chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Coronamaatregelen gebouwen en dienstverlening HFB - laatste update

    vrijdag, 23 juli 2021

    Update
    - Aanpassing maatregelen bij evenementen (info achter link is aangepast)

    Door de circulatie van het coronavirus zijn de maatregelen in de gebouwen van Het Facilitair Bedrijf aangepast o.b.v. de richtlijnen van het Crisiscentrum Vlaamse overheid (CCVO). Ze gelden voor medewerkers en bezoekers in de VAC's in Brugge, Gent, Antwerpen, Leuven en Hasselt en in Ellips, Ferraris, Conscience, Arenberg, Martelaarsplein, Herman Teirlinck.

    Maatregelen

    • 1

      Gebouwen blijven open

      De gebouwen zijn geopend van 7u tot 20u (buiten deze uren dien je de bewaking te verwittigen).

    • 2

      Je verplaatsen naar je gebouw

      Op het openbaar vervoer is een mondmasker verplicht.

      Kom je met de wagen? De parking in de gebouwen is alleen toegankelijk voor personen die reeds toegangsrechten hadden of een rechtmatige aanvraag ingediend hebben. (Indien je nog geen toegang hebt tot de parking in het gebouw waar jouw standplaats is, kan je toegang vragen door vooraf een melding te doen in Facilipunt).

      Kom je met de fiets? Alle voorzieningen zijn beschikbaar, ook de douches.

      Shuttle-bussen Herman Teirlinckgebouw - bijzondere maatregelen:
      - je dient verplicht je mond te bedekken met een mondmasker, ...)
      - de bussen worden meermaals per dag gereinigd

    • 3

      Je bewegen in je gebouw

      Algemeen

      In je gebouw is het verplicht om een mondmasker te dragen op volgende plaatsen:

      • in de publieke zones (vanaf de toegangsdeuren van het gebouw tot aan de toegangspoortjes naar de kantoorzone)
      • in de restaurants, koffiebars en broodjesbars van Vlaamse overheid, behalve wanneer je aan tafel zit om te eten of drinken
      • op weg naar en van de vergaderzalen in de publieke zone, tot je gaat zitten
      • in de auditoria en in de toegewezen zone (Ellips) van DBRC (Dienst van Bestuursrechtscolleges).
      • én ook in de liften

      Je moet altijd een mondmasker bij je hebben zodat je dit op kunt zetten zodra de afstand van 1,5m niet gehouden kan worden. 

      In de kantoorzone moet je geen mondmasker dragen (tenzij de fysieke afstand van 1,5m niet gegarandeerd kan worden).

      Op het gelijkvloers, aan het onthaal (m.a.w. in de publieke zone), ... is er d.m.v. aangepaste signalisatie een circulatieplan/traject om zoveel mogelijk afstand te kunnen houden van mekaar.

      Aan het onthaal, in de broodjesbar en aan publieke loketten zijn waar nodig/gewenst plexiwanden voorzien.

      Gebruik zoveel mogelijk de trap (zeker om naar beneden te gaan) omdat het daar gemakkelijker is afstand te houden (hou rechts op de trap). Op sommige trappen geldt een eenrichtingsregeling.

      Als je de lift neemt, respecteer dan het maximaal aantal toegelaten personen en de 1,5m afstand. Raak zo weinig mogelijk zaken aan: druk bijvoorbeeld met een pen of je badge op de liftknoppen. En ook, draag je mondmasker.
      Minder mobiele personen en schoonmaakmedewerkers hebben voorrang bij het gebruik van de liften.

      Handgel vind je op centrale plaatsen in de publieke zone en in de kitchenettes op de kantoorverdiepingen.

    • 4

      Gebruik van de werkplekken

      Als een entiteit de inrichting van werkplekken beperkt wil aanpassen om het aantal veilige werkplekken te verhogen, kan Het Facilitair Bedrijf (HFB) ondersteuning bieden.
      HFB kan voor entiteiten die nog geen eigen reservatietool hebben, na melding via Facilipunt, een lijst van veilige werkplekken ter beschikking stellen voor reservering door medewerkers van een specifieke entiteit. Hierdoor kunt u als entiteit opvolgen hoeveel medewerkers per dag(deel) naar kantoor komen tegenover het aantal beschikbare veilige werkplekken.

      Er zijn schoonmaakkits (spray met schoonmaakmiddel en reinigingsdoekjes) ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

      Respecteer ook aan je werkplek de 1,5m regel en laat voldoende ruimte tussen jou en je collega: laat een werkplek onbenut of als dat niet kan, ga dan op een andere plek (of in een cockpit, ...) zitten.

      Gebruik als preventieve maatregel zo veel mogelijk dezelfde werkplek.

    • 5

      Vergaderingen - opleidingen

      Vergaderingen, opleidingen en selectiegesprekken verlopen maximaal digitaal. Ze kunnen fysiek doorgaan als er een duidelijke meerwaarde is en als de hygiëne- en afstandsregels gerespecteerd worden.

