chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Maatregelen vanaf 8 juni heropstart gebouwen en dienstverlening

    woensdag, 3 juni 2020

    Laatste updates

    • 18 juni: Warm aanbod restaurants VAC Brugge, VAC Gent, VAC Antwerpen en VAC Hasselt, in VAC Leuven, Arenberg en Ferraris voorlopig nog geen warm aanbod  + verruiming openingsuren koffiebar VAC Gent
    • 29 juni: Evenementen opnieuw mogelijk vanaf 6 juli
    • 1 juli: Overzicht van vergaderzalen waarvan de capaciteit de helft of minder is (kijk bij Maatregel 9: 'Vergaderingen - opleidingen - evenementen'.

    Hieronder volgen de maatregelen die Het Facilitair Bedrijf neemt o.b.v. de richtlijnen van het Crisiscentrum Vlaamse overheid (CCVO). Ze gelden voor medewerkers en bezoekers in de VAC's te Brugge, Gent, Antwerpen, Leuven en Hasselt en in Ellips, Ferraris, Conscience, Arenberg, Martelaarsplein, Herman Teirlinck.

    De gebouwen zijn opnieuw toegankelijk voor grotere aantallen medewerkers, maar nog niet voor iedereen tegelijk (zie hieronder 'Beperking capaciteit').

    Verneem meer over de maatregelen in volgend filmpje

    We rekenen op ieders medewerking

    De strijd tegen het coronavirus is een strijd van ons allemaal. We kunnen het virus terugdringen als iedereen in de eerste plaats de basisregels blijft volgen: regelmatig de handen wassen, in een zakdoek of elleboog niezen en voldoende afstand houden. En indien je ziekteverschijnselen hebt, vooral thuis blijven en contact opnemen met je arts.

    Maatregelen vanaf 8 juni

    • 1

      Beperkte capaciteit per verdieping

      De gebouwen zijn opnieuw toegankelijk voor grotere aantallen medewerkers. Om de 1,5m regel overal te kunnen respecteren en wachttijden aan de lift te beperken, is de capaciteit per verdieping in elk gebouw beperkt.
      Overleg met je leidinggevende wanneer je naar kantoor komt. Daar waar meerdere entiteiten een verdieping bezetten, dient de verdeling van het aantal per entiteit onderling besproken te worden. Bezoekers zijn toegelaten mits ze een uitnodiging hebben.

      De heropstartplannen van de entiteiten zijn gebaseerd op die beperkte capaciteit per verdieping. Het Facilitair Bedrijf monitort de bezetting van de gebouwen aan de hand van een rapportering van het aantal unieke badges en het aantal personen gelijktijdig aanwezig. Op basis van die monitoring kan de capaciteit van de gebouwen in de komende weken nog bijgestuurd worden.

    • 2

      Je verplaatsen naar je gebouw

      Op het openbaar vervoer is een mondmasker verplicht.

      Kom je met de wagen? De parking in de gebouwen is alleen toegankelijk voor personen die reeds toegangsrechten hadden of een rechtmatige aanvraag ingediend hebben. (Parkeerreglement)
      Kom je met de fiets? Alle voorzieningen zijn beschikbaar, ook de douches.

      Shuttle-bussen Herman Teirlinckgebouw - bijzondere maatregelen:
      - je dient verplicht je mond te bedekken (met mondmasker, sjaal, ...)
      - de bussen worden meermaals per dag gereinigd

    • 3

      Je bewegen in je gebouw

      Algemeen

      In je gebouw is het niet verplicht om een mondmasker te dragen.

      Op het gelijkvloers, aan het onthaal (m.a.w. in de publieke zone), ... is er d.m.v. aangepaste signalisatie een circulatieplan/traject om zoveel mogelijk afstand te kunnen houden van mekaar.

      Aan het onthaal, in de broodjesbar en aan publieke loketten zijn waar nodig/gewenst plexiwanden voorzien.

      Gebruik zoveel mogelijk de trap (zeker om naar beneden te gaan) omdat het daar gemakkelijker is afstand te houden (hou rechts op de trap). Op sommige trappen geldt een eenrichtingsregeling.

      Als je de lift neemt, respecteer dan het maximaal aantal toegelaten personen en de 1,5m afstand. Raak zo weinig mogelijk zaken aan: druk bijvoorbeeld met een pen of je badge op de liftknoppen.
      Minder mobiele personen en schoonmaakmedewerkers hebben voorrang bij het gebruik van de liften.

      Handgel vind je op centrale plaatsen in de publieke zone en in de kitchenettes op de kantoorverdiepingen.

