chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Coronamaatregelen gebouwen en dienstverlening HFB - laatste update

    woensdag, 13 januari 2021

    Update

    - 8 februari: coronamaatregelen verlengd tot 1 april

    Tot 1 april werken medewerkers van de Vlaamse overheid van thuis uit. Moet je toch naar kantoor komen, dan dien je eerst aan te bellen aan de inkomdeur. Toegang is alleen mogelijk voor VO-medewerkers (en met gebruik van je badge).

    Door de heropflakkering van het coronavirus zijn de maatregelen in de gebouwen van Het Facilitair Bedrijf aangepast o.b.v. de richtlijnen van het Crisiscentrum Vlaamse overheid (CCVO). Ze gelden voor medewerkers en bezoekers in de VAC's in Brugge, Gent, Antwerpen, Leuven en Hasselt en in Ellips, Ferraris, Conscience, Arenberg, Martelaarsplein, Herman Teirlinck.

    Maatregelen

    • 1

      Gebouwen blijven open

      De gebouwen blijven geopend van 7u tot 17u (buiten deze uren dien je de bewaking te verwittigen).

      Houders van een VO-badge
      gebruiken deze aan de inkomdeur van het gebouw.
      Bezoekers dienen eerst aan te bellen aan de inkomdeur.

    • 2

      Je verplaatsen naar je gebouw

      Op het openbaar vervoer is een mondmasker verplicht.

      Ook in (delen van) sommige steden, zoals Brussel, is het dragen van een mondmasker op straat verplicht
      Sinds 12 augustus is het dragen van een mondmasker verplicht op heel het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, nl. op die plaatsen waar afstand houden niet mogelijk is.

      Kom je met de wagen? De parking in de gebouwen is alleen toegankelijk voor personen die reeds toegangsrechten hadden of een rechtmatige aanvraag ingediend hebben. (Indien je nog geen toegang hebt tot de parking in het gebouw waar jouw standplaats is, kan je toegang vragen door vooraf een melding te doen in Facilipunt).


      Kom je met de fiets? Alle voorzieningen zijn beschikbaar, ook de douches.

      Shuttle-bussen Herman Teirlinckgebouw - bijzondere maatregelen:
      - je dient verplicht je mond te bedekken (met mondmasker, sjaal, ...)
      - de bussen worden meermaals per dag gereinigd

    • 3

      Je bewegen in je gebouw

      Algemeen

      In je gebouw is het verplicht om een mondmasker te dragen op volgende plaatsen:

      • in de publieke zones (vanaf de toegangsdeuren van het gebouw tot aan de toegangspoortjes naar de kantoorzone)
      • in de restaurants, koffiebars en broodjesbars van Vlaamse overheid, behalve wanneer je aan tafel zit om te eten of drinken
      • op weg naar en van de vergaderzalen in de publieke zone, tot je gaat zitten
      • in de auditoria en in de toegewezen zone (Ellips) van DBRC (Dienst van Bestuursrechtscolleges).
      • én ook in de liften

      Je moet altijd een mondmasker bij je hebben zodat je dit op kunt zetten zodra de afstand van 1,5m niet gehouden kan worden. 

      In de kantoorzone moet je geen mondmasker dragen (tenzij de fysieke afstand van 1,5m niet gegarandeerd kan worden).

      Op het gelijkvloers, aan het onthaal (m.a.w. in de publieke zone), ... is er d.m.v. aangepaste signalisatie een circulatieplan/traject om zoveel mogelijk afstand te kunnen houden van mekaar.

      Aan het onthaal, in de broodjesbar en aan publieke loketten zijn waar nodig/gewenst plexiwanden voorzien.

      Gebruik zoveel mogelijk de trap (zeker om naar beneden te gaan) omdat het daar gemakkelijker is afstand te houden (hou rechts op de trap). Op sommige trappen geldt een eenrichtingsregeling.

      Als je de lift neemt, respecteer dan het maximaal aantal toegelaten personen en de 1,5m afstand. Raak zo weinig mogelijk zaken aan: druk bijvoorbeeld met een pen of je badge op de liftknoppen. En ook, draag je mondmasker.
      Minder mobiele personen en schoonmaakmedewerkers hebben voorrang bij het gebruik van de liften.

      Handgel vind je op centrale plaatsen in de publieke zone en in de kitchenettes op de kantoorverdiepingen.

    • 4

      Gebruik van de werkplekken

      Er zijn schoonmaakkits (spray met schoonmaakmiddel en reinigingsdoekjes) ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

      Respecteer ook aan je werkplek de 1,5m regel en laat voldoende ruimte tussen jou en je collega: laat een werkplek onbenut of als dat niet kan, ga dan op een andere plek (of in een cockpit, ...) zitten.

      Gebruik als preventieve maatregel zo veel mogelijk dezelfde werkplek.