      Vanaf 1 juli kunnen georganiseerde teamactiviteiten opnieuw doorgaan.

      Boek een zaal met minstens dubbele capaciteit (tov aantal aanwezigen) zodat je de 1,5m regel kan respecteren. Laat dan tussen 2 personen telkens een plaats vrij. 

      Bij aanvang van een vergadering en ook na afloop, kan je indien je dat wenst, zelf je werkplek, vergaderzaal en gebruikte werkmiddelen (roomie, pointer,…) bijkomend reinigen met de schoonmaakkits in de kitchenettes of in de buurt van de vergaderzalen.

      De capaciteitsbeperking in de zalen is nog steeds van kracht. Om de druk op de zalen in evenwicht te houden, kunnen enkel entiteiten die gehuisvest zijn in de grote kantoorgebouwen of behoren tot art I.3.1° van het Bestuursdecreet vergaderzalen en auditoria reserveren tot en met 30/01/2022. Overzicht van vergaderzalen waarvan de capaciteit tot de helft of minder is teruggebracht.

      GEBOUW LOKAAL NORMALE CAPACITEIT BEPERKTE CAPACITEIT
      Arenberg 1C 36 18
      Conscience 1B15-1C15 80 40

      1A04

      30 15
      1B03 40 20
      1B05 30 15
      1C06 30 15
      1C11 30 15
      Cafetaria 48
      Patio restaurant 100 36 (alleen zittend)
      Auditorium 68
      Ellips VIP 100 23
      Auditorium 95 27
      Polyvalente zaal (voor start werken uitbreiding koffiebar) 130 35
      Ferraris 0G20 40 20
      0G21 30 15
      Foyer 100 (staand) 20
      Bewegingsruimte enkel stoelen 15
      Auditorium +1 enkel stoelen 20
      Herman Teirlinck Binnentuin 150 20
      Polyvalente ruimte 250

      40 met tafels

      120 indien enkel stoelen

      Groot auditorium 250 86
      Klein auditorium 100 33
      VAC Antwerpen 2.16a Rubens 24 12
      2.16b Jordaens 24 12
      Mezzanine VIP 24 12
      VAC Brugge Foyer 4de verdieping 80 40
      O.D. 34 Quercus 34 17
      VAC Gent
      Auditorium 207 70
      Leo Bakeland 80 40
      Artevelde 80 40
      VAC Hasselt
      Auditorium / 18 (zittend aan tafels)
      VAC Leuven
      Auditorium 124 35
      Multifunctionele zaal 80 40
      Foyer 100 40


      Leen geen balpennen uit. Als je iets dient te noteren of ondertekenen, gebruik je je eigen balpen.

    • 6

      Evenementen

      Vanaf 1 juli kunnen evenementen fysiek doorgaan.

      De capaciteitsbeperking in de zalen is nog steeds van kracht. Om de druk op de zalen in evenwicht te houden, kunnen enkel entiteiten die gehuisvest zijn in de grote kantoorgebouwen of behoren tot art I.3.1° van het Bestuursdecreet vergaderzalen en auditoria reserveren tot en met 30/01/2022.

      Overzicht van de actuele richtlijnen voor evenementen waar eventorganisatoren binnen de Vlaamse overheid rekening mee moeten houden.

    • 7

      Catering

      Vanaf 9 juni openen de restaurants geleidelijk met een beperkt aanbod.

      • Arenberg 
        • Koffiebar 8u-16u met dranken, saladbowls en desserten 
        • Restaurant 8u-13u30 met dranken, belegde broodjes en desserten 
      • Ferraris 
        • Koffiebar 8u-16u met dranken, saladbowls, belegde broodjes en desserten 
      • Overige grote gebouwen 
        • Koffiebar 8u-16u met dranken, soep, belegde broodjes en desserten
          • In Herman Teirlinck: aanbod in broodjesbar
        • Restaurant 11u30-13u30 met dranken, soep, warm aanbod, koude schotel en desserten

    • 8

      Mondmaskers

      Sjaals en bandanas zijn niet toegestaan als alternatief op een mondmasker.

      Mondmaskers zijn verplicht op het openbaar vervoer.

      De algemene mondmaskerplicht in de openbare ruimte van het Brussels Gewest is vanaf 9 juni opgeheven. In bepaalde zones van de Brusselse gemeenten zal het dragen van een mondmasker nog verplicht zijn, bijvoorbeeld in drukke winkelstraten.

      In je gebouw is het verplicht om een mondmasker te dragen op volgende plaatsen:

      • in de publieke zones (vanaf de toegangsdeuren van het gebouw tot aan de toegangspoortjes naar de kantoorzone)
      • in de restaurants, koffiebars en broodjesbars van Vlaamse overheid, behalve wanneer je aan tafel zit om te eten of drinken
      • op weg naar en van de vergaderzalen in de publieke zone, tot je gaat zitten
      • in de auditoria en in de toegewezen zone (Ellips) van DBRC (Dienst van Bestuursrechtscolleges)
      • en ook in de liften.