      ICT-punten

      De ICT-punten van de gemeenschappelijke ICT dienstverlener zijn open na afspraak voor herstelling, vervanging of levering van ICT apparatuur. De ICT-medewerkers beschikken over handschoenen en mondmaskers. Al het ICT materiaal wordt door hen ontsmet bij ontvangst en bij overhandiging. Aanvullend gebruiken zij maximaal een apart toetsenbord en een touchscreen-pen. Volg de instructies van de ICT-medewerkers in het lokaal op om maximaal afstand te bewaren.

    • 4

      Gebruik van de werkplekken

      Respecteer ook aan je werkplek de 1,5m regel en laat voldoende ruimte tussen jou en je collega: laat een werkplek onbenut of als dat niet kan, ga dan op een andere plek (of in een cockpit, ...) zitten.

      Gebruik als preventieve maatregel zo veel mogelijk dezelfde werkplek.

      Er zijn schoonmaakkits (spray met schoonmaakmiddel en reinigingsdoekjes) ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

    • 5

      Mondmaskers

      Mondmaskers zijn verplicht op het openbaar vervoer en op werkplekken waar de fysieke afstand van 1,5 meter op het werk niet gegarandeerd kan worden.

      Het Facilitair Bedrijf heeft 3 comfortmaskers besteld voor elke medewerker (en voor externen met een langdurige opdracht). Die herbruikbare stoffen comfortmaskers werden geleverd op de hoofdadressen van de entiteiten. Elke entiteit staat in voor de verdeling van die comfortmaskers naar elke medewerker vanaf het moment dat die terug naar kantoor komt.

      De stoffen comfortmaskers zijn goed voor ongeveer 10 tot 20 wasbeurten. Dat hangt af van het type mondmasker:
        Mondmaskers voor 10 wasbeurten: 1 laag stof, geen plooitjes in de stof
        Mondmaskers voor 20 wasbeurten: 2 lagen stof, mogelijkheid om filter in te schuiven, wel plooitjes in de stof

      Je kan het mondmasker met of zonder filter gebruiken. Naast filters die ter beschikking gesteld worden door de federale overheid, kan je ook voor alternatieve filters kiezen.
      Info over filters bij comfortmaskers vind je ook op 'Maak je mondmasker'.

      Extra beschermingsmiddelen
      Via de automaten kan je ook extra beschermingsmiddelen kopen: alcoholgel, handschoenen, eenmalige en herbruikbare maskers, desinfecterende doekjes voor handen.

    • 6

      Schoonmaak

      De schoonmaakactiviteiten verlopen sedert een aantal weken terug op volle sterkte, dus volgens de normale planning en met de voltallige ploegen (de schoonmaakaanpak werd afgestemd met en ondersteund door de Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming - GDPB).

      Contactpunten die frequent aangeraakt worden (zoals klinken, schakelaars, touchscreens ...), krijgen 2x per dag een desinfectiebeurt.

      We vragen iedereen om als preventieve maatregel, zo veel mogelijk, dezelfde werkplek te gebruiken. Er zijn schoonmaakkits ter beschikking in de kitchenettes voor wie de werkplek nog eens extra wil reinigen.

    • 7

      Catering

      Restaurants - Herman Teirlinck, Ellips, Conscience, VAC Hasselt, VAC Brugge, VAC Gent, VAC Antwerpen:

      • dagschotel (soms ook een vegetarisch alternatief)

      • 1 of 2 koude of warme groenten (voorgeportioneerd)

      • minstens 1 zetmeelproduct

      • koude schotels
      • desserten
      • frisdranken

      Algemene organisatie – maatregelen

      • Social distancing

        • De maximale capaciteit in klantenzone (free flow - dit is waar je de koude schotels, desserten en drank neemt) is beperkt: daarom mag je pas binnen als een andere collega zich naar de kassa begeeft.

        • Het gebruik van een plateau is verplicht

        • Er is duidelijk aangegeven waar je wel/niet kan plaatsnemen.

      • Je wordt bediend:
        • De cateringmedewerkers geven je jouw bestek
        • Alle componenten worden opgeschept of zijn voorgeportioneerd (groenten, zetmelen, sauzen, kruiden,…).
      • Schoonmaakkits zijn voorzien in het restaurant zodat je zelf je tafel/stoel extra kan reinigen indien gewenst.
      • Handcontactpunten (handgrepen van koelingen, touchscreen kassa, betaalterminals, drukknoppen waterfonteinen): worden tijdens de openingstijd 2x extra gedesinfecteerd

      Koffiebars en broodjesbars: geopend van 7u30 tot 14u30

      Uitzonderingen: koffiebar VAC Brugge open tot 16u, koffiebar VAC Gent vanaf 22 juni open tot 15u30 

      Aanbod

      (een uitbreiding van dit aanbod wordt per gebouw voorbereid, op basis van de mogelijkheden en het aantal aanwezigen)