    • 5

      Vergaderingen - opleidingen

      Vergaderingen, opleidingen en selectiegesprekken verlopen maximaal digitaal. Ze kunnen fysiek doorgaan als er een duidelijke meerwaarde is en als de hygiëne- en afstandsregels gerespecteerd worden.

      Boek een zaal met minstens dubbele capaciteit (tov aantal aanwezigen) zodat je de 1,5m regel kan respecteren. Laat dan tussen 2 personen telkens een plaats vrij. 
      Overzicht van vergaderzalen waarvan de capaciteit tot de helft of minder is teruggebracht.

      GEBOUW LOKAAL NORMALE CAPACITEIT BEPERKTE CAPACITEIT
      Conscience 1B15-1C15 80 40

      1A04

      30 15
      1B03 40 20
      1B05 30 15
      1C06 30 15
      1C11 30 15
      Cafetaria 48
      Patio restaurant 100 20
      Auditorium 68
      Ellips VIP 100 23
      Auditorium 95 27
      Polyvalente zaal (voor start werken uitbreiding koffiebar) 130 35
      Ferraris 0G20 40 20
      0G21 30 15
      Foyer 100 (staand) 20
      Bewegingsruimte enkel stoelen 15
      Auditorium +1 enkel stoelen 20
      Herman Teirlinck Binnentuin 150 20
      Polyvalente ruimte 250

      40 met tafels

      120 indien enkel stoelen

      Groot auditorium 250 86
      Klein auditorium 100 33
      VAC Antwerpen 2.16a Rubens 24 12
      2.16b Jordaens 24 12
      Mezzanine VIP 24 12
      VAC Brugge Foyer 4de verdieping 80 40
      O.D. 34 Quercus 34 17
      VAC Gent
      Auditorium 207 70
      Leo Bakeland 80 40
      Artevelde 80 40
      VAC Hasselt
      Auditorium / 18 (zittend aan tafels)
      VAC Leuven
      Auditorium 124 35
      Multifunctionele zaal 80 40
      Foyer 100 40


      Leen geen balpennen uit. Als je iets dient te noteren of ondertekenen, gebruik je je eigen balpen.
      Na afloop van de vergadering reinigt iedere aanwezige, aan de hand van de schoonmaakkits die beschikbaar zijn in de kitchenette, zijn of haar eigen werkplek en de gebruikte hulpmiddelen (afstandsbediening, pointer, …). Ook de roomie wordt hierbij niet vergeten.

    • 6

      Evenementen

      Evenementen kunnen alleen digitaal plaatsvinden.

       

    • 7

      Catering

      Er is een beperkt cateringaanbod in onze gebouwen dat bestaat uit:

        • Warme dranken en frisdranken in de koffiebar
        • Belegde broodjes: wit of bruin stokbrood/sandwich, beperkt aantal standaard belegsoorten
        • Koffiekoeken, desserten en versnaperingen
        • In bepaalde gebouwen: soep, warme snacks (croque, worstenbroodje,…)

      Warme gerechten zijn niet beschikbaar. 

      De openingsuren van de catering zijn beperkt van 8 uur tot 16 uur. In het Herman Teirlinckgebouw kan je terecht in de broodjesbar, in de andere gebouwen in de koffiebar.
      In het Arenberg- en Ferrarisgebouw zal nog geen cateringaanbod zijn. Collega's van het Ferrarisgebouw kunnen voor catering terecht in het Consciencegebouw.

    • 8

      Mondmaskers

      Sjaals en bandanas zijn niet meer toegestaan als alternatief op een mondmasker.

      Mondmaskers zijn verplicht op het openbaar vervoer.

      Ook in (delen van) sommige steden, zoals Brussel, is het dragen van een mondmasker op straat verplicht.
      Sinds 12 augustus is het dragen van een mondmasker verplicht op heel het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, nl. op die plaatsen waar afstand houden niet mogelijk is.

      In je gebouw is het verplicht om een mondmasker te dragen op volgende plaatsen:

      • in de publieke zones (vanaf de toegangsdeuren van het gebouw tot aan de toegangspoortjes naar de kantoorzone)
      • in de restaurants, koffiebars en broodjesbars van Vlaamse overheid, behalve wanneer je aan tafel zit om te eten of drinken
      • op weg naar en van de vergaderzalen in de publieke zone, tot je gaat zitten
      • in de auditoria en in de toegewezen zone (Ellips) van DBRC (Dienst van Bestuursrechtscolleges)
      • en ook in de liften.

      In de kantoorzone moet je geen mondmasker dragen (tenzij de fysieke afstand van 1,5m niet gegarandeerd kan worden). Je moet wel altijd een mondmasker bij je hebben zodat je dit op kunt zetten zodra de afstand van 1,5m niet gehouden kan worden. 