      In de kantoorzone moet je geen mondmasker dragen (tenzij de fysieke afstand van 1,5m niet gegarandeerd kan worden). Je moet wel altijd een mondmasker bij je hebben zodat je dit op kunt zetten zodra de afstand van 1,5m niet gehouden kan worden. 

      Het Facilitair Bedrijf heeft in 2020 3 comfortmaskers besteld voor elke medewerker (en voor externen met een langdurige opdracht). Die herbruikbare stoffen comfortmaskers werden geleverd op de hoofdadressen van de entiteiten. Elke entiteit staat in voor de verdeling van die comfortmaskers naar elke medewerker vanaf het moment dat die terug naar kantoor komt.

      Entiteiten van de VO kunnen 6 extra herbruikbare stoffen mondmaskers per medewerker aanvragen bij Het Facilitair Bedrijf via de link naar een elektronisch formulier dat aan de facilitaire contactpersonen wordt verstuurd vanaf 7 juni 2021.

    • 9

      Schoonmaak

      De schoonmaak in de gebouwen loopt door, maar je dient tot en met 31 augustus, bij vertrek, een 'maak-me-schoon'-kaart op je werkplek te leggen zodat de schoonmaakploeg weet welke werkplekken gebruikt zijn.
      Deze geplastificeerde kaarten zijn beschikbaar aan het onthaal van het gebouw.

      Contactpunten die frequent aangeraakt worden (zoals klinken, schakelaars, touchscreens ...), krijgen 2x per dag een desinfectiebeurt.

      We vragen iedereen om als preventieve maatregel, zo veel mogelijk, dezelfde werkplek te gebruiken. Er zijn schoonmaakkits ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

    • 10

      Sanitair

      Het is belangrijk na het wassen je handen ook grondig te drogen.

      De handdrogers werden sedert 19 november 2020 tijdelijk buiten gebruik gesteld. Overal werden tissues voorzien om de handen te drogen.

      Het WC-deksel sluit je voor het doorspoelen.

    • 11

      Inkomende en uitgaande post

      Inkomende post

      Vanaf 9 juni is de verzending terug open volgens de normale openingsuren. Check de pagina van elk gebouw voor de precieze uren.

      Inkomende pakketten worden aangenomen door onze medewerkers zonder dat daarbij een handtekening gevraagd wordt van de bestemmeling of dienst.

      Er zijn pakketautomaten in: VAC Leuven, Conscience en Herman Teirlinck.

      Uitgaande post

      Voor post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa kan je de website van bpost raadplegen. Bpost is voor de aflevering nog steeds afhankelijk van de situatie ter plaatse, de lijst van bestemmingen kan wijzigen. 

    • 12

      Sporten

      Vanaf 9 juni zijn de fitnessruimtes terug open voor individuele sportactiviteiten.

      Gelieve het maximum toegelaten aantal te respecteren en de toestellen na elk gebruik te reinigen.

      Alle andere sportactiviteiten (zoals lessen) zijn tot nader order opgeschort.

    • 13

      Overige

      1. Dienstvoertuigen - dienstfietsen

      Voor de gemeenschappelijke wagenpool wordt een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld aan de chauffeur bij het uitlenen van het voertuig om voor vertrek en na terugkomst de aangeraakte punten in het interieur te reinigen (deurklinken, gordel, stuur, radio, versnellingspook, contactsleutel en handrem).
      Meer info hierover.

      Voor de uitleenbare dienstfietsen wordt in de fietsenstalling een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld. Reinig na het gebruik de (hand)contactpunten: handvaten/stuur, slot, versnellingshendeltje, remhendel, zadel, ... .

      2. Herinstellen printer

      Op 21 april 2020 heeft HB-plus op ieders computer een nieuwe printerdriver geïnstalleerd (voor die medewerkers die gebruik van maken van 'mobiel printen').
      Indien je wenst te printen op een van de toestellen in de VO-gebouwen, zal je je opnieuw moeten aanmelden en de instellingen van de driver aanpassen.

      De (eenvoudig) te volgen stappen worden toegelicht in een korte handleiding.

      3. Verluchting

      De luchtverversing verloopt op dit moment met 100% verse lucht (cfr WHO en REHVA richtlijnen en federale maatregelen).

      De verse lucht wordt verwarmd of gekoeld en gefilterd. We vragen om de ramen dan ook niet te openen.

      De luchtkwaliteit in het algemeen en het CO2 niveau in het bijzonder worden voortdurend in de gaten gehouden op de kantoorvloeren.

      Dit gebeurt volgens de recente aanbevelingen van Zorg en Gezondheid.

    We rekenen op ieders medewerking

    De strijd tegen het coronavirus is een strijd van ons allemaal. We kunnen het virus terugdringen als iedereen in de eerste plaats de basisregels blijft volgen: regelmatig de handen wassen, in een zakdoek of elleboog niezen en voldoende afstand houden. En indien je ziekteverschijnselen hebt, vooral thuis blijven en contact opnemen met je arts.