      • Warme dranken: alle warme dranken voorzien op de koffiekaart, tijdelijk geen losse thee
      • Koude dranken: standaard frisdranken en waters
      • Broodjes en sandwiches: enkel vers belegd standaardaanbod en 2 Deluxe suggestiebroodjes
      • Beperkt warm aanbod
        • VAC Brugge, VAC Gent, Conscience, VAC Antwerpen, VAC Hasselt, VAC Leuven: warme snacks (croque monsieurs, pizzabaguette,…)
        • Ferraris: croque monsieurs en soep
        • Arenberg: soep
      • Versbereide koude schotels
      • Koffiekoeken
      • Fruit
      • Standaarddesserten: yoghurt en droge versnaperingen
      • Take away aanbod

      Praktische maatregelen

      • Warme dranken
        • keuze tussen wegwerpbeker (zonder supplement) of porseleinen tas/glas (eigen bekers zijn niet toegestaan)
        • op verzoek beschikbaar: melkcups, suikersticks, zoetsticks, roerstaafjes en bestek (lepel, vork, mes), servetten, deksels voor wegwerpbekers
      • Koude dranken, voorverpakte yoghurt en take away gamma
        • zelfbediening in koelrayon
        • keuze tussen wegwerpbestek of herbruikbaar bestek
      • Broodjes
        • enkel verse bereiding, geen voorverpakt aanbod
        • keuze tussen wegwerpzakje (zonder supplement) of porseleinen bord (eigen verpakkingen zijn niet toegestaan)
      • Koffiekoeken
        • keuze tussen wegwerpzakje (zonder supplement) of porseleinen bord (eigen verpakkingen zijn niet toegestaan)
      • Fruit
        • verkrijgbaar in bediening
        • enkel fruit per stuk
      • Droge versnaperingen
        • zelfbediening

      Online bestelmogelijkheid

      • In alle gebouwen
      • Aanbod (basis): wit/bruin stokbrood en sandwiches met standaardbeleg
      • Standaarddrankaanbod: Spa bruis/plat (50cl), Chaudfontaine bruis/plat (50cl), Minute maid ace/appel/orange (33cl), Coca-cola (light/zero) (50cl), Fanta orange (50cl), Sprite (50cl), Lipton Ice Tea (50cl)
      • Betaling: online met bankkaart of app (Payconic)
      • Afhaling van je bestelling in afhaalpunt

      Catering voor vergaderingen en evenementen

      • Fruit op de werkvloer: alle fruitmanden werden geannuleerd. Dit dient opnieuw aangevraagd te worden via Facilipunt.
      • Warme VIP-lunches: mogelijk onder bepaalde voorwaarden per gebouw, steeds eerst ter plaatse te bespreken.

      Smoothies

      • de automaten (Conscience, Herman Teirlinck, Ellips) zijn opnieuw operationeel (in juni geniet je van een speciale korting!)
    • 8

      Sanitair

      Het is belangrijk na het wassen je handen ook grondig te drogen. Daarom worden de handdrogers op warme lucht gezet.
      Het Facilitair Bedrijf volgt de richtlijnen van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) die wijst op het belang van het drogen van de handen (met papier of warme lucht)

      Het WC-deksel sluit je voor het doorspoelen.

    • 9

      Vergaderingen - opleidingen - evenementen

      Vergaderingen zijn mogelijk indien ze niet online kunnen. Boek een zaal met minstens dubbele capaciteit (tov aantal aanwezigen) zodat je de 1,5m regel kan respecteren. Laat dan tussen 2 personen telkens een plaats vrij.
      Overzicht van vergaderzalen waarvan de capaciteit tot de helft of minder is teruggebracht.

      GEBOUW LOKAAL NORMALE CAPACITEIT BEPERKTE CAPACITEIT
      Conscience 1B15-1C15 80 40

      1A04

      30 15
      1B03 40 20
      1B05 30 15
      1C06 30 15
      1C11 30 15
      cafetaria 48
      patio restaurant 100 20
      Ellips VIP 100 23
      Auditorium 95 27
      Polyvalente zaal (voor start werken uitbreiding koffiebar) 130 35
      Ferraris 0G20 40 20
      0G21 30 15
      Foyer 100 (staand) 20
      Bewegingsruimte enkel stoelen 15
      Auditorium +1 enkel stoelen 20
      Herman Teirlinck Binnentuin 150 20
      Polyvalente ruimte 250

      40 met tafels / 150 indien enkel stoelen

      Groot auditorium 250 92
      Klein auditorium 100 33
      VAC Antwerpen 2.16a Rubens 24 12
      2.16b Jordaens 24 12
      Mezzanine VIP 24 12
      VAC Brugge Foyer 4de verdieping 80 40
      O.D. 34 Quercus 34 17
      VAC Gent
      Auditorium 207 70
      Leo Bakeland 80 40
      Artevelde 80 40
      VAC Hasselt
      Auditorium / 18 (zittend aan tafels)
      VAC Leuven
      Auditorium 124 30
      Multifunctionele zaal 80 40
      Foyer 100 40