      Het Facilitair Bedrijf heeft 3 comfortmaskers besteld voor elke medewerker (en voor externen met een langdurige opdracht). Die herbruikbare stoffen comfortmaskers werden geleverd op de hoofdadressen van de entiteiten. Elke entiteit staat in voor de verdeling van die comfortmaskers naar elke medewerker vanaf het moment dat die terug naar kantoor komt.

      De stoffen comfortmaskers zijn goed voor ongeveer 10 tot 20 wasbeurten. Dat hangt af van het type mondmasker:
        Mondmaskers voor 10 wasbeurten: 1 laag stof, geen plooitjes in de stof
        Mondmaskers voor 20 wasbeurten: 2 lagen stof, mogelijkheid om filter in te schuiven, wel plooitjes in de stof

      Je kan het mondmasker met of zonder filter gebruiken. Naast filters die ter beschikking gesteld worden door de federale overheid, kan je ook voor alternatieve filters kiezen.
      Info over filters bij comfortmaskers vind je ook op 'Maak je mondmasker'.

      Extra beschermingsmiddelen
      Via de automaten kan je ook extra beschermingsmiddelen kopen: alcoholgel, handschoenen, eenmalige en herbruikbare maskers, desinfecterende doekjes voor handen.

    • 9

      Schoonmaak

      De schoonmaak in de gebouwen loopt door, maar je dient opnieuw, bij vertrek, een papier op je werkplek te leggen zodat de schoonmaakploeg weet welke werkplekken gebruikt zijn.
      Deze geplastificeerde papieren zijn beschikbaar aan het onthaal van het gebouw.

      Contactpunten die frequent aangeraakt worden (zoals klinken, schakelaars, touchscreens ...), krijgen 2x per dag een desinfectiebeurt.

      We vragen iedereen om als preventieve maatregel, zo veel mogelijk, dezelfde werkplek te gebruiken. Er zijn schoonmaakkits ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

    • 10

      Sanitair

      Het is belangrijk na het wassen je handen ook grondig te drogen.

      De handdrogers worden tijdelijk buiten gebruik gesteld (vanaf 19 nov). Overal worden tissues voorzien om de handen te drogen.

      Het WC-deksel sluit je voor het doorspoelen.

    • 11

      Inkomende en uitgaande post

      Inkomende post

      De verzending in alle gebouwen is geopend tussen 9u en 12u.
      Inkomende pakketten worden aangenomen door onze medewerkers zonder dat daarbij een handtekening gevraagd wordt van de bestemmeling of dienst.

      Uitgaande post

      EasyPost voert de ophaalrondes uit zoals voorheen. Aangepaste regeling voor de eindejaarsperiode.

      Voor post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa kan je de website van bpost raadplegen. Bpost is voor de aflevering nog steeds afhankelijk van de situatie ter plaatse, de lijst van bestemmingen kan wijzigen. 

    • 12

      Sporten

      Alle fitnessruimtes zijn gesloten.

      Alle andere sportactiviteiten zijn ook tot nader order opgeschort.

    • 13

      Overige

      1. Dienstvoertuigen - dienstfietsen

      Voor de gemeenschappelijke wagenpool wordt een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld aan de chauffeur bij het uitlenen van het voertuig om voor vertrek en na terugkomst de aangeraakte punten in het interieur te reinigen (deurklinken, gordel, stuur, radio, versnellingspook, contactsleutel en handrem).
      Meer info hierover.

      Voor de uitleenbare dienstfietsen wordt in de fietsenstalling een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld. Reinig na het gebruik de (hand)contactpunten: handvaten/stuur, slot, versnellingshendeltje, remhendel, zadel, ... .

      2. Herinstellen printer

      Op 21 april heeft HB-plus op ieders computer een nieuwe printerdriver geïnstalleerd (voor die medewerkers die gebruik van maken van 'mobiel printen').
      Indien je wenst te printen op een van de toestellen in de VO-gebouwen, zal je je opnieuw moeten aanmelden en de instellingen van de driver aanpassen.

      De (eenvoudig) te volgen stappen worden toegelicht in een korte handleiding.

      3. Verluchting

      De luchtverversing verloopt op dit moment met 100% verse lucht (cfr WHO en REHVA richtlijnen).

      De verse lucht wordt gekoeld en gefilterd. We vragen om de ramen dan ook niet te openen.

    We rekenen op ieders medewerking

    De strijd tegen het coronavirus is een strijd van ons allemaal. We kunnen het virus terugdringen als iedereen in de eerste plaats de basisregels blijft volgen: regelmatig de handen wassen, in een zakdoek of elleboog niezen en voldoende afstand houden. En indien je ziekteverschijnselen hebt, vooral thuis blijven en contact opnemen met je arts.