de stof
        Mondmaskers voor 20 wasbeurten: 2 lagen stof, mogelijkheid om filter in te schuiven, wel plooitjes in de stof

      Je kan het mondmasker met of zonder filter gebruiken. Naast filters die ter beschikking gesteld worden door de federale overheid, kan je ook voor alternatieve filters kiezen.
      Info over filters bij comfortmaskers vind je ook op 'Maak je mondmasker'.

      Extra beschermingsmiddelen
      Via de automaten kan je ook extra beschermingsmiddelen kopen: alcoholgel, handschoenen, eenmalige en herbruikbare maskers, desinfecterende doekjes voor handen.

    • 9

      Schoonmaak

      Schoonmaak werkt opnieuw volgens de normale frequentie (3 maal per week voor de kantoren). Je hoeft dus niet langer een papier op je werkplek na gebruik te leggen.

      Contactpunten die frequent aangeraakt worden (zoals klinken, schakelaars, touchscreens ...), krijgen 2x per dag een desinfectiebeurt.

      We vragen iedereen om als preventieve maatregel, zo veel mogelijk, dezelfde werkplek te gebruiken. Er zijn schoonmaakkits ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

    • 10

      Sanitair

      Het is belangrijk na het wassen je handen ook grondig te drogen. Daarom worden de handdrogers op warme lucht gezet.
      Het Facilitair Bedrijf volgt de richtlijnen van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) die wijst op het belang van het drogen van de handen (met papier of warme lucht)

      Het WC-deksel sluit je voor het doorspoelen.

    • 11

      Inkomende en uitgaande post

      Inkomende post

      De verzending in alle gebouwen is opnieuw operationeel volgens aangepaste openingsuren (zie gebouwenpagina's).
      Inkomende pakketten worden aangenomen door onze medewerkers zonder dat daarbij een handtekening gevraagd wordt van de bestemmeling of dienst.

      Uitgaande post

      EasyPost voert de ophaalrondes uit zoals voorheen.

      Post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa: door de verminderde capaciteit van vluchten, kan bpost tijdelijk geen post en pakjes versturen, behalve naar volgende bestemmingen waarvoor zendingen opnieuw mogelijk zijn: Verenigde Staten, Canada, Brazilië, China, Hongkong, Taiwan, Singapore, Zuid-Korea en Rusland.
      Neem hiervoor ook een kijkje op de website van bpost.

      Hou wel nog steeds rekening met vertragingen: het aantal vluchten en de capaciteit zijn nog steeds beperkt en bpost is voor de aflevering nog steeds afhankelijk van de situatie ter plaatse.

    • 12

      Sporten

      De fitnessruimtes zijn vanaf 2 september opnieuw geopend.

      Andere activiteiten zoals groepslessen yoga, etc... in de polyvalente zalen zijn ook tot nader order opgeschort.

      In het kader van contacttracing is de registratie van de contactgegevens van alle bezoekers van de fitnessruimte verplicht. Gelieve bij elk bezoek aan de fitnessruimte het formulier in te vullen en de QR-code te scannen (lukt dit niet, neem dan contact met het onthaal).

    • 13

      Overige

      1. Dienstvoertuigen - dienstfietsen

      Voor de gemeenschappelijke wagenpool wordt een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld aan de chauffeur bij het uitlenen van het voertuig om voor vertrek en na terugkomst de aangeraakte punten in het interieur te reinigen (deurklinken, gordel, stuur, radio, versnellingspook, contactsleutel en handrem.
      Meer info hierover.

      Voor de uitleenbare dienstfietsen wordt in de fietsenstalling een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld. Reinig na het gebruik de (hand)contactpunten: handvaten/stuur, slot, versnellingshendeltje, remhendel, zadel, ... .

      2. Herinstellen printer

      Op 21 april heeft HB-plus op ieders computer een nieuwe printerdriver geïnstalleerd (voor die medewerkers die gebruik van maken van 'mobiel printen').
      Indien je wenst te printen op een van de toestellen in de VO-gebouwen, zal je je opnieuw moeten aanmelden en de instellingen van de driver aanpassen.

      De (eenvoudig) te volgen stappen worden toegelicht in een korte handleiding.

      3. Verluchting

      De luchtverversing verloopt op dit moment met 100% verse lucht (cfr WHO en REHVA richtlijnen).

      De verse lucht wordt gekoeld en gefilterd. We vragen om de ramen dan ook niet te openen.

    We rekenen op ieders medewerking

    De strijd tegen het coronavirus is een strijd van ons allemaal. We kunnen het virus terugdringen als iedereen in de eerste plaats de basisregels blijft volgen: regelmatig de handen wassen, in een zakdoek of elleboog niezen en voldoende afstand houden. En indien je ziekteverschijnselen hebt, vooral thuis blijven en contact opnemen met je arts.