      Leen geen balpennen uit. Als je iets dient te noteren of ondertekenen, gebruik je je eigen balpen.
      Na afloop van de vergadering reinigt iedere aanwezige, aan de hand van de schoonmaakkits die beschikbaar zijn in de kitchenette, zijn of haar eigen werkplek en de gebruikte hulpmiddelen (afstandsbediening, pointer, …). Ook de roomie wordt hierbij niet vergeten.

      Catering bij vergaderingen is mogelijk, maar alleen het basisaanbod van de koffiebar/broodjesbar: drank in kleine flesjes, broodjes à la carte en koffiekoeken (zie ook deel 'catering').

      Evenementen kunnen vanaf 6 juli weer georganiseerd worden in de grote kantoorgebouwen.

      • In auditoria (maximale capaciteit 200 personen): daar is de capaciteit sterk gereduceerd door de afstandsregels. Alle deelnemers moeten geregistreerd zijn door de organisator en tijdens het hele evenement op hun plaats blijven zitten.
      • In polyvalente/multifunctionele ruimten (maximale capaciteit 50 personen): de capaciteit zal afhangen van het aantal te voorziene zitplaatsen, rekening houdend met de afstandsregels.
      • De maximale aantallen hangen af van de afmetingen van zalen en auditoria. Er moet altijd anderhalve meter afstand van elkaar gehouden worden. Vele zalen vallen terug op 1/3 tot 1/6 van de capaciteit.
      • Catering kan aangeboden worden, maar wel met een beperking tot 50 personen.

      Opleidingen dienen digitaal te verlopen tot en met 31 augustus.

    • 10

      Inkomende en uitgaande post

      Inkomende post

      De verzending in alle gebouwen is opnieuw operationeel volgens de reguliere openingsuren (zie gebouwenpagina's).
      Inkomende pakketten worden aangenomen door onze medewerkers zonder dat daarbij een handtekening gevraagd wordt van de bestemmeling of dienst.

      Uitgaande post

      EasyPost voert de ophaalrondes uit zoals voorheen.

      Post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa: door de verminderde capaciteit van vluchten, kan bpost tijdelijk geen post en pakjes versturen, behalve naar volgende bestemmingen waarvoor zendingen opnieuw mogelijk zijn: Verenigde Staten, Canada, Brazilië, China, Hongkong, Taiwan, Singapore, Zuid-Korea en Rusland.
      Neem hiervoor ook een kijkje op de website van bpost.

      Hou wel nog steeds rekening met vertragingen: het aantal vluchten en de capaciteit zijn nog steeds beperkt en bpost is voor de aflevering nog steeds afhankelijk van de situatie ter plaatse.

    • 11

      Sporten

      De fitnessruimtes zijn opnieuw open.

      Andere activiteiten zoals groepslessen yoga, etc... in de polyvalente zalen zijn tot eind augustus opgeschort.

    • 12

      Overige

      1. Dienstvoertuigen - dienstfietsen

      Voor de gemeenschappelijke wagenpool wordt een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld aan de chauffeur bij het uitlenen van het voertuig om voor vertrek en na terugkomst de aangeraakte punten in het interieur te reinigen (deurklinken, gordel, stuur, radio, versnellingspook, contactsleutel en handrem.
      Meer info hierover.

      Voor de uitleenbare dienstfietsen wordt in de fietsenstalling een schoonmaakset (met wegwerp reinigingsdoekjes) ter beschikking gesteld. Reinig na het gebruik de (hand)contactpunten: handvaten/stuur, slot, versnellingshendeltje, remhendel, zadel, ... .

      2. Herinstellen printer

      Op 21 april heeft HB-plus op ieders computer een nieuwe printerdriver geïnstalleerd (voor die medewerkers die gebruik van maken van 'mobiel printen').
      Indien je wenst te printen op een van de toestellen in de VO-gebouwen, zal je je opnieuw moeten aanmelden en de instellingen van de driver aanpassen.

      De (eenvoudig) te volgen stappen worden toegelicht in een korte handleiding.

      3. Verluchting

      De luchtverversing verloopt op dit moment met 100% verse lucht (cfr WHO en REHVA richtlijnen).

      De verse lucht wordt gekoeld en gefilterd. We vragen om de ramen dan ook niet te openen.

    De maatregelen voor MEDEWERKERS in 1 document

    Welkom terug

    De maatregelen voor BEZOEKERS in 1 document

    Maatregelen voor bezoekers